Yaygın kanının aksine hümanizm “insanları sevmek” ile doğrudan ilgili değildir. Hümanizmin insanın saygınlığına ve özgürlüğüne yaptığı vurgular, biyolojik tür olarak insana değil, inşa edilen kültür varlığı olarak insana yöneliktir. Dolayısıyla hümanizm için “insanlık”, biyolojik insan doğasının sahip olduğu bir özellik değil, onu kendine malzeme kılan kültürün ve eğitimin meydana getirdiği bir niteliktir. Hümanizm, insanın aklını ve iradesini her türlü ahlaki, siyasi ve estetik bilginin ve değerin kaynağı olarak gören, bu akıl ve iradenin determinist doğal işleyişin dışında, mekanik yasalılığa tabi olmayan yegâne unsurlar olduğunu kabul eden bir inanıştır. Bu ilkenin sonuçlarından bir tanesi, doğal olanın “insanlığın hizmetkârı” olduğu düşüncesidir. Bu ise tekniğin hümanizm ile yakın ilişkisini açık eder. Mekanik fiziğin tasvir ettiği evren içerisinde, “sorumlu özne” problemi, hümanizmin insan anlayışı ve hem bir faaliyet hem de bir kavrayış biçimi olarak teknikle çözüme kavuşturulmuştur. 17. ve 18. yüzyıllarda aydınlanma idealleri bu sentezin üzerinde yükselecektir.
Unlike the common blood, humanism is not directly related to "loving people". The emphasis of humanism on the dignity and freedom of man is directed not to man as a biological species, but to man as a built cultural existence. Therefore, for humanism, "humanity" is not a characteristic of the biological human nature, but a characteristic of the culture and education that makes it self-material. Humanism is a belief that sees the mind and will of man as the source of all kinds of moral, political and aesthetic knowledge and values, and that this mind and will are the only elements that are not subject to mechanical law, except to the determinist natural function. One of the consequences of this principle is the idea that the natural is the "servant of mankind". This explains the close relationship of technology with humanism. In the universe depicted by mechanical physics, the problem of the “responsible essence” has been solved by technology as a human understanding of humanism and as both an activity and a form of understanding. In the 17th and 18th centuries, the ideals of illumination will rise over this synthesis.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|