User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 2
 Views 32
 Downloands 12
In-Yer-Face Tiyatrosunda Şiddet Üzerine Bir Örnek: Yastık Adam
2014
Journal:  
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Author:  
Abstract:

Tiyatro insanın var olduğu andan itibaren bireyin kendiyle, çevresiyle, toplumla olan mücadelesini kimi zaman da çelişkilerini sahneden yine insana anlatmıştır. Yüzyıllar boyunca insanın var olma biçimi şekil veya anlam değiştirse de sanat özelde de tiyatro bu değişimi de seyirciyle paylaşma yoluna gitmiştir. Yirmi birinci yüzyıl İngilteresi’nde de in-yer-face adıverilen yeni bir tiyatro anlayışıortaya çıkar. Bu akım içerisinde değerlendirilen oyun yazarlarıözellikle normal- anormal, iyi-kötü, şeytan-masum, insanîhayvanî gibi tanımlamalara meydan okuyarak herkes tarafından kabul edilen ve bu yüzden de sorgulanmayan birçok tanıma, kavrama adeta savaşaçarlar. Ayrıca oyun yazarlarıinsanın karanlık tarafınıçarpıcıbir görsellikle, kaba bir dille veya şok taktiklerle seyirciye sunarak daha çok akılda kalmayıtercih ederler. Bu oyun yazarlarıseyirciye fiziksel ve psikolojik şiddeti doğrudan vererek onların sahnede gösterilen acıdan, aşağılanmadan etkilenmesini amaçlarlar. Tiyatroda şiddet aslında Antik Yunan Tiyatrosu’ndan itibaren vardır. Ancak şiddetin sahnede aldığı şekil her dönemde farklıolmuştur. Antik Yunan seyircisi şiddeti sahnede görmek yerine anlatıcının veya bir habercinin sözlerinden çıkarımlar yaparken Antik Roma seyircisi döneminin özelliklerinden de kaynaklanarak şiddeti birebir sahnede görmeyi arzulamıştır. Şiddet aslında insanın doğasında var olan ancak medenileşmeyle birlikte birçok maskenin altına gizlenen bir olgudur. Toplumdan beslenen tiyatro da bu anlayışla Antik Roma’dan sonraki süreçte şiddeti birçok başka araçla sahnede yansıtmayıdenemiştir. Ancak çok fazla uygulamasıolmayan ve kendinden sonra gelenler tarafından da yanlışanlaşılan Yoksul Tiyatro’nun öncüsü Agusto Boal insan denen varlığın çıplak bir şekilde yorumlanmasıgerektiğini söylemesinden sonra in-yer-face tiyatrosu şiddeti çok açık bir şekilde sahnede kullanmaktan ve seyircilerin bundan rahatsız olmasından çekinmemiştir. Zaten in-yer-face tiyatrosunun ortaya çıkmasının nedeni de insanların kimi zaman akla kimi zaman teknolojiye güvenerek sürdürdükleri hayatlarının aslında kocaman bir yalan olduğunu, mutlu gibi görünmenin asla mutlu olmak anlamına gelmediğini, toplumu oluşturan her bireyin bu ikiyüzlülükte payıolduğunu göstermektir. Günümüz İngiliz asıllı İrladalıoyun yazarıMartin McDonagh yirminci yüzyılın önemli oyun yazarıolarak bilinmektedir. Leenane Üçlemesi ile Türkiye’de bilinen oyun yazarıYastık Adam adlıoyununda toplumda tabu olarak kabul edilen aile içi şiddet gibi hassas bir konuya değinerek bunu masalsıbir atmosfer içinde seyirciye/okuyucuya sunmuştur. Toplumda görmezlikten gelinen birçok konunun özellikle çıplak bir şekilde seyirciye sunulduğu In-Yer-Face akımıiçesinde de kabul edilen bu oyun masum varlıklar olarak kabul edilen çocuğun üzerinde şiddetin uygulanmasınımerkeze alır. Oyunun kurbanının çocuk olmasıhissedilen öfke ve nefret duygularının daha yoğun yaşanmasına neden olur. Bu çalışmada McDonagh’ın Yastık Adam adlıoyununda şiddet unsurunun aileden başlayarak toplumda yer edinmesi sorgulanırken aynızamanda bireyin temel hak ve özgürlükleri, devlet terörü, birey-devlet ilişkisi, kimlik oluşturmada ailenin ve devletin rolü, yazarın toplumsal sorumluluğu gibi konular da şiddet kavramıetrafında değerlendirilmiştir. McDonagh bu temanın yanısıra oyunun ana kahramanıKaturian’ın öykülerini de seycirciye/okuyucuya sunarak şiddet kavramınımasalsıbir atmosferde ele almayıtercih etmiştir. Böylece McDonagh, Katurian’ıçelişkide bırakmayıda başarır. Çünkü Katurian bir yanda yazdığıöykülerin sonsuza kadar yaşamasınıisterken bir yandan da kendisinin ve kardeşinin hayatınıkurtarmaya çalışır. McDonagh bu oyunuyla seyirciye çocuk, şiddet, yazarlık, ölümsüzlük gibi konularıtekrar düşünmelerin sağlar.

