Laiklik siyasal bir ilke/anlayış/değer olarak, özellikle son iki yüz yıldır, çoğu ülkede din-devlet ilişkileri ile dini özgürlükler noktasında radikal değişimlere neden olmuştur. Her ne kadar kökeni ve gelişimi Batı toplumlarına dayansa da, laiklik Batılı olmayan ülkelerde de farklı anlayış ve uygulamalarıyla siyasal gündemin temel meselelerinden biri haline gelmiştir. Buradan hareketle Türkiye, Fransa ve Mısır’da din-devlet ilişkilerine odaklanan bu çalışma, ülkelerin laikliği anlama, yorumlama ve uygulama noktasındaki benzerliklerini ve farklılıklarını tarihsel süreçleri de dikkate alarak belirleme amacındadır. Bu amaçla çalışmada, bahsi geçen ülkelerde dinin siyasal sistem içindeki konumu, din ile devlet arasındaki ilişki ve din özgürlüğü meseleleri anayasalarına atıfla mukayese edilmektedir. Çalışmanın sonucunda, öncelikle Türkiye, Fransa ve Mısır arasında laiklik anlayışının ortaya çıkışı ve gelişme süreçleri bağlamında birtakım benzerliklere ve farklılıklara değinilmiştir. Laikliğin anlamı ve işlevi dikkate alındığında ise Fransa ve Türkiye'nin laiklik anlayışı birbirine yakınlaşırken, Mısır farklılaşmaktadır. Din-devlet ilişkisi Türkiye ve Fransa’da devlet kontrolü altında din anlayışı doğrultusunda şekillenirken, Mısır’da din, siyasal sistemin üzerine konumlandığı önemli kaynaklardandır. Din ve devletin birbirinden ayrılması, üç ülkede de tam olarak gerçekleşmese de, Fransa ve Türkiye’de, Mısır'a nazaran daha belirgindir. Son olarak da dini özgürlüklerin, üç ülkede de tümüyle garanti altına alınmadığı görülmektedir.
Secularity as a political principle/understanding/value, especially in the last two hundred years, has led to radical changes in religious-state relations and religious freedoms in most countries. Although its origin and development is based on Western societies, secularity has become one of the main issues of political agenda, with its different concepts and practices in non-Western countries. This study, which focuses on the religious-state relations in Turkey, France and Egypt, aims to determine the similarities and differences in the country’s secularity understanding, interpretation and application, taking into account the historical processes. In this study, the position of religion in the political system in the mentioned countries, the relationship between religion and the state and the issues of religious freedom are compared with reference to the constitutions. As a result of the study, a number of similarities and differences have been pointed out, first of all, in the context of the emergence and development processes of the conception of secularity between Turkey, France and Egypt. Considering the meaning and function of the secularity, while France and Turkey’s secularity concepts are closer to each other, Egypt is different. The religious-government relationship in Turkey and France is formed according to the concept of religion under state control, while in Egypt, religion is one of the important sources in which the political system is placed. The separation of religion and state, though not exactly occurred in three countries, is more evident in France and Turkey than in Egypt. In the end, religious freedoms are not fully guaranteed in three countries.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|