Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 44
 İndirme 4
MUSTAFA NİYÂZÎ EFENDİ VE ‘UMDETÜ’L-KÂRİÎN ADLI TECVİD RİSALESİ
2020
Dergi:  
Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Kur’ân eğitim ve öğretimi Hz. Peygamber döneminden itibaren günümüze dek kesintisiz bir şekilde devam etmiştir. Bu faaliyetler ilk dönemlerde şifahî olarak yapılmış ardından kıraat ve tecvîd alanındaki tedvin ve telif faaliyetleriyle kitabiyata taşınmıştır. Bu noktada Mûsâ b. Ubeydullah el-Hâkanî (ö. 325/937) ile başlayan bu telif serüveni Mekkî b. Ebî Tâlib (ö. 437/1045) ve Ebû Amr ed-Dânî (ö. 444/1053) ile devam etmiş İbnü’l-Cezerî (ö. 833/1429) ile zirve yapmış ve günümüze dek nice eserler telif edilerek süre gelmiştir. Bu alanda çalışma yapanlardan birisi de Osmanlı âlimlerinden Mustafa Niyâzî’dir (ö. 1325/1907). ‘Umdetü’l-Kâriîn adlı eseri Osmanlıca yazılmış olup yaklaşık otuz iki sayfadan oluşan bir risaledir. Söz konusu risale, yazarın da ifadesiyle farklı kıraatler yanında en yaygın olan Hafs rivayetinin hususiyetlerinin gereğince bilinmediği buna bağlı olarak da söz konusu Hafs’ın vecihlerinin bir arada sunulduğu bir çalışmanın gerekliliğinden dolayı kaleme alınmıştır. Bu çalışmada Osmanlı’nın son dönemlerinde yaşamış, söz konusu tecvîd ve kıraat alanında önemli bir çalışmaya imza atan Osmanlı dönemi âlimlerinden Mustafa Niyâzî Efendi’nin (ö. 1325/1907) ‘Umdetü’l-Kâriin adlı eserinin tahlil ve değerlendirilmesi yapılmıştır. Bu bağlamda eseri benzerlerinden ayıran özellikler ve kıraat ilmindeki yeri gibi hususlara yer verilmiştir. 1261/1840 yılında Erzurum’un İspir İlçesi Karakoç beldesinde dünyaya gelen Mustafa Niyâzî Efendi, on yaşında hafızlığını tamamladıktan sonra Bayburtlu İbrahim Efendi’den sarf ve nahiv dersleri almıştır. 1278/1861 yılında Sırp ve Karadağ savaşlarına katılan Niyâzî Efendi, yedi sene süren bu seferde Rumeli’yi gezmiş orada Şeyh Mahmud Efendi’den kıraat ilmini tedris etmiştir. Dönüşte İstanbul’a uğramış ve Nakşi Şeyhlerinden Ahmed Ziyaeddin Gümüşhanevî Efendi’nin tekkesinde bir yıl kalmıştır. Ardından şeyhinin isteğiyle Erzurum’a gelmiş İbrahim Paşa ve Caferiyye Camilerinde görev yapmıştır. Diğer yandan Cemaleddin Ömer Fazıl Efendi’nin derslerine devam etmiş bir taraftan da Ahıskalı Hafız Edhem Efendi’den kıraat dersleri almıştır. Mustafa Niyâzî Efendi’nin ilmî kişiliğinden bahsedecek olursak, hayatını Kur’ân’a adamış, hafız yetiştirmekle meşgul olmuş Kur’ân aşığı birisidir. Özellikle kıraat ilminde önemli yeri olan Niyâzî Efendi’nin kıraat öğrettiği hatta icazet verdiği öğrencileri de olmuştur. Müellifin ‘Umdetü’l-Kâriîn ve Senedü’l-Huffâz adlı çalışmalarının yanında hac vazifesiyle alakalı Menâsik-i Hacc-ı Şerîf adlı eseri vardır. Mustafa Niyâzî Efendi, Osmanlının son döneminde yetişmiş, kıraat ve tecvid alanında eser ortaya koymuş değerli bir âlimdir. Bu sebeple ‘Umdetü’l-Kâriîn adlı tecvid ve kıraat konularıyla mündemiç bu çalışmanın dili Osmanlıcadır. İçerdiği konular itibarıyla hem tecvid hem de kıraat yönü olan bir çalışmadır. Haddizatında müellif, eserin yazılış amacını Hafs’ın kıraat vecihleri üzerine bina edildiğini söylese de eserin hatırı sayılır oranda tecvid konularını ihtiva ettiği görülmektedir. Müellif, eserinde konuları sade ve anlaşılır bir üslûpla ele almıştır. Harflerin mahreç ve sıfatlarını izah ederken yaygın hatalara ilişkin örnekler vermek suretiyle konuyu tavzih etmiştir. Eserde ele alınan konulardan bazıları şöyledir: Kur’ân’ın tevkîfîliği, Mushaf’ın cem’i ve istinsah faaliyeti, İdgâm konusu, İstiâze ve besmele, Vakf ve İbtidâ, Med konusu, kıraat, rivayet ve tarik kavramları, Hafs’ın farklı okuduğu vecihler, Hemze’ye dair uygulamalar, Harflerin mahreç ve sıfatları, Kur’ân okuma usulleri, Kur’ân tilavetinde dikkat edilmesi gereken hususlar. Müellif, eserin girişinde Kur’ân’ın tanımı, cem’ ve istinsah faaliyetlerine ilişkin bilgilere yer verir. Konunun devamında bazı kelimelerle ilgili kıraat imamlarının görüşlerini aktarır. Konuları ele alırken faydalandığı eserlerden bahsederken bazen müellif ismini verirken bazen de sadece eser ismiyle yetinir. Bunun yanında eser ve müellifin adını beraber zikrettiği de olur. Eserde kullandığı kaynaklardan bazıları şunlardır: el-Burhân fî Tevcîhi Müteşâbihi’l-Kur’ân, el-Minehu’l-Fikriyye fî Şerhi’l-Mukaddimeti’l-Cezeriyye, en-Neşr fi’l-Kırââti’l-‘Aşr, el-Mukaddime fî mâ Yecibu ‘alâ Kâriihi en Ya‘lemeh, Gaysü’n-Nef‘ fi’l-Kırââti’s-Seb‘, el-İtkân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, İthâfü Fuzalâi’l-Beşer, er-Riâye li Tecvidi’l-Kırâeti ve Tahkîki Lafzi’t-Tilâve, Cühdü’l-Mukill, Tehzîbü’l-Kırâât, Zübdetü’l-‘İrfân, ‘Umdetü’l-Hullân fî Îdâhi Zübdeti’l-‘İrfân, Dürr-i Yetîm, Tecvid-i Edâiyye, Hırzü’l-Emânî (Şâtıbiyye), Nâzimetü’z-Zehr, Akîletü Etrâbi’l-Kasâid, Gunyetü’l-Mütemellî fi Şerhi Münyetu’l-Musallî.

