Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 47
 İndirme 21
UYGULAMALI ÖRNEKLER BAĞLAMINDA İMAM EBÛ YUSUF'ÛN İSTİHSAN ANLAYIŞI
2021
Dergi:  
Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu makalede Hanefî literatürü esas alınarak Ebû Yûsuf’un istihsân anlayışı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu literatür incelemesinde Ebû Yûsuf’un bizzat kaleme aldığı eserlerle birlikte ẓāhiru’r-rivāye eserleri temel alınmıştır. Ẓāhiru’r-rivāye eserlerinde Ebû Yûsuf’un istihsânla ilgili görüşleri veciz bir şekilde yer almaktadır. Bu eserlerde Ebû Yusuf tarafından gerçekleştirilen istihsânların vechi, yani hangi sebepten dolayı olduğu ise net olarak belirtilmemektedir. Bundan ötürü literatür incelemesi, daha sonra yazılan eserlere de uzanmıştır. Nitekim bu eserlerde Ebû Yûsuf’un yaptığı istihsânlarla ilgili daha açıklayıcı bilgi verilmektedir. Bu istihsânların hangi sebebten veya ilkeden dolayı olduğu açık bir şekilde izah edilerek nass, örf, maslahat, zaruret, icmâ‘ veyahut hâfî kıyâs olduğuna dair bilgi verilmektedir. Bununla birlikte nass, icmâ‘, örf, zaruret gibi bilinen istihsân sebeblerinin yanı sıra Ebû Yûsuf’un kolaylık (tevessu‘), toplumsal ihtiyaç, ihtiyât, muhafaza (sıyâne), zorluğu kaldırma (ref‘u’l-harâc), bireysel ve kamusal yarar sağlama (celbu’l-menfa‘a) ve bireysel ve kamusal zararı bertaraf etme (def‘u’d-darar) kavramları esas alarak gerçekleştirmiş olduğu istihsân örnekleri geniş bir şekilde ele alınmıştır. Ayrıca Ebû Yûsuf’un istihsân ile amel etmesi mümkünken kıyâsı tercih ettiği durumlar ile ilgili pek çok örneğe yer verilmiştir. Daha sonra Ebû Yûsuf’un esas aldığı istihsân dayanakları ile klasik Hanefî kaynaklarındaki belirtilen çeşitli istihsân dayanakları arasındaki farklılaşma üzerinde durulmuş ve bunun nedenlerine dair çeşitli değerlendirmeler yapılmıştır. Böylece Ebû Hanîfe, İmam Muhammed ve Ebû Yûsuf’un istihsân anlayışlarının farklı olmasına etkileyen sebepler ortaya konmuştur. Makalemiz açısından temel aldığımız varsayım, Ebû Yûsuf’un gerek fıkhî görüşlerinde gerekse kâdî’l-kudât olarak ortaya koymuş olduğu uygulamaya dönük yargısal yaklaşımlarında istihsâna özel bir önem verdiği ve teori-pratik bütünlüğünü sağlarken bu kavramı köprü olarak kullandığı noktasında odaklanmaktadır. Nitekim müteakip süreçte de Hanefî mezhebinin çok geniş bir coğrafyaya yayılmasında Ebû Yusuf’un istihsânı fonksiyonel bir şekilde kullanmasının etkili olduğu gayet açıktır. Ebû Yûsuf’un istihsân anlayışının karakteristik özelliklerini belirlemeye çalışırken mümkün olduğunca onun kendi görüşleri üzerinden tespit etmeyi amaçladık. Bu bağlamda Ebû Yûsuf’un fıkhın değişik konuları hakkında istihsâna dayanarak oluşturmuş olduğu hukukî düşünceyi netleştirmeye gayret sarfettik. Bu nedenle furû-ı fıkıhtan naklettiğimiz uygulamalı istihsân örnekleri oldukça geniş bir yer tutmaktadır. Sonuç bölümünde, ulaştığımız bulguları ortaya koyduk. Bu çalışmanın Ebû Yûsuf ile ilgili olarak yapılan çalışmalar içerisinde nasıl bir boşluğu doldurabileceğine ve bundan sonra yapılacak olan çalışmalarda hangi noktalara yoğunlaşılması gerektiğine dair çeşitli değerlendirmelerde bulunduk.

Anahtar Kelimeler:

For example, if you want to understand the meaning of the meaning of the meaning of the meaning of the meaning of the meaning of the meaning of the meaning of the meaning of the meaning of the meaning of the meaning of the meaning of the meaning.
2021
Yazar:  
Özet:

In this article, the Hanefî literature was based on the understanding of Abu Yusuf’s discretion. In this literary study, the works of Abû Yusuf who was personally taught were based on the works of āhiru'r-rivāye. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the judgment of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) has been revealed. It is not clear that the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment of the judgment. The study of literature, therefore, was followed by the works that were later written. This is the most important part of the knowledge of the judgment of Joseph. It is clearly explained which reason or reason of this is because of the reason, or because of the reason, or because of the reason, or because of the reason, or because of the reason, or because of the reason, or because of the reason, or because of the reason, or because of the reason. There is no such thing as the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, the righteousness, and the righteousness. There are many examples of what was given to Abû Yusuf when he was able to do with his praise, and many examples of what was given to Abû Yusuf when he was able to do with his praise. After that, there was a distinction between the distinction between the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction of the distinction. So, Abu Hanife, Imam Muhammad and Abu Yusuf's discernment of the discernment of the discernment of the discernment of the discernment of the discernment of the discernment of the discernment. The assumption that we take from the point of view of our article is focused on the point where Abu Yusuf has given special importance to the judgment in his practical approach to the practice that he has shown in his fictional opinions as the Kadîl-Kudât and provides the theoretical-practical integrity while using this concept as a bridge. In fact, it is quite clear that in the process of reverse, the Hanefî mosque is spread to a very broad geography, the use of the resignation of Abu Yusuf in a functional way. We tried to identify the characteristic characteristics of Abu Yusuf’s discernment as much as possible through his own opinions. In this context, we tried to clarify the law that Abou Yusuf made on the basis of the knowledge of the various subjects of the fiction. Therefore, the examples of the practice of the furou that we move from the fist have a very wide place. In the result section, we revealed the findings we have reached. We have made a variety of assessments on how this work can fill a gap in the work of Abu Yusuf and what points should be focused on in the work that will be done afterwards.

Anahtar Kelimeler:

0
2021
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler


Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi

Alan :   Eğitim Bilimleri; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 673
Atıf : 1.066
2023 Impact/Etki : 0.084
Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi