Bu araştırmanın amacı Üzeyir Hacıbeyov’un müzisyen kimliğini ele alarak, birçok ülkede temsil edilen “Arşın Mal Alan” komik operetinin incelenmesidir. "Arşın Mal Alan" opereti ve Hacıbeyov'un kimliğine ait bilgileri toplayarak yeniden gündeme getirmek, Türk dünyası için değerli olan hala popülerliğini sürdüren bu eserin gelecek kuşaklara aktarılması amaçlanmaktadır. Operet’in özünde Azerbaycan toplumunun yapısı, kadın hakları ve özgürlüğü işlenmiştir. Bu eserin, İslam’ı ve İslam geleneklerini eleştirdiğini düşünenlerin yanı sıra kadınların özgürleşmesine yardımcı olması anlamında İslam ülkelerinde de çok popüler olması önemli bir gerçektir. Sahne aracılığıyla eskimiş gelenek ve görenekleri göz önüne sermeye devam ederken modern yapının gerekliliği de ortaya çıkmıştır. Bestecinin pozitif düşünce içinde oyunu yazdığı, eski feodal tüccar dünyasının perde arkasında kaldığı görülmüştür. Hacıbeyov, 20. yüzyıl Azerbaycan müziğini kendi halk ezgilerini önemseyerek, evrensel normlarla iç içe sentezleyerek, batı müziği armonisi ile birleştirerek Azerbaycan çağdaş müziğini oluşturmuştur. Azerbaycan müziğinin pek çok üslup özelliklerini estetik esaslarını belirlemiş ve geliştirmiştir. Üzeyir Hacıbeyli’nin “Arşın Mal Alan” opereti Azerbaycan’da kültürel ve sosyal değişim hareketlerinin hızlandığı bir dönemde kaleme alınmış ve bu yenileşme çabalarına bir katkı olarak sahneye konulmuştur. Eser, 20. y.y başlarındaki Azerbaycan halkının yaşantısından bir kesit ifade etmektedir. Eserdeki karakterler, hayatın içinden seçilmiştir dolayısıyla o dönemin sosyal, kültürel yaşantısını sunmaktadır. Yapılan araştırmada dönemin şartlarına göre yazılan operetin günümüzde de önemini koruduğu bilinmektedir.
The purpose of this research is to study the funny opera "Arşın Mal Alan" represented in many countries, addressing the musician identity of Üzeyir Hacıbeyov. The purpose of the "Arşın Mal Alan" operation and the collection of information about the identity of Hacıbeyov is to reorganize, and this work, which is still valuable for the Turkish world, remains popular, is to be transferred to future generations. In the essence of Operet, the structure of the Azerbaijani society, women’s rights and freedoms are processed. It is an important fact that this work is very popular in the Islamic countries in the sense that it helps women to liberate, as well as those who believe it criticizes Islam and Islamic traditions. Through the scene continues to take into account ancient traditions and patterns, and the need for modern structure has also emerged. The composer wrote the game in a positive thought, it was seen that the former feudal trader world was behind the curtain. Hadjbeyov created the 20th century Azerbaijani music by respecting his own popular interests, synthesizing it with universal norms, combining it with the harmony of Western music, creating Azerbaijani contemporary music. He has defined and developed the aesthetic foundations of many characteristics of Azerbaidjan music. Üzeyir Hacıbeyli’s opera “Arşın Mal Alan” was taken on stage during a period in which the cultural and social change movements in Azerbaijan were accelerated and was placed on stage as a contribution to this renewal effort. It is a fragment of the life of the people of Azerbaijan in the early 20th century. The characters in the work are chosen from the life, so they present the social and cultural life of that time. According to the study, it is known that the operation, which was written under the conditions of the time, retains its importance today.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Mimarlık, Planlama ve Tasarım; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|