Şah İsmail’in çoğunlukla Anadolu coğrafyasında yaşayan Kızılbaş Türkmenlerin desteği ile kurduğu Safevî Devleti, kuruluş sürecinde dini ve sivil bürokrasinin gelişmesi için kadrolara ihtiyaç duymuştur. Safevî Devleti’nin kuruluşundan önce İran’da toplumsal konumları güçlü olan seyyidler bu ihtiyacın karşılanmasını sağlamıştır. Safevilerin kuruluşundan sonra İran’a seyyidlerin göçü başlamış, seyyidler Şah İsmail’in kurduğu sisteme dâhil olarak önemli vazifeler üstlenmişlerdir. Şah İsmail, devletin meşruiyetini sağlamak için de seyyidlerle olan münasebetini sağlamlaştırmaya gayret göstermiştir. Seyyidlerle geliştirilen olumlu ilişkiler Şiiliğin yerleşmesine katkıda bulunmuştur. Bu çalışmada Safevilerin kuruluş yıllarından Şah İsmail dönemi sonlarına kadar geçen sürede seyyidlerle olan ilişki ve Safevilerde dini ve siyasi hayatın şekillenmesinde seyyidlerin rolü incelenecektir.
The Safevî State, which Shah Ismail founded with the support of the Red Bull Turkmen who live mostly in the Anatolian geography, needed staff for the development of religious and civil bureaucracy in the process of establishment. Before the establishment of the Safevî State, travelers who have strong social positions in Iran have made this need satisfied. After the establishment of the Safevs, the migration of the Seyids to Iran began, and the Seyids assumed important duties, including the system established by Shah Ismail. Ismael was the one who made the righteousness of the righteous, the one who made the righteousness of the righteous. The positive relationships developed with the Seyyids contributed to the settlement of the Shiili. This study will study the relationship with the Seyids in the period from the years of the establishment of the Safevis to the end of the Shah Ismail period and the role of the Seyids in the formation of religious and political life in the Safevis.
Alan : Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|