Divan şiirinde mevsimler ve tabiatın bu mevsimlerde büründüğü hâller, şairler tarafından sıklıkla işlenmiştir. Hazan mevsiminde yaprakların sararması, rüzgârın kuruyan yaprakları dökmesi, ağaçların yapraksız kalması gibi durumlar şairlerin zihinlerinde farklı hayallere kapı açmıştır. Divan şairleri tabiatın hazandaki görüntüsünü, kimi zaman olumlu kimi zaman olumsuz şekilde şiirlerinde söz konusu etmişlerdir. XIV. yüzyılda yaşamış olan Kadı Burhaneddin hükümdar şairlerdendir. Divan şiirinin kurucularından kabul edilen şair, divanında aşk, sevgili, tabiat, mevsimler gibi klasik konulara yer vermiştir. Hazan mevsimi, şairin işlediği konular arasındadır. Kadı Burhaneddin’in divanında hazandan bahsettiği beyitleri yanında hazan konusunda yazmış olduğu dört yek-âhenk gazeli bulunmaktadır. Bu makalede Kadı Burhaneddin’in hazanı işlediği beyit ve gazellerinden yola çıkılarak bu mevsimi şiirlerinde nasıl ele aldığı, hangi duygu ve hayallerle söz konusu ettiği incelenmiştir. Çalışmada şairin yek-âhenk gazellerinde hazanın hangi özellikleri üzerinde durulduğu, ilişkilendirildiği kişi ve unsurlar, bu mevsime nasıl bir anlam yüklendiği gibi sorulara da cevap aranmıştır. Böylece Divan şiirinin kuruluş devrinde hazanın bir motif olarak yeri tespit edilmeye çalışılmıştır.
In the Divan poetry, the seasons and the circumstances of nature in these seasons are often processed by the poets. Situations such as the shrinking of the leaves in the season of Hazan, the wind's drought leaves, the trees remain unleashed, opened the door to different dreams in the poets' minds. Divan poets have discussed the image of nature in the treasury, sometimes positively and sometimes negatively in their poems. The XIV. The Woman Burhaneddin, who lived in the century, is one of the ruling poets. The poet, acknowledged among the founders of the Divan poem, has placed in the divan classical topics such as love, loving, nature, seasons. The season of Hazan is among the subjects the poet works. There are four Yek-Ahenk gazels in the house of the woman Burhaneddin, along with the beits she tells about the hazan, which she wrote about the hazan. In this article, the woman Burhaneddin has studied how she addressed this season in her poems, what emotions and dreams she talks about. In the study, the poet’s yek-âhenk gazelles focused on what characteristics of the treasure, the persons and elements in which they are associated, and the answers to the questions of how a meaning is charged in this season are also sought. Thus, in the establishment of the Divan poetry, the site was attempted to be identified as a motif of the hazard.
Alan : Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|