Ebû’l-Hasan el-Eş‘arî’nin (öl. 324/936) itikâdî alandaki görüşlerini benimseyenlerin zamanla oluşturdukları mezhebe Eş‘arîyye denilmektedir. Eş‘arîler Kur’ân ve Sünneti korumak amacıyla Allah’ın isim ve sıfatlarıyla başlayıp imâmet meselesiyle son bulan, zamanın ihtiyaçlarına göre genel ve eksiksiz bir kelâm yöntemi ortaya koymaya çalışmışlardır. Daha önce Ehl-i sünnet itikadını temsil eden Ebû Hanîfe (öl. 150/767), İmam Mâlik (öl. 179/795), İmam Şâfiî (öl. 204/820), Ahmed b. Hanbel (öl. 241/855) gibi şahsiyetler büyük hizmetler sunmakla birlikte, Eş‘arîliğin düşünce dünyasının oluşumunda İbn Küllâb (öl. 240/854), Hâris el-Muhâsibî (öl. 243/857), Ebû Ali el-Kerâbisî (öl. 248/862) ve Kalânîsî (öl. 255/869) gibi kişilerin katkısı da unutulmamalıdır. Genelde Eş‘arîlik mütekaddimûn, müteahhirûn, cem‘ ve tahkik dönemi olmak üzere üç kısımda değerlendirilmektedir. Ancak bu mezhebi kelâmî, felsefî ve akâid Eş‘arîliği şeklinde tasnif edenler de olmuştur. Bunun nedeni ise Eş‘arîliğin değişik dönemlerde farklı yönetimlerin resmi mezhebi olması, medreselerde okutulan akâid alanındaki müfredatın bu mezhebin kaynaklarına göre düzenlenmesi ve buna bağlı olarak muazzam bir külliyât ortaya konulmasıdır.
The death of Abûl-Hasan al-Ashari. 324/936) The people who accept their views in the field of itikâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâdâd The people of the Qur’an and the Sunnah, in order to protect the Qur’an and the Sunnah, began with the name of Allah and ended with the question of immaticity, in accordance with the needs of the time, to reveal a general and complete word method. He was the one who was before him, and he was the one who was before him. 150/767), I am the Mâlik (dead. 1795 and 1795; and he was the one who was 204/820), Ahmed B. Hanbel (dead. 241/855) as personalities offer great services, but in the formation of the world of thought of the marriage, Ibn Kullâb (dead. 248 and 248; and he was the one who was 243/857), Abû Ali al-Kerâbisî (dead. 248/862) and Kalânîsî (death. The contribution of people such as 255/869) should not be forgotten. There are three kinds of trials: trials, trials, trials, trials, trials, trials, trials and trials. But they are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones. This is due to the fact that in different periods of Esheriliya the official philosophy of different governments, the curriculum in the field of acaiid studied in medreses is organized according to the sources of this philosophy and therefore a huge philosophy is revealed.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|