User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 1
 Views 23
Sosyal Hukuk Alanındaki Problemlerin Çözümünde İçtihat
2019
Journal:  
Social Mentality and Researcher Thinkers Journal
Author:  
Abstract:

Nassların, sübûtu katî, delâleti hükümlere katî olabileceği gibi zannî de olabilir. Nassların, sübûtu ve delâleti katî olan hükümlerinin her türlü yoruma kapalı olduğu görüşü hâkimdir. Öte yandan nassların, sübutu katî, hükme delâleti zannî olanlar ile sübûtu zannî, hükme delâleti katî olanlar veyahut hem sübutu hem de delâleti zannî olanları da bulunmaktadır. Zannî nasslar, daha geniş bir alanı kapsamaktadır. Bu tür nasslar, müçtehidin içtihat alanı olup değişime ve yoruma açık olduğu görüşü hâkimdir. Neticede nass ve içtihat alanı diye iki alan bulunmaktadır. Müçtehidin alanı, nassların zannî alanıdır. Bu bağlamda nassların, katî ve zannî alanlarının birbirinden ayrılması gerekir. Katî alanların zamanlar üstü genel geçer, evrensel ilkeler olup değişime ve yoruma kapalıdır. Zannî alan, sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve sosyal-siyaset gibi disiplinlere bağlı olduğundan; bu alanda şartlar ve sosyal gerçeklik sürekli değişimi ve terakkiyi zorladığından; bu alan sürekli tecdidi de gerekli kılar. İslâm huku-kunun bütün çağlara hitabı, bu zannî alandaki (özel) nassların hükme delâletinin, genel vahiy olan aklın içtihat dinamizmiyle sağlanır. Müçtehitler, problemlerin çözümünde, bu zannî nasslardan hüküm istinbat ederken; mantıksal istinbat metotlarını, usul denetim yöntemlerini benimsemişlerdir. Sosyal hukuk alanındaki nassların, doğru anlaşılması, yorumlanması ve uygulanması hiç kuşkusuz ayrı bir tecrübe, metodoloji ve üslu-bu gerektirir. Öyle ki Müslümanlar, Kur’ân’ın hükümlerinin katî ve zannî, genel ve özel olduğuna bakmaksızın vahyolunduğu dönemden kıyamete kadar geçerli ve evrensel olduğuna inanırlar. Keza Müslümanlar, Kur’ân intizamının gerçekleşmesinin temel rüknünün bu nassların anlaşılmasında yattığına da inanırlar. Bütün problemin, bu nassların doğru anlaşılması, yorumlanması ve uygulanması olduğu anlaşılmaktadır. Öte yandan Müçte-hitler ve bilginler, İslâm hukukuna yürürlük sağlamak için tarihten günümüze “eserciler ve reyciler” temelinde, ya “kıyası” genişletmişler, ya “istihsan ve istislah” yöntemini benimsemişler ya da, din ve şeriat ayrımı, nesh kuramı, şûrâ ile icmâ prensibi, illetin değişimi ilkesi, mekâsıd teorisi, tarihsellik ve evrensellik yöntemi, örf ve adet hukuku, hakikat ve mecaz gibi farklı kavramlara yükledikleri benzer anlamlar ile aynı gayenin tahakkuku için yürürlük sağlamaya çalışmışlardır. Bu durumda, içtihat alanında, ciddi bir kavram kargaşası yaşandığından, farklı kavramlarla ayni gayeye yönelseler de kavramlara yükledikleri anlam farklılığından kavram dövüşü yasanmış, sonuçta yazılı veya sözlü ittihat da çoğunlukla sağlana-mamıştır. Bu bağlamda çalışmamızda nassların doğru anlaşılması, yorumlanması ve uygulanması konusunda en büyük etkiye sahip olduğunu düşündüğümüz içtihadın mana değeri üzerinde durulacaktır.

Keywords:

Sosyal Hukuk Alanındaki Problemlerin Çözümünde İçtihat
2019
Author:  
Abstract:

It may also be the one who has the right to do so, and the one who has the right to do so, and the one who has the right to do so. The judgment of the Nasses is that the judgment of the subjects and the delay is closed to all kinds of interpretations. They are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones. The wings are wider than the wings. This kind of nass is the judgment of the spirit of the spirit of the spirit of the spirit of the spirit of the spirit of the spirit of the spirit of the spirit of the spirit of the spirit. There are two areas: Nass and Drinking Area. The area of the mouth is the area of the Nass. In this context, the nasses, the kathi and the famous areas must be separated. The fields are over time generally passing, universal principles and closed to change and interpretation. Since the mental field is connected to disciplines such as social-cultural, socio-economic and social-political; since the conditions and social reality in this field force the continuous change and disturbance; this field makes the continuous extinction necessary. The Islamic Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. Through the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial of the trial. The proper understanding, interpretation and implementation of the nasses in the field of social law requires a separate experience, methodology and methodology-this. Thus Muslims believe that the provisions of the Qur’an are valid and universal from the time when it is revealed to the Day of Resurrection, regardless of whether it is cattical and thoughtful, general and special. Muslims also believe that the basic rule of the realization of the Intimism of the Qur’an lies in the understanding of these nasses. It is clear that the whole problem is the correct understanding, interpretation and implementation of these nasses. On the other hand, to ensure the application of the Islamic law, the Mucte-Hitler and the scientists, on the basis of the history to the present day, either have extended the "city" or have adopted the method of "istihsan and exploit" or have sought to ensure the application of the same purpose with the same meanings that they put on different concepts, such as religion and sharia, the theory of nesh, the theory of sharia and the principle of icmâ, the principle of the change of the illet, the theory of the mesh, the method of historicity and universality, the law of arf and the law, the truth and the mecas. In this case, in the field of drinking, a serious conceptual confusion has occurred, and if they turn to the same point with different concepts, the conceptual struggle has been legalized from the differences of meaning they load on the concepts, and, in the end, the written or verbal discretion has not been provided. In this context, our work will focus on the value of the drink that we think has the greatest impact on the proper understanding, interpretation and implementation of the nasses.

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles








Social Mentality and Researcher Thinkers Journal

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 1.471
Cite : 368
2023 Impact : 0.042
Social Mentality and Researcher Thinkers Journal