User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 86
 Downloands 15
Nâmık Kemal’in Tiyatro Eserlerinde Osmanlı ve İslam Kimliği
2020
Journal:  
Turkish Studies Language and Literature
Author:  
Abstract:

Osmanlı İmparatorluğu’nun toplumsal olarak çözülme oluşumu XIX. yüzyılın ilk yarısında başlar. Bu çözülmenin başat sebeplerinden biri Avrupa’da meydana gelen Fransız İhtilali ’dir. Ulus devletlerin kurulmasına sebep olan Fransız İhtilali (1789); özgürlük, eşitlik, milli bağımsızlık, milliyetçilik kavramlarını ortaya koyar. İçerisinde birçok ulusu barındıran Osmanlı İmparatorluğu, bu fikirlerin/kavramların dünyaya yayılmasıyla dağılma sürecine girer. Milli bilincin uyanışı, İmparatorluk içerisinde yaşayan her milleti farklı bir biçimde etkiler ve bu fikirler ekseninde yeni toplum yapısı oluşmaya başlar. Nitekim Osmanlı İmparatorluğu’nda yaşayan birçok azınlık, ulusallığa uzanan bilinçlenme ile isyan başlatır. Osmanlı İmparatorluğu’nun karşılaştığı ve yaşadığı olumsuz durumlar neticesinde Genç (Yeni) Osmanlılar adı verilen ve Avrupa’da eğitim görmüş olan bir grup aydın bir araya gelir. Devleti mevcut durumdan kurtarma idealini taşıyan bu aydınlar, İmparatorluk içerisinde yaşayan tüm insanları bir arada tutmak için dil, din, ırk ayrımı gözetmeme görüşünü barındıran “Osmanlılık” fikrini üst bir kimlik olarak oluşturmaya çalışırlar. Ülkeyi parçalanmaktan kurtarmak için birleştirici bir üst kimlik fonksiyonunu üstlenen bu fikir, gerek ülkede meydana gelen iç etkenler gerekse Avrupa’da meydana gelen gelişmelere paralel olarak maruz kaldığı baskılar neticesinde amacına ulaşamaz. Dönemin aydın ve devlet adamları başka bir ideolojiye yönelmek zorunda kalırlar ki bu da İslamcılık (İslam birliği) fikridir. İslam ümmeti çatısı altında birleşme ve İslami esasları içselleştirilme bakımından önemli bulunan bu fikir, Batı’daki ideolojilere paralel olarak siyasi bir sistem haline getirilmek istenir. Genç Osmanlıların önemli temsilcilerinden olan Nâmık Kemal, tiyatro eserlerinde devleti mevcut olumsuz durumdan kurtarmak ve halkı bu fikirler etrafında birleştirmek/bilinçlendirmek amacıyla dolayımlayıcı rolünü üstlenir. O, milli bir bilinç/ uyanış zemini hazırlamak için eserlerini bu amaç doğrultusunda kaleme alır ve bu doğrultuda “Osmanlılık” ve “İslamcılık” fikirlerini işler. Bu çalışmada, Osmanlı ve İslam kimliğinin Nâmık Kemal’in tiyatrolarındaki yansımaları tespit edilmiş ve yorumlanmaya çalışılmıştır.

Keywords:

The Ottoman and Islamic Identity in Namik Kemal's Theatre Works
2020
Author:  
Abstract:

The social dissolution of the Ottoman Empire. It begins in the first half of the century. One of the main reasons for this dissolution is the French conflict that occurred in Europe. The French Conflict, which led to the establishment of national states (1789) reveals the concepts of freedom, equality, national independence, and nationalism. The Ottoman Empire, which houses many nations within it, enters the process of disintegration with the spread of these ideas/cavroms to the world. The awakening of national consciousness affects each nation living within the Empire in a different way, and a new social structure begins to form in the axis of these ideas. In fact, many minorities living in the Ottoman Empire begin rebellion with a nationalized awareness. As a result of the negative circumstances the Ottoman Empire encountered and lived, a group of young (new) Ottomans called and educated in Europe is clearly gathered together. These brilliants, who carry the ideal of rescue the state from the present situation, try to create the idea of "Othmanism" as a superior identity, which contains the view of non-guarding the language, religion, and racial discrimination to keep all the people living within the Empire together. This idea, which takes on a unifying upper identity function to save the country from the breakdown, cannot reach its objective as a result of the pressure that it is exposed parallelly to the developments that occur in Europe, whether the internal factors occur in the country. The clear and state men of the time are forced to turn to another ideology, which is the idea of Islamism (Islamic Union). This idea, which is important in terms of unification under the roof of the Islamic nation and the internalization of the Islamic foundations, is sought to be made a political system parallel to the ideologies in the West. Nâmık Kemal, one of the important representatives of the young Ottoman, plays an inevitable role in the theatre works in order to rescue the state from the current negative situation and unite/conscious people around these ideas. He takes his works in line with this purpose to prepare a national ground of awareness / awakening, and in line with that he deals with the ideas of "Othmanism" and "Islamism". In this study, the reflections of the Ottoman and Islamic identity in the theaters of Namik Kemal were identified and tried to be interpreted.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles




Turkish Studies Language and Literature

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 748
Cite : 299
2023 Impact : 0.088
Turkish Studies Language and Literature