User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 105
 Downloands 7
20. YÜZYIL BATI RESİM SANATI GEOMETRİK FORM DEĞERLERİNİN İNCELENMESİ: PAUL CEZANNE, PABLO PICASSO, PIET MONDRIAN
2020
Journal:  
SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)
Author:  
Abstract:

Doğada farklı şekillerde karşımıza çıkan geometrik biçimler, insanın doğadaki diğer tüm serbest biçimleri algılanmasına kaynaklık etmektedir. Sanatsal yapının oluşum süreci içerisinde gerçeğin olduğu gibi temsili yerine, var olan kuralların ötesine geçebilen sanatçılar, yeni düşüncelerle kendi form anlayışlarını ortaya koymuşlardır. 20. yüzyıl batı resim sanatında Paul Cezanne, Pablo Picasso, Piet Mondrian bu anlamda önde gelen isimlerdir. Bu sanatçıların form anlayışlarının nasıl olduğu, birbirlerinden etkilenip etkilenmedikleri gibi sorular akla gelmektedir. Bu bağlamda çalışmamız sanatçıların ürettikleri görsel içerikleri yazılı metine çevirerek, verilerin içinde saklı olabilecek gerçekleri ve dönemin form anlayışının benzer veya farklı ilişkilerini ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Veriler nitel içerik analizi metoduyla elde edilmiştir. Her sanatçıdan 2 eser rastgele yöntemiyle seçilmiş ve incelenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda dönemin sanat anlayışlarının oluşumunda geometrik form anlayışı temel yapı özelliğindedir. İncelenen sanatçıların form algısı bakımından sırasıyla birbirlerinden etkilendiği anlaşılmıştır. Sonraki süreçte geometrik soyutlama kavramı olarak diğer sanatçılar tarafında da benimsenmesi üzerinde etkili olduğu düşünülmüştür. Cezanne ile kendini gösteren geometrik formlar, Picasso ile yapboz mantığına dönüşmüş ve Mondrian’ın salt realiteye yönelerek görünenin göz ile algılandığından farklı olarak sanatçının nasıl gördüğü üzerine yoğunlaşmıştır. Bu bağlamda saf araçlardan oluşturulan soyut formlar ile nesneden uzaklaşıldığı sonucuna varılmıştır.

Keywords:

20 is. Review of the Geometric Form Values: Paul Cezanne, Pablo Picasso, Piet Mondrian
2020
Author:  
Abstract:

The geometric forms that we face in different forms in nature lead to the perception of all other free forms in nature. Artists who are able to exceed the existing rules, instead of being represented as the truth, in the process of the formation of the artistic structure, have revealed their own form concepts with new ideas. In the 20th century western painting, Paul Cezanne, Pablo Picasso, and Piet Mondrian are the leading names in this sense. Questions come to mind about how these artists understand the form, whether they are influenced or not. In this context, our work aims to reveal the facts that can be stored in the data, by translating the visual content produced by the artists into written text, and the similar or different relationships between the form understanding of the period. The data is obtained through the quality content analysis method. Two works of each artist have been selected and studied by random method. As a result of the findings obtained in the formation of the art concepts of the period, the geometric form conception is in the basic structure characteristic. It is clear that the reviewed artists are influenced by each other in terms of form perception. In the subsequent process, the concept of geometric abstraction was considered to be effective on its adoption by other artists as well. The geometric forms that showed themselves with Cezanne, with Picasso, turned into the logic of the fake, and Mondrian focused on how the artist saw the appearance, unlike the simple reality, which was perceived by the eye. In this context, it is concluded that abstract forms created from pure vehicles are removed from the object.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles
SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 3.460
Cite : 2.608
2023 Impact : 0.028
SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)