Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 40
 İndirme 11
Organik Öğretiden Postmodern-Dijital Tasarıma Folklorik Mirasın Krizleri ve Toplumsal Etkisi
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Modern dönemde bir toplumu inşa eden tüm üretim biçimlerinde amaçlı veya zorunlu birçok değişiklik meydana gelmiştir. Folklor, modern döneme ait bir tanımlama olsa da yaslandığı ontolojik kurgusu, işlevi ve rolü insanlık tarihi kadar eskidir. Fakat modernleşme, sanayileşme, postmodernite ve dijital devrim folklorik üretimlerin kendi doğal serüvenini ziyadesi ile etkilemiş ve başkalaştırmıştır. Klasik dönemde folklorik ögeler doğal, insani ve toplumsal işlevleriyle, inşacı ve yönlendirici roller üstleniyordu. Modern döneme geldiğimizde bu inşa ve yönlendirme rolü makro siyasal hedeflerle birleşerek birincil derecede politik bir boyut kazandı. Bu yönü ile de kimlik inşasına kaynaklık eden önemli bir form olarak yeni bir rol üstlendi. Ayrıca Batılılaşan toplumlarda yerel folklorik ögeler uzun dönemler yasal sınırlamalarla ve kimi pejoratif uygulamalarla karşılaştı. Bununla birlikte Batı folkloru çeşitli modern araçlarla diğer toplumlar üzerinde de etkili olmaya başladı. Hiç kuşkusuz postmodern ve dijital dönemde yerel ögelere kimi yeni imkânlar doğmuştur. Ancak bu dönemde, klasik dönemin doğal üretimi, modern dönemin yapısal etkeni olarak folklorik miras dijital indirgemeci, dışsallaşmış, araçsallaşmış, tüketim ve küresel pazarın büyüyen sanayisine eklemlenmiş rolleri ile klasik işlevlerini neredeyse tamamen kaybetmiş modern işlevleri ise geçerliliğini yitirmeye başlamıştır. Folklorik üretimler insan topluluklarının dinamik, organik mekanizmaları ile iç içe geçmiştir. Folklora ait üretimler karakteristiği gereği büyük ölçüde sanal, kurgusal cinsten dahi olsa pür proje unsuru mühendislik çalışmaları kabilinden değildir. Öncelikle yaslandıkları kimi toplumsal, tarihsel, kültürel gerçekler vardır. Kimi vakalardan, hassasiyetlerden ve hedeflerden doğmuşlardır. Bununla birlikte durağan değillerdir. Belli bir geleneğe yaslanmakla birlikte dönemden bireye, durumdan geleceğe organik, yoruma açık, canlı ve kişilikli bir olgudan bahsedebiliriz. Bu üretimlerin doğrudan mühendislik çalışması, ticari bir meta, dijital bir efekt vb. endüstri kültürünün parçası hâline gelmesi, kendi doğal işlevini tamamen yitirerek toplumsal dinamizmi örgütleyen rollerini kaybetmesi anlamına da gelmektedir. Bu ise sadece folklorik üretimlerin krize girmesini değil aynı zamanda toplumsal inşanın ve toplumsal oluşumların da derinden sarsılıp değiştiğine işaret etmektedir. Değer toplumsal ögelerde yaşanan değişikler gibi folklorik ögelerde yaşanan değişiklikler de çizgisel ve tamamen benzer biçimde değildir. Bununla birlikte zamanın ruhu, büyük paradigmaların etkisi, küresel büyük motivasyonlar ve benzeri başat faktörler tüm sosyal olayların yönüne şu veya bu şekilde etki etmektedir. Özelikle son birkaç asırdır Batı’da yaşanan büyük değişmeler sadece Batı toplumlarını şekillendirmekle kalmadı aynı zamanda Batı-dışı toplumları da ziyadesiyle etkiledi. Bu yüzden Batı sosyo-siyasal tarihiyle neredeyse özdeş kabul edilen, klasik dönem (pre-modern dönem), modern dönem ve postmodern-dijital dönem şeklindeki epistemolojik sınıflama kimi gelişmeleri sistematik bir biçimde ele almamıza yardımcı olmaktadır. Bu bağlamda Batıda ve Batı-dışı toplumlarda folklorik ögeler başta olmak üzere tüm kültürel ögeler başlangıçta toplumsal dinamiklerin kendi işleyişine bağlı olarak şekillenirken, modern dönemde devlet eliyle yeniden şekillenen ve özelikle Batılaşma etkisiyle de yapısal dönüşüme uğrayan bir nitelik kazandı. Ancak postmodern-dijital döneme geldiğimizde yeni teknolojiler ve profesyoneller eliyle çoklu bir taarruzla karşı karşıya kalan folklorik ögeler çok yönlü rol değişikliğine uğramak durumunda kalmıştır. Bu çerçevede bu çalışmada klasik dönem, modern dönem ve postmodern dijital dönem tanımına bağlı olarak folklorik değişimlerin doğası ve yönü analiz edilerek bazı tespitler ve öneriler yapılmıştır. Çalışma, karşılaştırmalı teorik bir çalışmadır.

