Kullanım Kılavuzu
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 22
 İndirme 6
Mâhiyetin İ‘tibari Olması Bağlamında Üç İ‘tibar Teorisi ve Tabîî Tümelin Ontolojik Konumu
2019
Dergi:  
Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Varlık ve mâhiyet ayrımı felsefenin en temel ontolojik konularından biridir. Bu şekliyle konu Aristoteles’e kadar uzanır. Nitekim İslam felsefesinde de varlık ve mâhiyet ayrımı konusu genel hatlarıyla Aristoleles çizgisinde devam etmiştir. Bununla beraber daha sonra konu hangisinin ontolojik önceliğinin olduğu tartışmasına evrilmiştir. Ancak biz bu makalede ontolojik öncelik konusundan farklı olarak doğrudan mâhiyetin itibari olma özelliği üzerinde duracağız. Nitekim bir şey için  “o nedir” sorusunun cevabı olan mâhiyet bu yönüyle ontolojik gerçekliği olmayan itibari bir nitelik olarak kabul edilmiştir. Özellikle İbn Sina mâhiyetin itibari olma niteliğini göz önünde bulundurarak mâhiyeti bi şart-ı şey, bi şart-ı lâ-şey ve lâ bi-şart-ı şey şeklinde üç kısma ayırmıştır.  Mâhiyetin bu üç kısmından biri olan lâ bi-şart mâhiyet aynı zamanda tabiî tümel olarak ta isimlendirilmiştir. Tabiî tümelin dış dünyada ontolojik gerçekliğinin olup olmama konusu felsefenin öne çıkan tartışmalarından birini oluşturur. Bir kısım filozoflar tabiî tümelin dış dünyada ontolojik gerçekliğinin bulunmadığını ve bunun bütünüyle zihni bir değerlendirme olduğunu söylerken bir kısım filozoflar da tabiî tümelin dış dünyada tikel varlıklara yüklem yapılabilmesi bağlamında dış gerçekliğe sahip olduğu görüşünü ileri sürmüşlerdir. 

Anahtar Kelimeler:

Three theories of the tribe and the Ontological position of the natural whole
2019
Yazar:  
Özet:

Difference between existence and virtue is one of the most fundamental ontological subjects of philosophy. This way, the issue goes toward Aristotle. Indeed, in Islamic philosophy, the existence and the distinction of the existence continued in the line of Aristotle with its general lines. The question was then discussed which one of the ontological priorities. But in this article we will focus on the characteristic of the reputation of the oncological priority, unlike the subject of oncological priority. In fact, the answer to the question "what is it" for something is considered a reputation that is not ontological reality in this regard. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “There are three kinds of things: the two kinds of things, the two kinds of things, the two kinds of things, the two kinds of things, the two kinds of things, and the two kinds of things. One of these three parts of the Madhyait is the two-chart Madhyait, which is also named as a natural whole. The question of whether the entological reality in the external world of the whole of course forms one of the outstanding discussions of the philosophy. Some philosophers say that there is no ontological reality in the external world and that this is an entirely mental assessment, while some philosophers have argued that the external reality in the context of the fact that the natural whole can be loaded on the external world.

Anahtar Kelimeler:

Three İ‘tibar (mentally Posited) Theory In The Context Of Being İ‘tibari Of Quiddity and The Ontological Position Of The Natural Universal
2019
Yazar:  
Özet:

The distinction between existence and nature is one of the fundamental ontological issues of philosophy. In this way, the subject goes back to Aristotle. As a matter of fact, the issue of the distinction between existence and nature continued in general terms in the Islamic philosophy along the lines of Aristoleles. However, the issue then evolved into a discussion of ontological priority. In this article, however, we will focus on the peculiar nature of the direct nature, unlike ontological priority. As a matter of fact, nature, which is the answer to the question “what is it” is accepted as a mentally posıted quality without ontological reality. Especially Ibn-i Sina considering the nature of the nature of the mentally posıted of the nature; divided it into three parts as bi şart-ı şey, bi şart-ı lâ-şey ve lâ bi-şart-ı şey. One of these three parts, lâ bi-şart mâhiyet, is also a natural condition, has also been named as universal. Whether or not the natural universals has an ontological reality in the outside world is one of the outstanding debates of philosophy. Some philosophers asserted that the natural universals don’t have an ontological reality in the external world, and that this is a purely mental evaluation, while some philosophers asserted that the natural universal has an external reality in the context of the predicate of particular beings in the external world. 

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar


Benzer Makaleler










Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 646
Atıf : 6.533
Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi