Bu makalede Spinoza’nın dil eleştirisinin ve çözümlemesinin tartışılması amaçlanmaktadır. Bilindiği gibi, Spinoza, İbranice hakkında yarım kalmış bir dilbilgisi kitabı kaleme almış olsa da, bugün dil felsefesi diye adlandırılan alanda bir yapıt vermiş değildir. Bununla birlikte, dil konusunun, anlama yetisinin düzeltilmesinin önemli ayaklarından biri olması ölçüsünde, Spinoza açısından, felsefi uslamlama için bir propedötik işlevi gördüğü söylenebilir. Hatta Spinoza’ya göre, kendisinden önce gelen bazı filozofların doğanın ortak düzenini ve zorunlu nedenselliğini kavrayamamış olmasının nedeni, tam da fikirlerin ve şeylerin bağlantı ve düzenlerini izlemek yerine, doğayı açıklamak için dilsel kategorilere başvurmalarıdır. İşte bu yüzden, felsefenin ilk adımlarından biri dilin bedensel-imgelemsel doğasının aydınlatılması olmalıdır. Böylelikle dilin felsefi amaçlar doğrultusunda, yani upuygun fikirlerin iletilmesi için kullanmasına zemin hazırlanacaktır. Bu yazıda, Spinoza’nın geliştirdiği dil kuramının, dil olgusunun psikolojik-bilişsel açıdan çözümlemesi kadar, kendine-gönderimli kavramsal bir dilin geometrik düzende kurulmasını da içerdiği ileri sürülecektir.
This article aims to discuss Spinoza's language criticism and analysis. As it is known, though Spinoza has written a half-latched book of linguistics about Hebrew, he has not given a work in the field called language philosophy today. However, to the extent that the subject of language is one of the important footsteps of the correction of understanding ability, it can be said that from Spinoza’s point of view, it sees a propedetic function for philosophical trial. Even according to Spinoza, the reason that some philosophers who came before him were unable to understand the common order and the compulsory causality of nature is that they, instead of following the connection and order of ideas and things, refer to linguistic categories to explain nature. This is why one of the first steps of philosophy should be the enlightenment of the physical-implicative nature of the language. Thus, the ground will be prepared for the use of the language for philosophical purposes, i.e. for the transmission of sublime ideas. In this article, the language theory developed by Spinoza will also include the establishment of a self-guided conceptual language in geometric order, as well as the psychological-cognitive analysis of the language phenomenon.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|