Anahtar Kelimeler:

The Holy Spirit and the Holy Spirit of the Holy Spirit
2020
Yazar:  
Özet:

The teaching and teaching of the Qur’an. From the time of the Prophet, he continued uninterruptedly until today. These activities were initially carried out therapeutically and then transferred to the library with therapeutic and authentic activities in the field of cracks and tecvîd. Moses was the one who was the one who was the one. 325/937, which began with the authority of Mekkî b. Ebî Tâlib. 437-1045) and Abû Amr ed-Dânî. 444/1053) and continued with Ibn al-Cezari (e.g. 833/1429, and many works have been written until the present day. One of those who work in this area is the Ottoman allies (Mustafa Niyâzî). of 1325/1907). The name ‘Umdetü’l-Kariîn’ is written in Ottomanic and is a message of about thirty-two pages. The subject is not known according to the specificities of the Hafs rivayet, which is the most common in the words of the writer, and is not known according to the necessity of a work in which the respective Hafs’ vectors are presented together. In this study, he lived in the last period of the Ottoman, and signed an important work in the field of the Ottoman period of the Muslims, Mustafa Niyâzî Efendi (e.g. 1325/1907) The work of 'Umdetü'l-Kariin was evaluated and evaluated. In this context, the work is distinguished from the characteristics and the places in the curvature. In 1261/1840, Mustafa Niyâzî Efendi, who was born in the Karakoç district of Erzurum's Ispir district, after completing his memory at the age of ten, received sarf and nahiv lessons from Bayburtlu Ibrahim Efendi. In 1278/1861, the Niyazi Efendi, who participated in the wars of Serbia and Black Sea, traveled to Rumeli this time for seven years, where he gave the knowledge of the crath from the Sheikh Mahmud Efendi. He returned to Istanbul and stayed one year in the headquarters of the Nakşi Sheikh Ahmed Ziyaeddin Gümüşhanevî Efendi. Then he came to Erzurum with the wish of the sheikh and served in the mosques of Abraham Pasha and Caferiyye. On the other hand, Cemaleddin Omer Fazıl has continued his lessons, and on the other hand he has received the lessons from Ahıskalı Hafiz Edhem. If we talk about the wise personality of the Lord, he is the one who has dedicated his life to the Qur’an, who is engaged in cultivating memory. There were also students who had a great place in the knowledge of the wrath, and who had a great place in the knowledge of the wrath, and who had a great place in the knowledge of the wrath. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). The Lord of the Holy Spirit, the Lord of the Holy Spirit and the Lord of the Holy Spirit, the Lord of the Holy Spirit, the Lord of the Holy Spirit, the Lord of the Holy Spirit, the Lord of the Holy Spirit, the Lord of the Holy Spirit. This is why the language of this work is "Umdetü'l-Kariîn" with the subject matter of testimony and curvature. It is a work that has both the direction and the direction of the work. In the Haddizat, the author says that the purpose of the work is to be built on Hafs' crater veilings, but the work is seen as containing a number of texts. In his work, he made it clear and clear. He has given examples of common errors while explaining the characteristics of the letters. There are some of the things that are discussed in the book: the Qur’an’s Tevkîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfîfî The Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. He continues to express the opinions of the Kiraat imam on a few words. When he talks about the works he uses, sometimes he gives his name, but sometimes he is only enough with the name of the work. The name and the name of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him).

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler


Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 251
Atıf : 270
Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi