Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 59
 İndirme 20
XV. YÜZYILDAN GÜNÜMÜZE HİSÂR MAKÂMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA XV. YÜZYILDAN GÜNÜMÜZE HİSÂR MAKÂMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA XV. YÜZYILDAN GÜNÜMÜZE HİSÂR MAKÂMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
2020
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

Türk Makam Müziği ses sisteminin temelini oluşturan sistematik nazariye’nin XIII. Yüzyılda Safiyyüddin Abdülmümin Urmevî tarafından oluşturulduğu bilinmektedir. Urmevî’den sonra Merâgî, bu sistemi kullanmış, sisteme şûbe kavramını ekleyerek geliştirmiş ve bu sistemi XV. yüzyıl Anadolu Edvâr yazarlarına ulaştırmıştır. Urmevî’de on iki ana makam ve altı âvâze bulunurken Merâgî, bu sisteme yirmi dört şûbe’yi eklemiş ve bu şubeler arasında onuncu sırada Hisar’a yer vermiştir. Böylelikle, Hisar makamı XV. yüzyılın başlarından itibaren müzik tarihimizdeki yerini almıştır. XV. yüzyılda Yusuf Kırşehrî, Hisar’ı âvâzeler içine almış ve sistemin yedinci âvâzesi olarak kullanılmaya başlanmıştır. Geçmişten günümüze makam seyirleri, dönemlere ve nazariyatçılara göre farklılıklar göstermektedir. Bu sebeple, XV. yüzyıldan günümüze kadar Hisar Makamı hakkında, nazarî kaynaklarda ve el yazmalarında bulunan bilgiler ve sınıflamalar incelenmiştir. Bu araştırmada, Hisar Makamı’na ait, nazarî kaynaklardaki bilgiler ile Klasik dönemden günümüze ulaşan Hisar eserler karşılaştırılarak makamın tarihsel süreçteki değişim çizgisinin ortaya konulması ve bu konuya yönelik ayrıntılı bir kaynak oluşturulması amaçlanmıştır. Araştırmada, doküman analizi yapılmıştır. Bu araştırma sonucunda, XIII. yüzyılda sistemci okulun kurucusu Safiyyüddin Abdülmümin Urmevi’de Hisar makamının bulunmadığı, bununla birlikte, Kutbüddin-i Mahmud Şirazî’de (ö. 1311) ilk kez Hisar makamının altıncı devir olarak yer aldığı, XV. yüzyılda Merâgî’nin (ö. 1435), ses sistemini on iki ana makam, altı âvâze ve yirmi dört şûbe temelinde ele aldığı ve Hisar makamını şubeler içinde gösterdiği, XV. Yüzyılda Yusuf Kırşehrî’nin, âvâze sayısını yediye çıkardığı ve Hisâr’ı yedinci âvâze olarak ele aldığı, ayrıca, karar ediş şekli olarak Merâgî ile aynı çizgide Kûçek karar edilmesi gerektiğini belirtiği, Kûçek karar etme biçiminin XVII.yüzyıla kadar devam ettiği, XVIII.yüzyıla gelindiğinde Kûçek karar etme biçiminden vazgeçildiği, Hüseynî üzerinde (Zirgüleli) Hicaz unsurunun bulunduğu ve karara Nevâ perdesi kullanılmadan Hisâr-Çargâh-Segâh ve Dügâh perdeleri ile gidildiği, Hisar makamının XIII.yüzyıldan günümüze; Dügâh’ta Kûçek (Sabâ) + Hüseynî’de (Zirgüleli) Hicaz ; Dügâh’ta Kûçeksiz (Dügâh-Segâh-Çargâh) + Hüseynî’de Hicaz; Dügâh’ta Hüseynî + Hüseynî’de (Zirgüleli) Hicaz olmak üzere yaygın olarak benimsenmiş ve kullanılmış üç ana değişime uğradığı, sonuçlarına ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler:

The XV. From the century to the present day, a research on the HISAR MACHINE XV. From the century to the present day, a research on the HISAR MACHINE XV. Don't look at the story of the century to the day.
2020
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

