Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 25
 İndirme 7
İBN EBİ’D-DÜNYÂ’NIN -ISLAHU’L-MÂL ÖZELİNDE- DERLEME ESTETİĞİ
2019
Dergi:  
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)
Yazar:  
Özet:

İslam Düşünce Tarihi’nde hicri 3. asırdan itibaren derleme dönemine girildiği bilinmektedir. Müellifler çoğunlukla, kendilerine önceki yüzyılların aktardığı tüm dinî, edebî ve tarihi bilgileri konularına ve mezhebi eğilimlerine göre derleme yoluna gitmişlerdir. Yüzyıllar boyu devam edecek şerh, tafsil ve ihtisar türü eser geleneğinin ilk nüvelerinin atıldığı bu dönüm noktası yüzyılın önde gelen derlemecilerinden birisi de İbn Ebî’d-Dünyâ’dır. 208/823’te Bağdat’ta dünyaya gelen İbn Ebî’d-Dünyâ, döneminin tanınmış âlimlerinden oldukça istifade etmiştir. Ahmed b. Hanbel’den fıkıh,  Halef b. Hişam’dan kıraat Mahmûd el-Verrâk’tan şiir ve İbn Sa’d’dan tarih ve siyer konularında yararlanmıştır.   Ülkemizde akademik çevrelerce hakkında geniş çaplı çalışmaya yapılmadığını gördüğümüz müellifin eserleri,  Arap akademi çevrelerinde de yeterince incelenmemiş olduğu görülmektedir. Müellifin hadis ve ahlaka dair eserleri üzerinde yapılmış kapsamlı bir çalışma da söz konusu ihmale değinmektedir. Kanaatimizce İbn Ebî’d-Dünyâ’nın eserleri çoğunlukla derleme nitelikli ve ahlaki içerikli olduğundan dolayı araştırılmaya sezâ görülmemiştir. Hâlbuki günümüze ulaşmayanlarla birlikte yaklaşık 300 civarında eseri olduğu tahmin edilen İbn Ebî’d-Dünyâ’nın âyet, hadis, sahabî ve selef-i sâlihin kavilleri ve şiirleri kendi içinde sistematik bir tutarlılıkla konularına göre tertip etmesi onun derleme hususunda dikkat çekici bir estetiğe sahip olduğunu göstermektedir. Bu makale, İbn Ebî’d-Dünyâ’nın “Islâhu’l- mâl” başlıklı eserinde mal ve mülk edinmenin adabını ortaya koyarken referans aldığı muhtelif kavilleri, dengeli ve uyumlu bir şekilde bir araya getirmesindeki ustalığa dikkat çekmektedir. Çalışmada müellifin araştırmaya konu olan eserinin başlıklarına yer verilmiştir. Bâbların başlıklandırılması ve peşin sıra getirilmesindeki ahenk ve tutarlılığı temsil eden örnekler “derleme estetiği” zâviyesinden araştırılmış ve ortaya şöyle bir sonuç çıkmıştır: Müellifin eserinde birbiri ardına aldığı rivayetlerin kendi içindeki anlam ilişkilerinin izi takip edildiğinde, eserde yazılı olmayan ancak okuyucuyu yönlendiren “zımnî bir yorumlama”nın varlığı hissedilmektedir. Bu ise “derleme estetiği” denilebilecek bir iç ahengi yansıtmaktadır. Aynı atomların farklı dizilişi ile farklı moleküller meydana gelmesi gibi benzer ayet, hadis ve kavilleri farklı bir zihni arka plan ve yaklaşımla bir araya getirmesi kanaatimizce onun özgün bir yanını ifade etmektedir. Bu ahenk ise kendisini çok desenli bir örüntü içinde göstermektedir. Eserin girişi ile hatimesi anlamca birbirini dengeler mahiyettedir. Her bir bölüm kendi içinde verilmek istenen mesajı ifrat-tefritten muhafaza etme çabası içimdedir. Birbirinden zahiren farklı vurgudaki hadisler aynı başlık altında verilmekle mal-mülk edinme konusundaki aşırılıklara tedbir alınmaktadır. Görünen o ki Müslümanın iş ve aile hayatında sapması muhtemel inhiraf noktalarını tespit edip önlemler almaya çalışan eserin “ölçülü olma” vurgusu, rivayetleri derleme mantığına etki etmiştir.        Anahtar Kelimeler: İbn Ebî’d-Dünyâ, derleme estetiği, Islâhu’l-mâl, iktisat.

Anahtar Kelimeler:

The world is the world, the world is the world, the world is the world.
2019
Yazar:  
Özet:

It is known that the Islamic Thought History has entered the Hicri period from the 3rd century. The Muslims have mostly gone to the way of accumulation of all the religious, literary and historical knowledge that they have received from the centuries before, according to the subjects and the disciplinary tendencies. This turning point where the first nuclei of the tradition of the charity, tafsil and ihtisar works that will continue for centuries is one of the leading editorials of the century, Ibn Abî’d-Dünyâ. In 208/823 Ibn Abid-Dunia, who was born in Baghdad, was very well-known by his time. The fiction of Ahmed b. Hanbel, the fiction of Halef b. Hisham, the poetry of Mahmoud al-Verrak and Ibn Sa’d in history and siyer subjects. The works of the author that we see in our country that we have not done a broad study of academic environments, are not enough studied in the Arab Academy environments. The work of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the work of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). We do not think that the works of Ibn Abid-Dunia are mostly recognised and moral because they are not to be investigated. There is no doubt that there is no such thing as the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, the righteousness of God, and the righteousness of God. This article draws attention to the skill in bringing together the varied peoples, which he referred to in his work titled "Islâhu'l-mâl" in a balanced and harmonious way. In the study, the headline of the work of the investigator was placed. Examples that represent consistency and consistency in the titleing and follow-up of the papes have been studied from the "setting aesthetics" and have come to a conclusion as follows: when the trace of the meaning relationships of the riviates one by another in the work of the author is followed, the existence of a "sustainable interpretation" which is not written in the work but directed by the reader is felt. This refers to an internal consensus that can be called the "drawing aesthetics". The same atoms with different sequence and different molecules arise like the similar verses, hadiths and kavils combine a different mind with a background and approach is an original side of it. This is a great way to show himself in a great way. The entrance and the entrance of the work are equal to each other. Each section is in its effort to preserve the message to be given in itself from the false-tefrit. There are many different types of foods that can be used in the same way, and there are many different types of foods that can be used in the same way. It appears that the emphasis on the work of the Muslim’s deviation in the business and family life, trying to identify the possible insights and take measures, has influenced the logic of gathering the righteous. Keywords: Ibn ‘Abî’d-World, collection aesthetics, Islâhu’l-Mâl, economy.

Anahtar Kelimeler:

2019
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 599
Atıf : 1.661
2023 Impact/Etki : 0.16
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)