User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 6
 Views 33
 Downloands 8
Osmanlı Haremi'nde Geleneksel Seyirlik Oyunlar
2019
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

Bu çalışma, Topkapı Sarayı’nın harem bölümünde yaşayan hanehalkının temaşa ettiği geleneksel seyirlik oyunlara odaklanmaktadır. Genel anlamda halk dansları veya oyalanmak amacıyla oynanan oyunlar için seyirlik oyun ifadesi kullanılmaktadır. Seyirlik oyunlar sözlü ve sözsüz olmak üzere iki grup altında toplanmaktadır. Sözlü oyunlar arasında ortaoyunu, kukla, Karagöz oyunları, hokkabazlar ve mukallidler bulunurken, sözsüz oyunlar arasında, cambazlar, dansçılar (köçek, çengi, kâsebaz, tavşanoğlanı, curcunabaz, mıtrakbaz) hayvanlarla gösteri yapanlar ve ateşbazlar yer almaktadır. Osmanlı döneminde saray ve çevresi, seyirlik oyunlar ile her dönem ilişki içinde olmuş hem oyunların sergilenmesinde hem de oyuncuların sarayda himaye edilmesinde önemli bir rol oynamıştır. Bu anlamda sarayda her dönem oyunlar sevilerek temaşa edilmiştir. Seyirlik oyunların sarayın harem bölümünde de izlenip izlenmediği sorusu bu çalışmanın ana çıkış noktasını oluşturmaktadır. Bu anlamda yüksek duvarlar ve kafesli pencerelerin arkasında güneşten yoksun kasvetli bir dünya olan haremde durum neydi? Bu karanlık ve kasvetli dünyada büyük bir sessizlik içinde yarı karanlık dehlizlerde dolaşan, duvarları çinilerle kaplı karanlık koğuşlarda yaşayan cariyeler, sultanlar, hasekiler ve valide sultanlar nasıl vakit geçiriyorlardı. Haremin alt katlarında bulunan cariye koğuşlarında yaşayanlar tekdüze, sıkıcı, sıkı yasakların uygulandığı kapalı bir dünyada nasıl eğleniyorlardı? Geleneksel seyirlik oyunlardan hangileri icra edilmekteydi ve eğlencelere kimler katılmaktaydı? Bu eğlenceler haremin hangi mekânlarında icra edilmekteydi? Bu çalışmada tüm bu sorulara cevap bulmak için dönemin anlatılarına, kayıtlarına ve modern araştırmacıların çalışmalarına başvurularak imkânlar dahilinde geleneksel seyirlik oyunların izleri sürülmeye gayret edilmiştir. Bu tartışma, hem bugüne kadar ayrıntılı olarak ele alınmamış olan bu konuda yeni cevaplar aramayı, hem de bu kapalı dünyanın sakinlerinin eğlence anlayışlarına ve beğenilerine dair birtakım gözlemler yapmayı amaçlamaktadır.

Keywords:

Traditional Games in the Ottoman Haremi
2019
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

This study focuses on the traditional audience games that the households living in the Harem section of Topkapı Palace are theme. In general, the viewing game expression is used for public dances or games played for the purpose of playing. The audience games are gathered in two groups, verbal and non-verbal. The oral games include the midgame, the doll, the Karagöz games, the hokkabazs and the mucallids, while the oral games include the cambazs, the dancers (flower, ceng, ceng, rabbit, curcunabaz, myrtrakbaz) who show up with animals and the firefighters. In the Ottoman era, the palace and its surroundings were in every period of relationship with the audience games and played an important role in both the exhibition of the games and the guardianship of the players in the palace. In this way, the palace is all played in love. The question whether the audience’s games are not observed in the palace’s harem section is the main output point of this work. In this sense, what was the situation in the harem, behind high walls and roofed windows, a sun-free glowing world? In this dark and wicked world, in a great silence, the Caryes, the Sultans, the Haches and the Valide Sultans, who walked in the mid-dark curves, living in the dark curves covered by the Chinese walls, spent the time. How would the people living in the carriers at the bottom of Harem have been entertaining in a closed world where uncomfortable, strict prohibitions were applied? Which of the traditional audience games were performed and who were participating in the entertainment? In which places were these fun events performed? In this study, to find answers to all of these questions, it was aimed at tracing traces of traditional audience games within the possibilities by applying to the stories of the period, records and the work of modern researchers. This discussion aims to seek new answers on this topic which has not been detailed so far, and to make a series of observations of the entertainment concepts and likes of the inhabitants of this closed world.

Keywords:

2019
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles








Milli Folklor

Field :   Filoloji

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 1.690
Cite : 8.962
2023 Impact : 0.158
Milli Folklor