Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 6
 Görüntüleme 45
 İndirme 12
APPROACHING MENTAL HEALTH: SOCIAL ECOLOGICAL MODEL AND THEORY OF PLANNED BEHAVIOR/THEORY OF REASONED ACTION
2021
Dergi:  
International Journal of Eurasian Education and Culture
Yazar:  
Özet:

Muslims underutilize Formal Mental Health Services (FMHS) to enhance their quality of life or address their biopsychosocial spiritual and economic issues. Muslims are understudied and underserved. There is a need for theoretically well-grounded research. Therefore, we partially tested a contextual theoretical framework entitled understanding Muslims’ approach toward mental health issues and services based on Theory of Planned Behavior and Theory of Reasoned Action (TPB/TRA) in the context of Social Ecological Model (SEM). We had 209 (120 male) Muslims from Southeastern USA as the participants. We used descriptive statistical and path analyses. We answered seven research questions about how the Muslims approach mental health issues and FMHS in terms of four background variables (e.g., sex, education, race, and past use of FMHS) and the following five constructs. In terms of path analyses results, cultural beliefs about mental health issues and their causes and treatments (1st construct) and knowledge (2nd construct) toward FMHS and the background variables all together explained 36% of the attitudes (3rd), 13% of the stigma (4th), and 28% of the Perceived Behavioral Control (PBC: self-efficacy, 5th) toward FMHS. The paths among the five constructs were significant except for the path from knowledge to stigma. The Muslims had slightly higher than the moderate level on cultural beliefs, knowledge, and PBC; a moderately favorable level on attitudes; and slightly under the moderate level for PBC. The Muslims did not strongly favor or disfavor the constructs. The Muslims strongly aligned with a medical/scientific explanation of mental health issues and their causes and treatments. For the use of FMHS in the past: 63.63% (133 Muslims) reported they have never while %36.36 (76 Muslims) reported use of FMHS. We provided implications for researchers, mental health providers, educators, and social advocates who can be part of advancing quality of life and/or addressing related issues.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler






International Journal of Eurasian Education and Culture

Alan :   Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 385
Atıf : 243
International Journal of Eurasian Education and Culture