Anahtar Kelimeler:

Postmodern-Digital Design From Organic Teaching to Folkloric Heritage Crises and Social Effects
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

In modern times, many purposeful or compulsory changes have occurred in all forms of production that build a society. Folklore is a definition of the modern era, but its ontological philosophy, function and role is as old as human history. But modernization, industrialization, postmodernity and the digital revolution have more influenced and re-created the natural flow of folklore productions. In the classical period, folkloric objects, with their natural, human and social functions, assumed constructive and guiding roles. When we came to the modern era, this building and guidance role, combined with macro-political objectives, gained a primary political dimension. It also took a new role as an important form of identity building. Also, in Western societies, local folklore objects have been faced with legal restrictions for a long period of time and some pejorative practices. However, Western folklore began to influence other societies with various modern means. Unfortunately, in the postmodern and digital era, some new possibilities have been born to local objects. But during this period, the natural production of the classical era, as the structural factor of the modern era, the folkloric heritage has almost completely lost its classical functions with its roles added to the growing industry of digital decay, outsourced, instrumentalized, consumption and global market; and its modern functions have begun to lose its validity. Folkloric production has entered into the dynamic, organic mechanisms of human communities. Because of the characteristics of the production belonging to the folklore, it is largely virtual, even fictional, but the element of the pure project is not from the tribe of engineering work. First of all, there are social, historical, cultural facts as they are laid down. Some are born of cases, sensitivities and goals. However, they are not stable. We can talk from time to time, from situation to future, of an organic, open to explanation, living and personal phenomenon. These products are direct engineering work, a commercial meth, a digital effect, etc. The fact that the industrial culture becomes part of it also means that it completely loses its natural function and loses its roles in organizing social dynamism. This indicates not only the crisis of folklore productions, but also the profound impact of social construction and social formations. The changes in the folkloric objects, such as the changes in valuable social objects, are not linear and completely similar. However, the spirit of time, the influence of great paradigms, global great motivations, and similar main factors influence the direction of all social events in this or that way. Especially in the last few centuries, the great changes in the West have not only shaped the Western communities but have also greatly affected the Western communities. Therefore, the epistemological classification in the form of the classical period (pre-modern period), and postmodern-digital period, which is almost identical to the Western socio-political history, helps us to systematically address the developments. In this context, all cultural objects, primarily folkloric objects in the Western and non-Western societies, were formed in the beginning according to the functioning of social dynamics, while in the modern era it gained a quality that was re-formed by the hands of the state and in particular by the influence of the Westernization was also undergoing structural transformation. But when we come to the postmodern-digital era, new technologies and professionals faced a multi-touch of folklore objects have had to change their role in a variety of ways. In this framework, some findings and suggestions were made by analyzing the nature and direction of folkloric changes, depending on the definition of the classical period, modern period and postmodern digital period. Study is a comparative theoretical study.

Anahtar Kelimeler:

0
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler






Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.690
Atıf : 8.972
Milli Folklor