Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 55
 İndirme 14
Cemil Bey’in, Hüseynî Viyolonsel Taksîminin Rehber-i Mûsikîye Göre Makam Tahlîli
2020
Dergi:  
İSTEM
Yazar:  
Özet:

Cemil Bey, Türk mûsikîsi tarihinde Tanbûr icrâsıyla öne çıkmış, tanbur yanında Klâsik Kemençe, Lavta, Yaylı Tanbur, viyolonsel gibi sazlarda yaptığı icralarıyla ekol olmuş, Türk mûsikîsinin özellikle Saz Mûsikîsi başlığı altında eşsiz eserler vücuda getirmiş çok önemli bir icracıdır. Cemil Bey aynı zamanda Türk mûsikîsi nazariyatı alanına da Rehber-i Mûsikî adında bir eser bırakmıştır. Türk mûsikîsinde nazariyat ve icra arasındaki benzer ve farklılıklar pek çok araştırmaya konu olmuştur. Türk mûsikîsinin temel nazariyat kaynakları olan bestelenmiş ve günümüze intikâl edebilmiş eserler ve usta icracıların ses kayıtlarının tahlil edilmesi suretiyle, mûsikîmizin makam yapısı ve zenginliği daha derin kavranabilmektedir. Bu çalışmada, Cemil Bey’in viyolonsel ile yapmış olduğu Hüseynî makamındaki taksimi, müellifi olduğu Rehber-i Mûsikî’deki makam anlatımı temelinde irdelenmiştir. Böylece Cemil Bey’in nazariyat yaklaşımı ve icrası arasındaki benzerlik ve farklılıklar makam tahlilleriyle somutlaştırılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonucunda Türk mûsikîsi makamlarının kavranması konusunda icrânın öneminin altı çizilmiş, bu ve buna benzer çalışmaların, mûsikîmizin eğitim-öğretim alanına materyal olarak kazandırılması önerilmiştir.

Anahtar Kelimeler:

The Lord of the Covenant, the Lord of the Covenant, the Lord of the Covenant.
2020
Dergi:  
İSTEM
Yazar:  
Özet:

Cemil is a very important executive who has emerged in the history of Turkish musicians with Tanbûr icrâs, and has been acclaimed with his icrâs in sazes like Klasik Kemençe, Lavta, Yaylı Tanbur, Violonsel, and has brought in the body unique works of Turkish musicians, especially under the title of Saz Musicians. Mr. Cemil also left a work in the Turkish mosquito Nazariyat area called the Guide-i Mosquito. The similarities and differences between Nazareth and Execution in Turkish music have been subject to many research. With the evaluation of the sound records of the works and master executives, which are the basic sources of Nazareth of Turkish music, we can understand more deeply the office structure and wealth of our music. In this work, the taxis in the Hussein's office, which Mr. Cemil has done with the violoncel, are based on the authority of the Guide-i Mussiki in which he is the authority. Thus, the similarities and differences between Mr. Cemil's Nazareth approach and execution were tried to be concretized by the authority assessments. As a result of the study, the importance of the award in the understanding of the Turkish musicians authorities was six drawn, this and similar work was proposed to be materialized in the field of education and teaching of our musicians.

Anahtar Kelimeler:

Makam Analysis Of Huseyni Cello Taksim Of Cemil Bey According To The Rehber-i Musiki
2020
Dergi:  
İSTEM
Yazar:  
Özet:

Cemil Bey came to the fore with his performance of Tanbur in Turkish music history, became a school with his performances on instruments such as Classical Kemençe, Lavta, Yaylı Tanbur, and Violoncello besides the tanbur, and he is a very important performer who has composed unique works of Turkish music, especially under the title of Turkish Instrumental Music. Cemil Bey also left a Book called Rehber-i Mûsikî in the field of Turkish music theory. The similarities and differences between theory and performance in Turkish music have been the subject of many studies. By analyzing the music, which are the basic theoretical resources of Turkish music, the works that have survived to the present day and the sound recordings of master performers, the structure and richness of our music can be understood more deeply. In this study, Cemil Bey's taksim in Huseyni makam, which he made with the violoncello, was examined on the basis of the makam expression in Rehber-i Mûsikî that he was the author of. Thus, the similarities and differences between Cemil Bey's theoretical approach and execution were tried to be concretized with makam analysis. As a result of the study, the importance of performance in understanding Turkish music makams was underlined, and it was suggested that these and similar studies be introduced to the field of education of our music.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler






İSTEM

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 572
Atıf : 1.084
2023 Impact/Etki : 0.026
İSTEM