Özİlk müzik aletlerinden biri olduğu düşünülen boynuz boru, tanrılarla iletişim sağlayan bir çalgı olarakher kültür ve coğrafyada kullanılmıştır. Bir boynuzun boşaltılmasından ibaret olan bu çalgıda ses,sivri uç ya da yan tarafa açılan bir delikten üflenerek elde edilir. Bu borular korkutucu, rahatsız edici,hayvansı bir ses çıkarmalarıyla diğer tüm çalgılardan ayrılır. İslami devirde genellikle nefir olarakadlandırılan bu çalgı, metal boruların tercih edilmesiyle geri planda kalmış, ancak tasavvuf ekollerininyaygınlaşmasıyla yeniden göz önüne çıkmıştır. Türk-İslam geleneğinde başta Bektaşiler olmak üzerehemen hemen bütün tarikatlarda takdis edilen nefir, özellikle gezici dervişlerle özdeşleştirilmiştir.Sınırlı ses genişliğine sahip olmasına karşın ayinsel bir çalgı olarak kutsanmasında; nefirinmalzeme, şekil ve ses özelliklerinin etkili olduğu görülmektedir. Bu üç etken, nefirin maddi ve zahiriözelliklerinin yanında manevi ve batıni niteliklerini de açıklar. Bu bağlamda; nefirin malzeme, şekilve sesle olan maddi ilişkisi; Hz. Âdem, İsrafil ve Hz. Ali; başlangıç, son ve ezel şeklinde manevi birformül olarak okunabilir. Bu çalışmada sadece boynuz nefir değerlendirilmiş, Türk-İslam tasavvufdüşüncesinin önemli fenomenlerinden biri olan bu çalgının malzeme şekil ve ses özellikleri etrafındagelişen ikonografik evrilimini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu bağlamda; yazılı kaynaklar vemenkıbeler değerlendirilmiş, görsel malzeme olarak günümüze ulaşan bazı nefir örneklerininyanında minyatür, çizim ve fotoğraflardan yararlanılmıştır.Anahtar Kelimeler: Boynuz, Çalgı, Ejder, Hz. Ali, Zülfikar, Hz. Âdem, İsrafil, Dönüşüm.
The corner tube, considered to be one of the original music instruments, has been used in every culture and geography as a play that communicates with the gods. In this speaking, which is just the discharge of a corner, the sound is obtained by flushing from a hole opened to the side, or from a sudden end. These pipes are scary, discomforting, separate from all the other plays by making an animal sound. This play, which is often referred to as the nephir in the Islamic period, has remained back-planed with the preference of metal pipe, but has been rearranged with the dissemination of the tasavvuf ecolies. In the Turkish-Islamic tradition, the Nepheri, which was appreciated in almost all the religions, primarily in the Begths, was identified with the traveler dervises. Although it has a limited broadness of sound, it appears in its blessing as a ritual play; the nephirinism, shape and sound characteristics are effective. These three factors explain the spiritual and western qualities, along with the material and subjective characteristics of the Nephrine. In this context; the material, the form and the material relationship of the Nephrin; Hz. Adam, Israfil and Hz. Ali can be read as a spiritual formule in the form of the beginning, the end and the end. In this study, only the corner has been assessed, the main phenomena of the Turkish-Islamic tasavvufdought is the material shape and sound characteristics of this play aimed at revealing the iconographic evolution that develops around. In this context; written sources have been evaluated and the visual material has been used for the use of miniature, drawings and photographs among some of the nephirical examples that have reached our day. Ali, Zülfikar and Hz. Adam, Israfil and Conversion.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|