Abbasoğulları, Emeviler'in iktidarı sürecinde Alioğullarının hilâfet taleplerine ve bu doğrultuda giriştikleri savaşlara destek vermemişler, Alioğullarının çektiği sıkıntılara, eziyetlere karşılık, onlara Emevilere karşı ayaklanmamalarını nasihat etmişlerdir. Fakat Abbasoğullarının 715'ten itibaren başlayan ihtilal hazırlıkları ve takiben Emevileri devirmelerinden sonra kendi konumlarını güçlendirmek, onlara geçen hilâfet makamını meşrû bir zemine oturtmak ve bu makamın kendi hakları olduğu tezini vurgulamışlardır. Abbasoğullarının kendilerini Hz. Peygamberin (sav) Ehl-i Beyt'inden saymaları tabiî idi; ancak onlar, Alioğullarının tarihi olarak yüklendikleri misyona benzer bir avantajı elde edememişlerdi. Bu misyon, bizzat Hz. Ali’nin hilâfetiyle tesis edilmiş, bilâhare oğullarının, özellikle Hz. Hüseyin’in, aynı pâyeyi taleple ortaya çıkışlarıyla halk arasında destek kazanmış, başarılı olamasalar da, gerek Âli evlâdının, gerekse onlar adına başlatılan isyanların Emevi iktidârından bunalmış geniş kitlelerce ümit beklentisi oluşuyla da iyice kemikleşmişti. Bu misyona ve liderlerine türlü anlamlar yüklenmiş ve her ne kadar çerçevesi ve muhtevâsı değişken, muğlak ve çeşitli de olsa, bu genel Alioğlu hareketinin gittikçe ifrâta kaçan bir taraftar kitlesi oluşmuştu. Bu yüzden Abbasoğulları adına başlatılacak bir hareketin, kısa sürede kendini böyle güçlü bir misyonun öznesi haline getirecek tezlere sarılması gerekiyordu. Bu tezlerin en önemlisi, hilâfetin sadece Abbasoğullarının bilek gücüyle kazandıkları bir şey olmadığını, bu mevkinin onların atalarının hakkı olduğunu ve esâsen atalarının da bu haklarını talep yönünde girişimlerde bulunduklarını isbâta yönelik olanıdır.
The children of Abbasi did not support the demands of alliot in the power of the Emevians and the wars they entered in this direction, and they advised them not to rebell against the Emevians in response to the trouble they suffered. But after the controversial preparations of their sons, which began in 715, and after the defeat of the Emevils, they strengthened their positions, put the jurisdiction to them on a legitimate ground, and emphasized the thesis that this jurisdiction is their own rights. The sons of Abbey. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) was the one who did not know what the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) did, but he did not know what the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) did. This is the mission of Hz. He is the son of Ali, the son of Ali, the son of Ali, the son of Ali. As a result of this, the people of Hussein, who had received support from the people with the appearance of the same prayer, had not succeeded, but had a great hope of hope from the large crowds who were disrupted by the power of the Emevi rebellion initiated on their behalf. This mission and its leaders had various meanings, and although its framework and greatness were varied, and varied, this general Alioğlu movement was formed by a crowd of supporters who fled to the fore. Therefore, a movement to be initiated on behalf of the sons of Abbass was to be embraced with the theses that would soon make themselves the subject of such a powerful mission. The most important of these theses is that the hilâfetin is not just what the sons of Abbas have gained with their bracelet power, this position is the right of their fathers, and that their ancestors are in the effort to demand these rights.
Alan : Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|