Demirci Manisa’nın bir ilçesi olup, il merkezine 160 km. mesafede bir yerleşim yeridir. Ahşap tavanlı cami yapma geleneğinin kökeni, Orta Asya Karahanlılar devrine kadar gitmektedir. Bu gelenek Anadolu’da da devam ettirilmiştir. Büyük Selçuklu, Gazneli, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı devirlerinde bu teknikte Anadolu’da birçok cami inşa edilmiştir. 12. yüzyıldan 20. yüzyıl başlarına kadar Ankara, Konya, Niğde, Afyon ve Kastamonu çevreleri başta olmak üzere Anadolu’nun birçok bölgesinde ahşap tavanlı ibadet yapıları görmek mümkündür. Türkiye’nin birçok yöresinde olduğu gibi Demirci ilçesinde de tavanlı câmiler inşa edilmiştir. Bunlar daha çok 19. yüzyıla ait örneklerdir. Bu çalışmanın konusu olan Demirci’deki ahşap tavan göbekli 13 adet cami, 18-20. yüzyıl mimarisi ve bezemesi hakkında değerli bilgiler sunmaktadır. Daha önce çalışılmamış olan bu eserler; plan, malzeme ve bezeme özellikleri bağlamında incelenmiştir. İncelenen eserlerin, Türk sanatındaki yeri ve önemi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ayrıca günümüzde kaderine terkedilmiş durumda olan eserlerin korunması yönünde adımlar atılacaktır.
Demirci is a district of Manisa, 160 km from the center of the province. It is a settlement in the distance. The origin of the tradition of making wood roofed mosques goes to the Middle Asian Black Age. This tradition continued in Anatolia. In the Great Selçuklu, Gazneli, Anadolu Selçuklu, Beylikler and Ottoman periods, many mosques in Anadolu have been built in this technique. From the 12th century to the beginning of the 20th century, it is possible to see wooden roofed worship structures in many regions of Anadolu, mainly in the surroundings of Ankara, Konya, Niğde, Afyon and Kastamonu. As in many parts of Turkey, there are also roof cams built in the Demirci district. These are more examples of the 19th century. The subject of this study is the wooden roof on Demirci with 13 mosques, 18-20. It offers valuable information about the century architecture and architecture. These works, which have not previously been studied, have been studied in the context of the design, material and fabrication characteristics. The researchers are trying to figure out the place and importance of the works in the Turkish art. It will also take steps to protect the works that are now abandoned to their fate.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|