Günümüzde batı uygarlığında kullanılan birçok ana kavramın temelinin Antik Yunanda ve milattan önceki dönemlerde atıldığı belirtilmektedir. “Estetik” kelimesi de Yunanca “aisthesis” veya aisthanesthai” kelimelerinden gelmekte olup “duyum, duyular, algı, duygusal yönde algılama” gibi anlamlar taşımaktadır. XVIII. yüzyıldan itibaren edebiyat-felsefe alanları üzerinde bir etki bırakan ve edebi çalışmanın felsefe ile harmanlanması şeklinde tezahür eden estetiğin F. Hegel’den, B. Croce ve M. Bahtin’e kadar uzanan ilkesel bakışlar içinde ele alınması dil ve dilbilim alanı için de oldukça önemli bir yer tutmaktadır. Estetik duyguda bağımsızlık kazanmaktadır ve edebi- poetik tutarlılık ile dilde anlamca ve şekilce gerçekleşen güzellik ögelerinin işlevi dil(bilim) ve estetik problemini bahsettiğimiz alan içinde ele almayı zorunlu kılmaktadır. Estetik, doğada ve sanatta güzeli konu edinmesinin yanında, yine kendisinin doğa ya da sanat ayrımı yapmadan doğrudan doğruya güzelliğe yöneldiği ya da güzeli konu edindiği yerde, sanat felsefesi de sadece sanata ve sanattaki güzelliğe yönelmektedir. Bu yönüyle sanat felsefesinde, "sanatçı", "sanat eseri", "eser ortaya koymadaki etkinlik" ve nihayetinde güzele ulaşmanın "beğenisi" önemli paradigmalar olarak ortaya çıkmaktadır. Bu yönüyle diyebiliriz ki, estetik, dört öğeden oluşan bir felsefe disiplinidir. Bu öğeler sırasıyla: 1) Estetik süje/sanatkârın kendisi, 2) Estetik obje/sanat eseri, 3) Estetik değer/sanat eserinin güzelliği, 4) Estetik yargı yani ortaya konulan sanat eserinin eleştirisi ya da yargılanmasıdır. Dilbilim ve estetik üzerindeki kucaklama, dil ve estetik ikileminin objesi olarak ortaya çıkmaktadır. Tanımı, işlevi ve amacı estetik değerler olan dilin bildirişim (R. Jakobson) şemasından gönderen ve onun emotiv işlevi, bilgi ve onun poetik işlevi dilin estetik özünü açıklığa kavuşturmakta anahtar rolü oynamaktadır. Metin içinde tekrar belirteceğimiz gibi çalışmamızdaki öncelikli amacımız, dil(bilim) ve estetik probleminin din- inanç, klasik edebiyat ve özellikle Kur’an’daki güzellik açısından dil(bilim) estetizmi ve çağdaş dilbilimcilerin dil(bilim) ve estetik üzerine önemli araştırmaları ve düşüncelerini konu edinmektir. Dilin estetik işlevine ve onun lengua-estetik açısına, aynı zamanda estetiğin dile dayanan ilkelerine dikkat çekmektir.
It is stated that the foundation of many key concepts used in the western civilization today was laid in the Ancient Greece and before the common era. The word "aesthetics" derives from “aisthesis” or aisthanesthai” words in Greek and has meanings like "sensation, senses, perception, emotional perception, etc.". Addressing aesthetics, which affected the literature and philosophy as of the XVIIIth century and which appeared as the blending of literary study with philosophy, within principal aspects that goes back to F. Hegel to B. Croce and M. Bahtin also holds a significant place language and linguistics fields. Sense of aesthetics also gain independence and the function of elegance elements which reveal in terms of meaning and form with literary-poetic consistency makes it compulsory to address the language (linguistics) and aesthetics problem within the mentioned field. The subject of aesthetics is the beauty in the nature and art, and while aesthetics faces directly towards beauty without discrimination between nature or art, or where its subject is beauty, the philosophy of art faces only towards art and the beauty in art. From this aspect, the "artist", "artwork", "efficiency in creating a work" and at last the "admiration" of reaching the beauty show up as important paradigms in the philosophy of art. On that sense we can say that aesthetics is a philosophy discipline consisting of four elements. These elements are, respectively: 1) Aesthetic subject/artist him/herself, 2) Aesthetic object/artwork, 3) Aesthetic value/beauty of the artwork, 4) Aesthetic judgment, in other words, the criticism or the judgment of the artwork created. The embrace over linguistics and aesthetics emerges as the object of language and aesthetic dilemma. The sender and its emotive function, information and its poetic function from the communication (R. Jakobson) chart of the language, of which the definition, function and purpose are aesthetic values, have a key role in enlightening the aesthetic essence of language. As we will be mentioning again throughout the article, our primary purpose in our study is to discuss the language (linguistics) and aesthetics problem in terms of religion-belief, classical literature and particularly in terms of the beauty in Qu'ran, language (linguistics) aestheticism and the important researches and the ideas of modern linguists on language (linguistics) and aesthetics It is to draw attention to the aesthetic function of the language and its lingua-aesthetic aspect as well as the language-based principles of the aesthetics.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|