Bu çalışma, postmodern dönem kitap tasarımında grafik tasarımcının ortak yazar olarak yer aldığı altı adet kitap tasarımı incelemesini içermektedir. Dönem ve içerik olarak birbirlerinden ayrılan bu kitapları aynı kategori içerisinde bir araya toplayan esas dürtü, grafik tasarımcının yalnızca ona verilen içeriği okunur ve görünür hale dönüştürme sorumluluğu değil, aynı zamanda o içerik hakkında da söz ve yorum sahibi olma ayrıcalığıdır. Bu ayrıcalığın adı "müellif tasarımcı"dır. Yazar ile tasarımcının eş konumda bir arada çalışarak kitap nesnesini var ettikleri bu anlayış, özellikle 1970 sonrası postmodern tasarım anlayışında, tasarımcının bireysel özgürlüğünü ilan etmesiyle karşımıza çıkmaktadır. Avrupa'da modernist tasarım normları yavaşça terk edilmeye başlanması ve teknolojinin ilerlemesiyle üretim biçimlerinin daha demokratik ve kolay ulaşılır hale gelmesiyle, hatta tüm bunların da ötesinde tasarımın evrenselleşmesi, tasarımcıya bireysel olabilme imkanını tanımıştır. Araştırma içerisinde yer alan örnekler, yayımlandığı dönemde eş yazarlık bağlamında ses getirmiş, tasarımıyla ana akım kitaplardan sıyrılmış ve kitap tasarımı anlayışına yeni bir nefes sağlamıştır.
This study includes the study of the six book designs in which the graphic designer has participated as a co-author in postmodern period book design. The main impulse to gather these books separated from each other as period and content in the same category is the responsibility of the graphic designer not only to read and make the content given to him visible, but also the privilege of having a speech and a commentary on that content. The name of this privilege is "mullive designer". This understanding that the writer and the designer work together in equal position and create the book object, especially in the postmodern design concept after 1970, comes to us with the designers’ declaration of individual freedom. In Europe, the modernist design standards began to be slowly abandoned and with the advancement of technology the forms of production became more democratic and easy to reach, and even beyond all this, the universalization of the design has recognized the possibility for the designer to be individual. The examples included in the research, in the period of publication, brought sound in the context of co-writing, with its design separated from the mainstream books and gave a new breath to the understanding of the book design.
Field : Güzel Sanatlar
Journal Type : Ulusal
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|