Aydınlanma felsefesinin özünü teşkil eden pozitivist perspektif ve onun bağlı olduğu akıl kavrayışı üzerine eleştirel düşüncelere sahip olan Adorno, Kant’ın katı bir şekilde yasaya bağlılığı merkeze alan özgürlük nosyonunun soyut, deneyimden kopuk, zorlayıcı/baskıcı bir nitelikte olduğunu ifade eder. Buna göre doğanın kör gücü karşısında aklı devreye sokan Kant, özgür eylemi saf akla göre hareket etme şeklinde açıklar. Ahlak yasalarını özgürlük yasaları olarak ele alan Kant’ta özgürlük hem aklın mutlak biçimde kullanılması hem de itaat edilmesi ve ona göre davranılması gereken yasa olarak değerlendirilir. Bu bağlamda Adorno, otoriter düşüncelere sahip olmasa da Kant’ın ahlak felsefesinin başka türlü davranmaya izin vermeyecek şekilde yapılandırıldığını ima eder. Adorno’nun düşüncelerinden hareket eden bu çalışma sözü edilen çerçeve içerisinde Kant’ın özgürlük kavrayışını dört kısımda değerlendirmeyi amaçlamaktadır: (i) Doğanın nedenselliği karşısında dengeleyici bir güç olarak özgürlük, (ii) deneyimden koparılan ve tinselleştirilen özgürlük, (iii) yasayı merkeze alarak eylemde bulunmayı ifade eden özgürlük (iii) burjuva çalışma ahlakı ile iç içe olan özgürlük.
Adorno, who has critical opinions on the positivist perspective that forms the essence of the illumination philosophy and the intellectual understanding that it relies on, expresses that Kant’s conception of freedom, which is firmly focused on lawful commitment, is of an abstract, discontinuous, compelling/pressive nature. Accordingly, Kant, who activates the mind in the face of the blind power of nature, explains freedom of action in the form of action according to pure mind. In Kant, which considers moral laws as freedom laws, freedom is regarded as a law that must both be used and obeyed in absolute manner and to be treated according to it. In this context, Adorno suggests that although it does not have authority, Kant’s moral philosophy is structured in such a way that it does not allow otherwise to behave. This study, based on Adorno’s opinions, aims to evaluate Kant’s concept of freedom within the aforementioned framework in four parts: (i) freedom as a balance force against nature’s causality; (ii) freedom separated from experience and tinsualized; (iii) freedom to act in the center of the law; (iii) freedom inherent in the morality of the bourgeois work.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|