Peygamber Efendimiz’in hususi terbiyesinde yetişen Hz. Ali, çok yönlü bir şahsiyettir. Âyet ve hadislerde övgüye mazhar olmuş ve dördüncü halife olarak büyük bir vazifeyi deruhte etmiştir. Başta ilim olmak üzere, siyasi ve askerî sahada âbideleşen şahsiyeti hususunda, sahabe içerisinde sadece onun hakkında tarihte farklı yaklaşımlar ve buna bağlı zümreler oluşmuştur. Bu yaklaşımlar temel olarak, Ehl-i Sünnet ve Şiî olmak üzeri iki kısma ayrılır. Tasavvuf açısından temelde Ehl-i Sünnet yaklaşım esas olmuş ve tasavvufî telakkiler bu çerçevede şekillenmiştir. Bununla birlikte Şiiler’in Hz. Ali ile ilgili yorum getirdikleri Ehl-i Beyt, velâyet ve nûr gibi konular, sûfîler tarafından da yorumlanmıştır. Ancak mutasavvıflar aynı konulara Şiiler’den farklı bir muhtevâ ile yaklaşmışlardır. Mutasavvıflar tasavvuf önderlerini, zühdleri yönüyle dört halife ve bazı zâhid sahâbeler ile başlatırlar. Aynı şekilde tarikat silsilelerinde de dört halife yer almakla birlikte, tasavvufta en öne çıkan şahsiyet Hz. Ali olmuştur. Sûfîler Hz. Ali’nin Kur’an, hadis ve özellikle fıkıh alanında olduğu gibi, tasavvuf alanında da otorite olduğu kanaatindedirler. Bu manada tasavvufun merkezinde yer alan hakîkat ve mârifet ilimlerinde, sahabe içerisinde Hz. Ali’yi otorite kabul ederler. Bir başka deyişle onu tasavvufta vehbî bilgilenme yoluyla elde edilen ledünnî ilme sahip olması hasebiyle, kendilerine sahabe içerisinde -diğer sahâbelerden de istifâde etmekle birlikte- en başta gelen rehber kabul etmişlerdir.
The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) Ali is a diverse personality. He has been praised and praised in the fourth edition of the Qur’an and the fourth edition of the Qur’an. In the first part of science, in the political and military sphere of personality, in the Sahabe only about him in history different approaches and related assemblies were formed. These approaches are basically divided into two parts of being Ehl-i Sünnet and Shiî. Thus, it was the first time that the people of Tasavvuf were founded, and the Tasavvufis were formed in this framework. The HZ of the Shiels. They are the people of the world, the people of the world, the people of the world, the people of the world, the people of the world, the people of the world, the people of the world, the people of the world, the people of the world. But the mutasavvists approached the same subjects with a different mouthfulness. Those who are in the midst of the covenant are the four men and the four men and the four men and the four men and the four men. In the same way, in the tarikat silsels there are also four caliphs, the most prominent person in the tasavuf is Hz. Ali was there. and the Hs. The Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, and the Qur’an. This is in the midst of the midst of the midst of the midst of the midst of the midst of the midst of the midst of the midst. He accepts Ali as authority. In other words, he was given the guidance of the first one, and he was given the guidance of the first one, and he was given the guidance of the first one, and he was given the guidance of the first one.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|