Arap ve Latin harf yorumlarıyla yaptığı eşsiz yazı düzenlemelerinin yaratıcı ustası olan Emin Barın, geleneksel Türk yazı sanatının çağdaş düzeye gelmesi için yaşamı boyunca çaba gösteren öncü bir sanatçıdır. Bu makalede Emin Barın’ın akademisyen sanatçı kimliği, yaratmış olduğu özgün eserler bağlamında ele alınmış, öncü tavrıyla Türk yazı sanatına etkisi vurgulanmak istenmiştir. Giriş bölümünde, yazının ilk çıkışından günümüze kadar geçirdiği süreç hakkında kısa, ön bilgiye yer verilmiştir. Sonrasında, sanatçının Türk yazı sanatındaki yerini anlatan yazı tutkusu, öğrenim hayatı, iki alfabeli sanatı ve eserleriyle ilgili açıklamalar yapılmıştır. Barın, yazı sanatı çalışmalarını divanî, kûfi ve serbest yorumlar başlıkları altında üç gruba ayırmıştır. Burada da aynı başlıklar altında incelenen eserlerinden divanî yorumlarında Arap harflerini eski örneklerden farklı şekillerde kullanarak elde etiği sonuçlar üzerinde durulmuştur. Kûfi yorumları başlığı altında, önce Arap harfleriyle yaptığı kûfi eserlerindeki yenilikçi tarzı açıklanmış, ardı sıra Latin harfleriyle yarattığı kûfi tarzlı yazı kompozisyonlarının karakteristik özellikleri hakkında bilgi verilmiştir. Sanatçının üçüncü gruptaki serbest yorumları başlığında da soyut resim gibi algılandıkları halde eserlerdeki yazıların açıkça okunabilmeleri, nedenleriyle birlikte açıklanmıştır. Cumhuriyet dönemi, Latin alfabesi ve Emin Barın başlığı altında ise Türkçenin yazımında Arap harflerinin kullanıldığı dönemde ortaokulu bitiren sanatçının Latin harfleriyle tanıştıktan sonraki çalışmalarına değinilmiştir; Bu alfabe konusunda aldığı eğitimler ve aralıksız sürdürdüğü tutkulu çalışmalarıyla ülkesinde akademik yetkinlik kazanan ilk kişi konumuna gelmesi açıklanmış, paralelinde ise kültür, sanat ve akademik alanlardaki ulusal ve uluslararası başarıları anlatılarak çağdaş Türk yazı sanatının gelişmesindeki öncü kimliği vurgulanmıştır.
Emin Barın, the creative master of his unique writing editions with Arabic and Latin literary comments, is a leading artist who has been striving throughout his lifetime to reach the modern level of traditional Turkish writing. In this article, Emin Barin's academic artist identity was discussed in the context of the original works he created, with his lead attitude to emphasize the influence on the Turkish writing art. In the entry section, a short, preliminary information is provided about the process it has spent from the first release to the present day. Then, the artist's place in Turkish writing has been explained about his writing passion, his study life, his two alphabetic art and his works. The bar has divided his work in literary art into three groups under the title Divan, Kûfi and Free Interpretations. Here, also, the ethical results obtained by using Arabic letters in different forms than the old examples in the divan comments of their works studied under the same titles. Under the title of the Kûfi comments, first the innovative style of the Kûfi works he made with Arabic letters was explained, then the characteristic characteristics of the Kûfi style written compositions he created with Latin letters were provided. The artist's free comments in the third group are also perceived as abstract paintings in the title, but the writings in the works can be clearly read, along with the reasons explained. Under the title of the Republic period, the Latin alphabet and Emin Bar, the work of the artist who finished high school in the period in which the Arabic letters were used in the writing of the Turkish language was referred to after meeting the Latin letters; the training he received about this alphabet and his passionate work continued without interruption was explained to be the first person to gain academic qualification in the country, and in parallel the national and international achievements in the fields of culture, art and academic fields, the leading identity in the development of contemporary Turkish literature was emphasized.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|