Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 37
 İndirme 8
Alevilik ve Bektaşilik'te "Nur" ve "Mişkât" Kavramlarının Nur Suresi 35. Ayeti Bağlamında İzahı ve Bir İbadet Formuna Bürünmesi
2021
Dergi:  
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu çalışma, Nur Suresi 35. Ayeti “Allahu nuru’s-semavati ve arz”da geçen “Nur” kelimesinin kelime, kavram anlamları etrafında ele almaktadır. Nur kelimesinin kavram ve terim olarak Tasavvuf literatüründe ele alınışına da değinerek Alevi Bektaşi çevrelerin bu ayeti, zikrin önemli bir parçasına dönüştürmesi etrafında kazandığı anlam ayet, tefsir ve Kuran lafızlarını ele alan kaynaklardan yararlanarak izah etmeye çalışmaktadır. Alevi Bektaşi çevrelerin meydanın açılışı veya cemin başlangıcı olarak Nur ayetinin okunması, bu uygulama için gülbankların okunması ve Nur Suresi 35-37. Ayetlerin tamamı etrafında konunun değerlendirilmesinden dolayı ayette geçen Nur’un yanında “Mişkat”ın da kelime, kavram izahı ile kazandırılan anlam da verilmeye gayret edilmiştir. “Allah göklerin ve yerin nurudur” ayetinde zikredilen nur kavramı ve yine ayetin devamında bu nurun sembolik ifadelerle anlatılması ilk dönemlerden itibaren üzerinde çokça durulan bir konu olmuştur. Kimi İslam âlimleri söz konusu sembolleri sadece yorumlarken kimileri de bu sembolik anlatımlardan yola çıkarak bunu bir ibadet formuna dönüştürmüştür. İşte bu ayet Alevîlik ve Bektaşilikte çerağ uyandırma olarak ritüelleşmiş olup elinizdeki çalışmada bu konu üzerinde durulacaktır. Nihayetinde Allah’ın göklerin ve yerin oluşu, bu nurun yaratılışın başlangıcından itibaren var olduğu gibi asla söndürülmesi de söz konusu olmayacağına işaret edilmektedir. Bundan dolayı çerağ yakılmaz yeniden uyarılır ve çerağ söndürülmez dinlenmeye bırakılır.   Sonuç olarak Alevi Bektaşi, meydanının açılışı ilk olarak Nur Suresindeki 35. Ayetin okunması ve sembolik olarak duvarda, yerde ve belli bir kayıt üzerinde duran çerağ adı verilen mumların uyarılması yani yakılmasıyla başlamaktadır. Çerağı uyaran kişiye Çerağcı adı verilmektedir. Çerağın uyarılmasından önce mürşit, pir veya dede tarafından destur verilip çerağcıya uyarma izin verilir ve çerağı uyardıktan sonra da yaptığı hizmetten dolayı mürşit, pir veya dede tarafından dua verilir. Özellikle Nur ayetindeki nur ve mişkat kelimelerinin kazandırıldığı kavramsal çerçevenin mecazi aktarımının ötesinde Alevi Bektaşilerce zikrin en önemli parçası kılınması ve bu ayetten yola çıkarak bir uygulama olarak zikrin parçasına dönüştürülmesi yanında gülbank ve dualarının hazırlanmasına dikkat çekilmiştir. Nur ayeti, başta sufi çevreler olmak üzere bir izah ile açıklanmaya çalışılmış. Kuranı Kerim lafızlarını konu edinen eserler, tefsirler ve sufi çevrelerin görüşlerinden yola çıkarak konu izah edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Nur, Alevîlik ve Bektaşilik, Çerağ, Mişkât

Anahtar Kelimeler:

In the Alphabet and Bektaşilik, the “Nur” and “Mikkat” concepts of the Nur Surah 35. The Qur’an and the Qur’an in the form of the Qur’an
2021
Yazar:  
Özet:

This is the 35th edition of Surah. The word "Nur" in the verse "Allah nuru's-semavati and arz" is discussed around the meaning of the concept. The word of Nur as a concept and term is also referred to in Tasavvuf literature, Alvi Bektaşi attempts to explain this verse by using the sources that address the words of the Qur’an and the meaning of which it has gained around the conversion of the memory into an important part. The opening of the square of the Alvi Bektaşi surroundings or the beginning of the cemetery is the reading of the Qur’an as the beginning of the Qur’an, the reading of the rose banks for this application and the Qur’an Sura 35-37. The Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. God is the light of the heavens and the earth, and the light of the earth, and the light of the earth, and the light of the earth, and the light of the earth, and the light of the earth, and the light of the earth, and the light of the earth. Some of the Islamic religions have only interpreted the symbols of the subject, while some have turned it into a form of worship from these symbolic statements. This is the verse of the Qur’an, which is revealed in the Qur’an, and which is revealed in the Qur’an, which is revealed in the Qur’an. In the end it is indicated that the formation of God of heavens and earth, this light will never be extinguished as it exists from the beginning of creation. This is why the fire is not burned again, and the fire is left to rest without deletion. As a result, Alevi Bektaşi, the opening of the square first in Nur Sures 35. The reading of the verse begins with the warning of the candles, named the candle, which symbolically stands on the wall, on the ground and on a certain record. Whoever has the name of the wrath is called the wrath. Before the warning of the cera, the cera or grandfather is allowed to disguise and the cera is allowed to warn and after the warning of the cera, the cera or grandfather is given prayer for his service. In particular, the word of light and misquity in the Qur’an is given in addition to the conceptual framework of the messenger translation of the Alvi Bektaşilerce made the most important part of the memorial and from this Qur’an as an application to the part of the memorial as well as the preparation of the rings and prayers. The Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an, and the Qur’an was revealed in the first verse. The Qur’an has been revealed in the words of the Qur’an, the words of the Qur’an, the words of the Qur’an, the words of the Qur’an, the words of the Qur’an, the words of the Qur’an, the words of the Qur’an, and the words of the Qur’an. Keywords: Nour, Alvîlik and Bektaşilik, Çerağ, Mişkât

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 612
Atıf : 949
2023 Impact/Etki : 0.144
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi