Yapı işinin gerçekleşebilmesi için gerekli olanların başında projenin finansmanı ve yönetimi önemli olmaktadır. Yapının maliyetini etkileyen en belirgin girdi ise malzeme olarak görülmektedir. Malzemelerin kullanım kararlarının maliyete etkisi azımsanmayacak derecededir. Sadece günümüz yapılarında değil aynı zamanda geçmiş dönemlere ait yapılarda da bu etkili olmuştur. Sivil mimarlık örneklerinden anıtsal yapılara kadar bu durum gözlemlenebilir. Anıtsal yap ılar içerisinde ise Mimar Sinan’ın yapılarının yeri tartışılamazdır. Mimar Sinan’ın, çıraklık, kalfalık ve ustalık dönemlerinde, büyük ve küçük ölçekli pek çok anıtsal yapıya mimar olarak ve/veya yapım işini gerçekleştiren ya da yön veren olarak katıda bul unduğu bilinmektedir. Mimar Sinan’ın son dönem yapılarından olan Kurşunlu Cami de Sinan’ın izni ile yapıldığı bilinen küçük ölçekli, Sinan’ın büyüklüğüne rağmen mütevazı yapılardan biridir. Birebir plan ve yapım işlerinde Sinan’ın bulunması konusunda tartı şmaları olsa da Sinan’ın yetki dönemi içerisinde yapılması ve onun mimari çizgilerini yansıtan diğer yapılarına benzemesi açısından onun eserleri arasında gösterilmektedir. Bu yapının yerel taş malzeme kullanılarak yapıldığı bilinmektedir. Bu çalışmada; ma lzemenin maliyetini, tarihi anıtsal eserlerde hesaplamaya yönelik olarak Sinan’ın Kurşunlu Cami incelenmiştir. Bu yapının seçilmesinde yapının ünlü bir mimarın ustalık dönemlerinde yaptığı anıtsal yapı olmasının ve buna karşın boyut olarak diğer anıtsal ya pılara göre daha mütevazı olmasının etkisi vardır. Yapı maliyeti, sadece günümüzde değil tüm dönemlerde ön planda olmuştur. Özellikle yerel malzemenin kullanılarak maliyetin düşürülmesi etkin olarak görülmektedir. Bu çalışmada; Kurşunlu Cami’nin yapımında ana malzeme olan taşın maliyeti, günümüz birim fiyatları ile hesaplanmıştır. Öncelikle Mimar Sinan ve mesleki dönemlerini temsil eden yapıtları anlatılmaya çalışılmıştır. Daha sonra son önem eserlerinden olan Kurşunlu Cami ele alınmış ve caminin yapı malze mesi olan taşın maliyeti çıkarılmıştır. Tüm çağların büyük mimarı olan Sinan’ın son dönem eserinde malzeme açısında yereli kullanması ve maliyeti düşünmesi, günümüz mimarları için de örnek teşkil etmektedir. Çalışmanın özellikle malzeme ve maliyet alanda y apılacak çalışmalara temel olması ve katkı sağlaması umulmaktadır .
Financing and management of the project is important for the construction work to be carried out. The most obvious entrance that affects the cost of the construction is seen as material. The cost effect of the use of materials is not to be reduced. This has been effective not only in the structures of today, but also in the structures of past periods. This can be observed from civil architecture examples to monumental structures. In the monumental buildings, the place of the architect Sinan's buildings cannot be discussed. It is known that the architect Sinan, during the periods of craternity, craternity and craftsmanship, did not contribute to many large and small-scale monumental structures as an architect and/or as a manufacturer or a guide to the work. The small-scale, known to be made with the permission of the Sinan, is one of the modest structures despite the size of Sinan. Though there are discussions about the existence of Sinan in individual plans and construction works, it is shown among his works in terms of Sinan's construction during the term of power and his similarity to other structures that reflect the architectural lines. It is known that this structure is made using local stone materials. In this study; the cost of ma lzemen was studied by Sinan's Gunlu Cami in order to calculate in historical monuments. The choice of this structure has the effect that the structure is a monumental structure made by a famous architect in the periods of mastery and, however, is more humble as a size than other monumental or pineapple. The cost of construction has been in the forefront not only today, but in all periods. It is
Alan : Fen Bilimleri ve Matematik; Mühendislik
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|