The systemic Nazariya XIII, which forms the foundation of the Turkish Orthodox Music sound system. It is known that in the century the Safiyyuddin was created by Abdülmümin Urmevî. After Urmevi, Merâgî used this system, adding the concept of shube to the system and developing this system XV. The century has been transmitted to the writers of Anatolia. There are twenty-two main offices in Urmevi and six avases, and Meraghi added twenty-four shubes to this system, and among these branches he placed Hisar in the tenth place. Thus, the judgment of Hisar XV. Since the beginning of the century, music has taken its place in our history. The XV. In the seventh century, Yusuf Khrushchev took Hisar into the alves and began to be used as the seventh alves of the system. From the past to the present, the official visits show differences according to the periods and Nazariates. That is why XV. From the century to the present day, the information and classifications found in the Nazareth sources and handwriting have been studied about the Hisar Authority. In this study, the aim of the Hisar Authority is to compare the information in Nazareth sources with the Hisar works from the Classical period to the present time, to reveal the line of change in the historical process of the authority and to create a detailed source for this issue. In the study, the document analysis was made. According to the study, XIII. In the century, the founder of the systemic school, Safiyyuddin Abdülmümin Urmevi, had no Hisar authority, however, in Kutbuddin-i Mahmud Shirazî (e.g. The 1311 For the first time he was the sixth edition of Hisar's authority, XV. In the century, 1435), he addressed the sound system on the basis of twelve main offices, six avases and twenty-four shubes, and showed his Hisar office within branches, XV. In the 17th century, the Jewish authority of the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, the Holy Spirit, and the Holy Spirit. Three years later, in the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day of the day.

Anahtar Kelimeler:

Xv. A Research On Hi̇sar Maqam From Century To Present
2020
Dergi:  
Asos Journal
Yazar:  
Özet:

XIII of the systematic theory, which forms the basis of the sound system of Turkish Maqam music. It is known to have been created by Safiyyüddin Abdulmümin Urmevi in the century. After Urmevi, Meragi used this system, developed it by adding the concept of branch to the system, and introduced this system to XV. century Anatolia edvar has delivered to the authors. While urmevi had twelve main authorities and six avases, Meragi added Twenty-four branches to this system, placing Hisar in tenth place among these branches. Thus, Hisar authority XV. since the beginning of the century, music has taken its place in our history. XV. in the century, Yusuf Kırşehri took Hisar into the avaze and began to be used as the seventh avaze of the system. Maqam journeys from the past to the present differ according to periods and nazariatists. Therefore, XV. from century to present, information and classifications about Hisar Maqam have been examined in nazari sources and manuscripts. In this research, it is aimed to compare the historical sources of Hisar and the works of Hisar which have survived from the Classical period with the information of Hisar Maqam and to reveal the line of change in the historical process of the Maqam and to create a detailed source on this subject. The research carried out a document analysis. As a result of this research, XIII. Safiyyüddin Abdülmümin urmevi, founder of the systemist school in the century, did not have a Hisar Maqam, however, in Kutbüddin-ı Mahmud Shirazi (d. 1311). it was the first time that Hisar authority took part in the sixth cycle, XV. in the century Meragi (d. 1435), in which he dealt with the sound system on the basis of twelve main maqams, six avases and twenty-four branches, and demonstrated Hisar Maqam within the branches, XV. In the century, Yusuf Kırşehri raised the number of avaze to seven and addressed Hisar as the seventh avaze, and also stated that Kucek should be decided in the same line as Meragi as the way of decision, the way of decision XVII.it continued into the century, XVIII. XIII of Hisar Maqam, where the kucek decision form was abandoned by the century, the (Zirgüleli) Hicaz element was found on Huseyni and the decision was made with Hisar-Çargah-Segah and Dügah curtains without the use of Neva curtain.from century to present; Kucek (Saba) in Dügah + (Zirgüleli) Hicaz in Huseyni; In dügah, three main changes have been widely adopted and used, namely not Kuçek (Dügah-Segah-Çargah) + Huseyni Hicaz; in Dügah, Huseyni + Huseyni (Zirgüleli) Hicaz.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler






Asos Journal

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 5.146
Atıf : 9.842
Asos Journal