Keywords:

An example of violence in the In-Yer-Face Theatre: The Man with a Pistol
2014
Author:  
Abstract:

The theatre, from the moment that man exists, has told man again about the individual’s struggle with himself, with his surroundings, with the society, and sometimes from the scene of their contradictions. Thro the centuries, the way the human being existed has changed its form or meaning, but the art and the theater have also changed its way to share it with the audience. In the twenty-first century, in England, a new theater, called in-yer-face, comes into understanding. The game writers assessed in this stream, especially by challenging definitions such as normal-abnormal, good-bad, devil-innocent, human-animal, are fighting for many recognitions, concepts, which are accepted by everyone and therefore not questioned. Also, the game writers prefer to be more mindful by presenting to the audience the dark side of the game in a visual, brutal language or shock tactics. This game writers aim to be directly influenced by the pain, without insult, shown on the stage by giving the audience physical and psychological violence. Violence in the theater is actually from the Ancient Greek Theatre. But the form of violence on the stage has been different in every period. Ancient Greek audience, instead of seeing violence on the scene, made outcomes from the words of a narrator or a messenger, as well as from the characteristics of the Ancient Roman audience, wanted to see violence on the scene. Violence is actually a phenomenon that exists in the human nature but is hidden under many masks along with civilization. The theatre feeding from society has also tried to reflect the violence on the stage with many other means in the process after the ancient Rome. But after the poor theatre’s predecessor, Agusto Boal, which was not much applied and misunderstood by those who came after him, said that the existence called man should be interpreted naked, the in-yer-face theatre did not hesitate to use violence very clearly on the stage and the audience would be disturbed by it. The reason for the appearance of the in-yer-face theatre is also to show that the lives that people sometimes rely on the mind and sometimes technology are actually a big lie, that looking happy never means to be happy, that every individual that forms society is shared in this misleading. Today's English-born Irish writer Martin McDonagh is known for being the major game writer of the twentieth century. Leenane Tridlemesi and the famous game writer in Turkey, Yastık Adam, referring to a sensitive topic such as domestic violence, which is considered a taboo in society, presented it to the audience/readers in a legendary atmosphere. This game, which is also accepted in the In-Yer-Face stream, where many of the topics neglected in society are presented to the audience especially naked, focuses on the application of violence against the child considered to be innocent beings. The victim of the game is a child, which causes the feelings of anger and hatred to become more intense. In this study, McDonagh’s “The Roof Man” is questioning the existence of the element of violence in society, starting from family, while in the same time, the subjects such as the fundamental rights and freedoms of the individual, state terrorism, individual-state relationship, the role of the family and the state in the creation of identity, the social responsibility of the writer are also assessed around the concept of violence. In addition to this topic, McDonagh preferred to address the stories of the game's main hero Katurian to the reader / reader in an atmosphere of violence. So McDonagh succeeds in leaving Katurian in the disagreement. For Katurian, on the one hand, is trying to save her and her brother’s lives, while the stories that she writes will live forever. With this game, McDonagh gives the audience thoughts on topics such as childhood, violence, literature, immortality.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 1.308
Cite : 12.629
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi