Araştırmanın konusu, Bilecik ili, Gölpazarı ilçesinde bulunan Kâsımlar Köyü Camii’nin kalem işi bezemeleredir. Yapı, 2019 yılında Bursa Vakıflar Bölge Müdürlüğü tarafından tamamlanan restorasyon sayesinde koruma altına alınmıştır. Kim tarafından yaptırıldığı bilinmeyen camiin kuzey cephesinde bulunan kitabesinde, “Maşallah” yazısı ile H 1190 / M 1776 inşa tarihi okunur. Dış cephede galeri katında, harimde mihrapta, minberde, alt ve üstteki pencere üstlerinde, duvar aralarında, revzen çevresinde, kadınlar mahfilindeki tavan ve kemer araları ile ahşap göbekli tavanda yer alan kalem işleri, 18. yüzyıl özellikleri yansıtır. Kıble duvarındaki Mekke, kent ve camii tasvirleri minyatür üslubunda yapılmıştır. Kalem işlerinde genellikle, kırmızı, mavi, yeşil ve kızıl kahve renkli kök boyalarla yapılan ve ibrikten çıkan çiçek demetlerinin, ağaç tasvirlerinin, yuvarlak madalyonlar içinde dört halife ve Allah, Muhammed hatlarının, palmet-rumi ve natüralist üslupta yapılan lale, gül sümbül buketlerinin, kandil motiflerinin yanı sıra barok üslupta sıklıkla kullanılan C ve S kıvrımlarıyla oluşturulan madalyonların betimlendiği görülmektedir. Cami, 18. asırda Batı etkisiyle giren motiflerin yanı sıra, duvarlarında görülen minyatür tekniğinde yapılmış tasvirleriyle, İstanbul’da uygulanan bezeme programının taşrada da sevilerek tekrarlandığını kanıtlar.
The subject of the research is Bilecik or Gölpazarı district of Kâsımlar Village Camii's pen work. The building was protected thanks to the restoration completed by the Bursa Foundation Regional Directorate in 2019. In the book located on the northern front of the unknown mosque which was built by Kim, the "Maşallah" writing read the construction date of H 1190 / M 1776. On the outside front of the gallery, on the harem, on the shell, on the minberde, on the bottom and upper windows, on the wall between them, around the revzen, on the ceiling and belt between the women's shell and on the wooden shell ceiling, the pen works reflect the characteristics of the 18th century. The paintings of the Mecca, the city and the camii on the wall of the Cube are made in miniature style. In the pen works, it is often seen that the flower sets made with red, blue, green and red coffee colored root paintings and out of the ibris, tree paintings, round medals in four caliphs and Allah, Muhammad lines, palmet-rumi and naturalist style lale, rose symbolic bouquets, candle motifs, as well as medals created with frequently used C and S curves in Baroque style. Cami, in the 18th century, as well as the motifs entering the Western influence, demonstrates that with the paintings made in the miniature technique seen in the walls, the strawing program applied in Istanbul is also repeated with love in the straw.
Alan : Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|