Türk Mûsikîsi icrâcıların sıklıkla dillendirdiği “bu makâmda şu perde daha tiz, şu makâmda ise biraz daha pest olmalı” gibi perdelerin nasıl konumlandırılacağına dair ifadeler, şimdiye kadar teorik olarak karşılığını tam anlamıyla bulamamış olsa da, pratikte çoğu zaman temel çözüm önerisi olarak benimsenmiştir. Birçok kuramcının ve mûsikî kitabı yazarının eserlerinde, kendinden önceki yazarların anlatımlarından yola çıkarak ve varsa kendi yeni yaklaşımlarını ekleyerek makâmları târif ettiği görülmektedir. Ne var ki, bu tariflerde makâmları oluşturan perdelerin hangi tizlik ve pestlikte basılacağı doğal olarak hiçbir zaman belirtilmemiştir. İcrâcılar söz konusu perdelerin nasıl basılacağını, meşk yöntemi denilen ve usta-çırak ilişkisi ile yürüyen öğrenim sistemi içerisinde üstâdlarını taklit ederek öğrenirler. Bu çalışmada oldukça göreceli olan ve belli alışkanlıkların tesiri altında süregelen perde tâyini meselesi; makâmlardan yola çıkılarak değil, makâmları oluşturan aralıklar ve bu aralıkların kendi içerisindeki hareket dinamikleri temel alınarak değerlendirilmiştir. Öncelikle, mûsikîsinin temelini oluşturan ses ve aralık kavramlarına değinilerek mûsikî ve uyum (âhenk) ilişkisi anlatılmış, ardından Türk Mûsikîsi’nin nazari kaynakları temel alınarak, makâm kavramınından bahsedilmiştir. Çalışmanın analiz bölümünde ise, Türk Mûsikîsi’nin klâsik repertuvarından seçilen örnek eserler ile, bestekârların oluşturduğu melodik yapıların, perde tâyinine ve makâm algısına etkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Yapılan incelemeler ve tespitler ışığında, perde tâyininde belirleyici unsurun, makâmların kendisinde değil, sahip oldukları perde düzenlerinin içerisindeki âhenk kurallarında aranması gerektiği sonucuna varılmıştır.
The expression of how the curtains will be positioned, such as "this curtains in this office are more thick, and this office should be a little more pest," which Turkish musicians often speak, though theoretically has not yet found the full reward, in practice it has often been adopted as a basic solution proposal. In the works of many theorists and musical writers, it appears that he has the author's author's author's author's author's author's author's author's author's author's author's author's author. Nevertheless, it has never naturally been indicated in these recipes which curtains that make up the organs will be printed in which purity and pesticide. The teachers learn how the curtains are printed, by imitating their superiorities within the learning system that is called the mechmethode and the master-cratch relationship. In this study, the question of the curtain, which is quite proportional and continues under the establishment of certain habits, is assessed by the basis of the intervals that make up the mandates and the dynamics of movement within these intervals. First of all, the words of Moses and the words of Moses and the words of Moses and the words of Moses and the words of Moses and the words of Moses and the words of Moses and the words of Moses and the words of Moses and the words of Moses and the words of Moses. In the analysis section of the study, with the examples of works selected from the classical repertoire of the Turkish Musicians, the influence of the melodic structures formed by the nutritionists on the wardrobe and the perception of the authority was tried to be revealed. In the light of the investigations and findings made, the determining element in the curtain has come to the conclusion that it should be searched in the rules of the curtain within the curtain arrangements they own, not in the authorities themselves.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|