Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 20
 İndirme 5
Cinuçen Tanrıkorur’un Bestelerinde Mûsikî Tasvîri
2021
Dergi:  
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
Yazar:  
Özet:

Cinuçen Tanrıkorur (1938-2000), kadim Türk mûsikîsi kültürüne âit klasik üslûptan beslenerek 21.yüzyılın Türk mûsikîsi anlayışını özgün yapıtlarıyla oluşturmaya çalışmış önemli bir bestekârdır. Alışılmış nağme yapılarının dışında sıra dışı ezgilerle farklı kompozisyonlar meydana getirmiş yeni formlarla, yeni biçim ve anlatım özellikleri oluşturmuştur. Bunların başında Tanrıkorur’un bestelerinde sıklıkla kullandığı ve tarafımızdan da mûsikî tasvîri ve ezgi atıfı olarak adlandırılan anlatım özellikleri gelmektedir. Bu çalışmada, Tanrıkorur’un saz eserlerinde kullanmış olduğu mûsikî tasvirleri ele alınmıştır. Cinuçen Tanrıkorur’un sözlü eserlerinin yanı sıra saz eserlerinde de kullandığı mûsikî tasvîri, Türk mûsikîsinde göz ardı edilmiş, üzerinde çalışılmamış bir konudur. Bu nedenle çalışma özgün ve önemlidir. Çalışmanın amacı: Tanrıkorur’un besteleri aracılığı ile Türk mûsikîsinde mûsikî tasvîri konusuna dikkat çekmek ve farkındalık yaratmaktır. Çalışmada bestekârın söz unsuru olmaksızın ezgilerle mûsikî tasvîrini nasıl ifâde ettiğine ve bu anlatımda makam, usûl ve mûsikî unsurlarını nasıl kullandığına dâir sorulara cevap aranmıştır. Ayrıca: Mûsikî tasvîri yapılan ve örneklem olarak seçilen eserlere âit, bestekârın kendisi tarafından tarafımıza anlatılan hikâyelerine de yer verilmiştir. Çalışmanın evrenini: Cinuçen Tanrıkorur’un bestelediği saz eserleri, örneklemini ise: Köyde Sabah, Yağız Küheylan, Güneşe Köprü, Susamurunun Aşkı olmak üzere dört adet saz eseri oluşturmaktadır. Nitel araştırma olup, betimsel tarama modeli ve görüşme teknikleri kullanılmıştır. İncelenen bu dört eserde de Tanrıkorur’un yüksek hassasiyete sâhip san’atkâr rûhu ve gözüyle doğayı gözlemlediği, doğadan ve Türk kültür yaşantısından etkilenerek hayâtın farklı anlarını bestelerine yansıttığı tespit edilmiştir. Cinuçen Tanrıkorur’un gözlemlediği ya da tasavvur ettiği olayları, san’at gücünü ortaya koyarak, mûsikî nağmeleriyle anlatması örneğinden hareketle, Türk mûsikîsi bestelerinde ve icrâlarındaki mûsikî tasvirlerine dikkat çekilmiş ve önerilerde bulunulmuştur.  

Anahtar Kelimeler:

Cinuçen Tanrıkorur’un Bestelerinde Mûsikî Tasvîri
2021
Yazar:  
Özet:

Cinuçen Godkorur (1938-2000) is an important nutritionist who tried to create the 21st-century Turkish music understanding with his original works, feeding the ancient Turkish music culture from the classical style. Except for the usual moisture structures, it has created new forms and narrative characteristics with different compositions with unusual moistures. In the beginning of these are the characteristics of the Qur’an which is frequently used in the compositions of God, and which is also called by us a musical image and a reference to the exhortation. In this study, we discussed the musical illustrations that God Korur used in his works. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). This is why work is original and important. The purpose of the study is to attract attention to the subject of the musical image in the Turkish music through the compositions of Godkorur and to create awareness. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: “Whoever does not know the truth and the truth, and whoever does not know the truth, and whoever does not know the truth, and whoever does not know the truth, and whoever does not know the truth, and whoever does not know the truth, and whoever does not know the truth, and whoever does not know the truth, and whoever does not know the truth, and whoever does not know the truth.” In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). The universe of the study: Cinuçen Godkorur's composed soz works, and its example is: Village Sabah, Oil Küheylan, Sun Bridge, and Love of Susamur. Qualitative research is used, visual scanning model and conversation techniques. In these four works examined, it was also found that God Coran observed nature with high sensitivity and eyes, influenced by nature and Turkish cultural life, reflecting the different moments of life in their compositions. The events observed or depicted by Cinuçen Godkorur, demonstrating the power of the san'at, moving from the example of his narrative with his musical naughty, in the Turkish musical compositions and in the Icrans the musical images were attracted and presented in suggestions.

Anahtar Kelimeler:

Musical Depictions In The Compositions Of Cinucen Tanrikorur
2021
Yazar:  
Özet:

Cinuçen Tanrıkorur (1938-2000) was an important composer who tried to create the understanding of Turkish music of the 21st century with his original works, nourished by the classical style of the ancient Turkish music owner. He created different compositions with extraordinary melodies apart from the usual melodies; It has created new form and expression features with new forms. The most important of these are the narrative features that Tanrıkorur frequently uses in his compositions, which are called "musical description" and "melody citations" by us. In this study, the musical descriptions that Tanrıkorur used in his instrumental works were discussed. Cinuçen Tanrıkorur's description of music, which he uses in his instrumental compositions as well as his vocal compositions, is an overlooked and not studied subject in Turkish music. Therefore, the study is original and important. The aim of the study is to draw attention to the subject of musical description in Turkish music and to raise awareness through Tanrıkorur's compositions. In the study, answers were sought about how the composer expressed his musical description with melodies. In addition: The stories of the works that were described as music and selected as samples, told by the composer himself, were included. The universe of the study is composed of the instrumental pieces composed by Cinuçen Tanrıkorur, and the sample consists of four instrumental pieces: Köyde Sabah, Yağız Küheylan, Güneşe Köprü and Susamurunun Aşkı. It is a qualitative research, descriptive survey model and interview techniques are used. In these four works examined, it was determined that Tanrıkorur observed nature with his highly sensitive artist spirit and eyes, and tried to reflect different moments of life into his compositions by being influenced by nature and Turkish cultural life. Based on the example of Cinuçen Tanrıkorur's expression of the events he observed or imagined, by revealing his artistic power with his musical melodies, attention was drawn to the musical depictions in Turkish music compositions and performances.

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler






İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi

Alan :   Eğitim Bilimleri; Güzel Sanatlar; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.642
Atıf : 7.898
2023 Impact/Etki : 0.372
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi