Sokak sanatı kamusal mekânlarda gönüllü olarak gerçekleştirilen performansları tanımlayan bir terimdir. Günümüzde tüm dünyada yaygın bir biçimde icra edilen bir iş olan sokak sanatçılığı ise oyunculuk, şarkıcılık, ressamlık, şairlik, müzisyenlik, hokkabazlık gibi çok çeşitli yeteneğin sergilenmesine dayalıdır. Kamusal alanda en görünür biçimi sokak müzisyenliği olan bu performans sanatlarına bugün özellikle sokaklar, meydanlar, metro istasyonları gibi çeşitli kent mekânlarında sıkça rastlamak mümkündür. Sokak müziği, geçtiğimiz on yıllar boyunca sosyoloji, hukuk, medya ve kültürel çalışmalar, kentsel tasarım, turizm, toplumsal tarih gibi birçok disiplin içinde akademik ilgiyle karşılanmış bir konu olmuştur. Bu çalışmada, sokak müziği pratiklerinde zaman içinde yaşanan dönüşümler gündelik hayat, kamusal alan ve kent mekânları ile ilişkisi bağlamında ve toplumsal değişimler ekseninde incelenmektedir. Bu bağlamda, tarih boyunca çok çeşitli toplumsal, siyasal ve kültürel işlevlerle donatılmış olan sokak müziğinin özellikle 60’lı yıllarla birlikte kültürel ve yaratıcı endüstriler tarafından keşfedilmesi ile başlayan süreçte, gösteri toplumunun bünyesine geçirdiği bir tüketim ve eğlence ortamına dönüşmesi irdelenmektedir.
Street art is a term that defines the performance voluntarily performed in public spaces. Today, street art, a work that is widely performed throughout the world, is based on the exhibition of a wide variety of talents, such as play, singing, painting, poetry, music, hockey. This performance art, the most visible form of street music in the public area, is today possible to be found frequently in various urban places, especially in streets, squares, metro stations. Street music has been a subject of academic interest over the past decades in many disciplines such as sociology, law, media and cultural studies, urban design, tourism, social history. In this study, the transformations in the practice of street music are studied over time in the context of the relationship with daily life, public spaces and urban spaces and in the axis of social changes. In this context, it is intended to transform street music, which has been equipped with a wide variety of social, political and cultural functions throughout the history, in a process that begins with the discovery by cultural and creative industries, especially in the 1960s, into an environment of consumption and entertainment that the exhibition society takes into its interior.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|