Çalışmanın amacı 2015 yapımı Ahu Öztürk’ün yazıp yönettiği Toz Bezi filminde yer alan kadınlardan filmin ana eksenine yerleştirilen Nesrin ve Hatun karakterlerinin toplumsal hayatta nerede durduklarını anlamaya çalışmaktır. Bu amaçla, hem yurt içi hem de yabancı kaynaklı feminist kuramlar bağlamında filme kısa bir içerik ve söylem çözümlemesi yöntemi uygulanacaktır. İlk olarak filmin konusu incelenecek ve karakterlerin genel hatları çizilecektir. İkinci bölümde, filmdeki kadınların toplumsal cinsiyet rollerinin ve dişilliklerinin temsiliyetinin filmin görüntüsel ve sözel aktarımı aracılığı ile ortaya konabilmesi için veriler, feminist eleştirel kuramlar bağlamında betimleyici ve açıklayıcı yöntemlerle incelenecektir. Ev işçisi olan Nesrin ve Hatun’un dünyalarına ayna tutulmaya çalışılarak özele alınacak ve toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında, patriarkal yaşamdaki mücadeleleri sorgulanacaktır. Tutunma çabaları sergileyen Nesrin ve Hatun’un iç dünyasının, duygu hallerinin sürekli patriarkal hayata çarpan yanı örneklerlendirilecek, feminist psikanalitik (Lacan ve Freud okumaları üzerinden) üzerinden insanlarla, mekanlarla ve nesnelerle kurdukları ilişkiler ortaya konacaktır. Söz konusu kadınların toplumsal inşada hangi bariyerlere çarptığına ve mücadelede nasıl yöntemler izlediğine, hangi kavramlarla var olmaya çalıştıklarına ayna tutulacaktır. Sonuç olarak filmin feminist bağlamda, patriarkal hayatın içerisinde kadın gözü ile (Laura Mulvey okuması) yine kadını “özne” olarak nerede konumlandırdığı ve dolayısı ile Toz Bezi filminin iletişim bağlamında feminist eleştirel kuram ile örtüşen bir kadın filmi olup olmadığı tartışılacaktır.
The aim of the study is to try to understand where the characters of Nesrin and Hatun, placed in the main axis of the film from the women in the 2015 film written and directed by Ahu Öztürk, are standing in social life. For this purpose, film in the context of both domestic and foreign-source feminist theories; a short content and speech analysis method will be applied. First, the subject of the film will be examined and the general lines of the characters will be drawn up. In the second part, the data will be studied in the context of feminist critical theories by illustrative and explanatory methods, so that the representation of women in the film can be revealed through the visual and verbal transmission of the film. The worlds of Nesrin and Hatun, the domestic worker, will be privileged by attempting to stand as a mirror, and in the context of social gender roles, the struggles in the patriarchal life will be questioned. The inner world of Nesrin and Hatun, which is showing the efforts to hold up, will be illustrated as the continuously patriarchal life of their emotional states, and the feminist psychoanalysis (through Lacan and Freud's readings) will reveal their relationships with people, places and objects. These women will be reflected in what barriers they face in the social construction and how they follow the methods in the struggle, with what concepts they try to exist. As a result, in the feminist context of the film, it will be discussed whether it is a female film in the patriarchal life with the woman’s eye (Laura Mulvey’s reading) again where she positioned the woman as “self” and therefore in the context of the communication of the film Poz Bezi with the feminist critical theory.
Alan : Eğitim Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|