User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 52
 Downloands 8
Tarikat Kültüründen Bir Kesit: Osmanlı Mimari Süslemesinde Karpuz Ve Karpuz-Bıçak Tasvirleri
2021
Journal:  
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi
Author:  
Abstract:

Osmanlı döneminde başkent ve taşradaki bazı yapıların duvar ve tavanlarında yer alan bir grup karpuz ve karpuz-bıçak tasvirleri, üslupları kadar ikonografileriyle de ilginç bir grubu oluşturur. Başkentin saray, konak, yalı ve köşklerinde ayrıca taşrada eşrafa ait bazı büyük konutların yemek odalarındaki karpuz tasvirleri başka meyvelerle birlikte natürmort şeklinde, Batılı tarzda bir üslupla ve genellikle iştah acıcı şekilde tasarlanarak resimlenmiştir. Öte yandan tarikatların yoğunlaştığı Anadolu’nun bazı taşra illerinde ve Balkanlar’da bulunan cami, türbe, tekke ve tarikat ehlinin yaşadığı konaklarda rastlanan karpuz veya karpuz dilimine saplanmış bıçak tasvirleri bu çalışmanın ana konusunu oluşturur. Genel olarak tepesi kesilerek, bir dilimi çıkarılmış karpuz ve bıçak/bıçaklar bu kompozisyonların ana resim elemanlarıdır. Bu ana kompozisyon, bazı örneklerde manzara içinde, bir masa, sehpa ya da sütun üzerinde veya bir bostanı çağrıştıran kıvrım dallar ve yapraklarla yüzeye dağılmış olarak tasvir edilmişlerdir. Bu farklı anlatım çeşitliliği sanatçıların tasarım dünyalarının zenginliğinin yanı sıra farklı bölgelerdeki tarikat anlatılarının sözel kültürdeki değişimlerini de ifade ediyor olmalıdır. Karpuz, Türk dünyasında Orta Asya’dan bu yana yeme-içme kültürünün bir parçası olmasının yanında Trakya ve Anadolu’da bilmece, ninni, mani, rüya tabiri ve bazı inanışlara da kaynaklık etmiştir. Ayrıca karpuz, tarikat çevrelerinde birçok efsanevi anlatının da içindedir. Özellikle Alevi-Bektaşi inancını benimsemiş çevrelerdeki bu anlatılar ibadet ettikleri, abdest aldıkları, ikamet ettikleri ya da defnettikleri tarikat büyüklerine ait yapıların duvarlarına işlenerek izleyicisine hatırlatılmış ve bu şekilde ölümsüzleştirilmiştir. Bu resimlerde tarikat mensubu olduğu anlaşılan sanatçılardan birkaçının adı geçer. Bu tasvirler halk sanatının mütevazı ve naif tarzıyla 18-20 yüzyıllar arasında yapılmışlardır. Anahtar Kelimeler: Karpuz, Karpuz-bıçak, Tarikat, Sembol, Halk Sanatı, Osmanlı Tasvir Sanatı, İkonografi.

Keywords:

Tarikat Kültüründen Bir Kesit: Osmanlı Mimari Süslemesinde Karpuz Ve Karpuz-Bıçak Tasvirleri
2021
Author:  
Abstract:

In the Ottoman era, a group of walls and roofs of some structures in the capital and the castle forms an interesting group of carpuccino and carpuccino-know paintings, with their iconographs as well as their statues. In the capital’s palaces, houses, halls and corners, the carpuccino paintings in the dining rooms of some large houses belonging to the roof also are painted in the form of naturmort along with other fruits, with a western-style styling and often appetizing design. On the other hand, the paintings of the knife in the carpuz or carpuz tongue found in the mosques, turbees, tekkees and residents in the Balkans and some of the countryside of Anadolu, where the taricates are concentrated, are the main subject of this study. In general, cutting the hill, a shell of extracted carpets and knife/knows are the main image elements of these compositions. These main compositions, in some examples, are depicted as dispersed to the surface, with curved branches and leaves that call on a table, shell or column. This different narrative diversity must represent the wealth of the design worlds of the artists as well as the changes in the verbal culture of the narrative stories in different regions. Karpuz, in the Turkish world, has been part of the food and drink culture since Central Asia and in Trakya and Anatolia has also originated knowledge, ninni, mania, dreams and some beliefs. In addition, the carpuz is also in many legendary stories around the taricate. In particular, these stories in the surroundings that accepted Alevi-Bektaşi faith, which they worshipped, abdested, resided or defended, were processed on the walls of the buildings of the great taricates, and thus immortalized to the audience. Some of the artists that appear to be members of the tarikat in these paintings are named. These paintings were made between the 18-20 centuries in the modest and naive style of popular art. Keywords: Karpuz, Karpuz-know, Tarikat, Symbol, People's Art, Ottoman Painting Art, Iconography.

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 612
Cite : 924
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi