Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 41
 İndirme 11
Borden Parker Bowne'un Tanrı'nın Kişiliği Problemine Yaklaşımı
2019
Dergi:  
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)
Yazar:  
Özet:

Tanrı’nın bir kişi olarak kabul edilip edilemeyeceği problemine temas eden çağdaş teist düşünürlerin görüşleri incelendiğinde Tanrı’nın kişi olup olmadığının bilinemeyeceği görüşü, Tanrı’nın kişi olmadığı ve bu nedenle Tanrı’ya kişilik atfedilmemesi gerektiği tezi ve Tanrı’ya kişilik atfedilmesinin gerekli olduğu fikri olmak üzere üç ana eğilimin var olduğunu söylememiz mümkündür. Boston Personalizmi adlı felsefe ekolünün kurucusu olan Borden Parker Bowne (1847-1910), kendini bilme ve irade niteliklerine sahip olan varlıkların yani Tanrı ve insanın kişilikli olduğunu, bu niteliklerden en az birisini taşımayan varlıkların ise kişilikli olmadığını düşündüğü için, Tanrı’ya kişilik atfedilmesini gerekli gören felsefeciler grubunda yer alır. Bowne’a göre Tanrı’nın kişilikli olması, Onun kendisini ve faaliyetlerini bilip belirlediği ve yönettiği anlamına gelir. Bowne’un anlayışına göre, mutlak olan Tanrı’nın kişiliğine karşı öne sürülen itirazlar, insan kişiliği için geçerli olan kısıtlılıkların Tanrı’nın kişiliğini de sınırlandırdıkları yanılgısından kaynaklanır. Bu yanılgının temelinde de beşerî kişilikle Tanrısal kişiliğin tamamen aynı olduğu zannı yatar. Halbuki kişilik tam yani mükemmel kişilik ve sonlu ya da eksik kişilik olmak üzere iki ayrı kategori halinde ele alınmalıdır. Bu ayrıma göre mükemmel kişilik yalnızca sonsuz bir varlık olan Tanrı açısından mümkündür. Mükemmel ve eksiksiz kişiliğin şartları olan mutlak ilim ve irade, yalnızca bütün şeylerin kendisine bağımlı olduğu Mutlak ve Sonsuz Varlık’ta bulunabilir. Sonlu kişilik ise insanoğluna mahsustur. Beşerî kişiliğin sonlu ve eksik olması insanın, var olabilmek ve varlığını sürdürebilmek için Tanrı’ya muhtaç olmasından kaynaklanır. İnsanlara özgü bu sonlu kişilik, Tanrı’nın kişiliğinin en zayıf ve en soluk bir kopyasından ibarettir. Ancak kanaatimizce, Tanrı hakkında hiçbir duyusal algıya ve empirik bilgiye sahip olmadığımız için, Tanrı’nın kişiliğinin insanın kişiliğinin sonsuz ve mükemmel şekli, beşerî kişiliğin de Tanrı’nın kişiliğinin eksik ve sonlu şekli olduğunu savunmanın zorunlu olduğu iddia edilemez. Bu yüzden “beşerî kişiliğin Tanrısal kişilikten mahiyet itibariyle tamamen farklı olduğu, aralarında yapısal bir benzerlik olmadığı” tezi, en azından “beşerî kişiliğin ilâhî kişiliğin sonlu ve eksik şekli ya da zayıf ve solgun bir kopyası olduğu” teziyle aynı ölçüde ve onun kadar makul bir şekilde savunulabilir. Bu çerçevede, Tanrısal ve beşerî sıfatların aynı nesneler dünyası üzerinde taalluk ve tecelli etmelerinin, zihinsel bir illüzyon neticesinde, Tanrısal sıfatlar ile beşerî sıfatlar ve Tanrısal kişilikle beşerî kişilik arasında ontolojik ya da yapısal benzerlik bulunduğu varsayımına yol açtığı da ileri sürülebilir. Anahtar Kelimeler: Borden Parker Bowne, Tanrı, Kişilik, Özbilinçlilik, İrade.  

Anahtar Kelimeler:

Borden Parker Bowne's Approach to God's Personality Problem
2019
Yazar:  
Özet:

When we look at the views of contemporary religious thinkers who are concerned with the problem whether God is accepted as a person, it is possible to say that there are three main tendencies: the idea whether God is a person or not, the thesis that God is not a person and therefore it is not necessary to be attributed to God and the idea that it is necessary to be attributed to God. Borden Parker Bowne (1847-1910), the founder of the Philosophical Column of Boston Personalism, is among the group of philosophers who consider it necessary to attribute to God personality because he believes that the beings that have self-knowledge and willful qualities are personalised, that is, God and man, and that the beings that do not carry at least one of these qualities are not personalised. According to Bowne, God’s personality means He knows, defines and governs Himself and His activities. According to Bowne’s understanding, the objections against the personality of the Absolute God arise from the error that the limitations applicable to the human personality also limit the personality of God. The foundation of this mistake is also the belief that the human personality and the divine personality are completely the same. The personality must be dealt with in two distinct categories: complete, that is, perfect personality and final or missing personality. According to this distinction, the perfect personality is only possible from the point of view of God, an eternal being. Absolute knowledge and will, which are the conditions of the perfect and complete personality, can only be found in the Absolute and Eternal Being, where all things depend on it. The final person is the human being. The fact that the female personality is infinite and lacking is due to the fact that man needs God to be able to exist and maintain his existence. This ultimate personality, which is unique to humans, is one of the weakest and weakest copies of God’s personality. But, as we do not have any sensual perception and empirical knowledge about God, it cannot be claimed that it is necessary to defend that God’s personality is the infinite and perfect form of man’s personality, and that the human personality is the lack of and final form of God’s personality. Therefore, the thesis that “the female personality is completely different from the divine personality in terms of nature, there is no structural similarity between them” can be defended in the same extent and in the same reason as the thesis that “the female personality is the ultimate and lacking form of the divine personality or a weak and fragile copy of it.” In this framework, it may also be stated that the divine and human qualities in the world of the same objects, as a result of a mental illusion, lead to the assumption that there is ontological or structural similarity between the divine and human qualities and the divine and human personality. Keywords: Borden Parker Bowne, God, Personality, Self-consciousness, Wish.

Anahtar Kelimeler:

Borden Parker Bowne's Approach To The Problem Of The Personality Of God
2019
Yazar:  
Özet:

        When the ideas of the contemporary theist thinkers observed who deal with the problem that if God can be accepted as a person or not, it is possible for us to say that there are three main viewpoints as the view that it cannot be known if God is a person or not, the apprehension that God is not a person and therefore personality should not be ascribed to God and the idea that it is necessary to attribute personality to God.         Because Borden Parker Bowne (1847-1910) who was the founder of the philosophy school of Boston Personalism thinks that the beings who have the attributes of self-knowing and self-control, namely God and man are personal, and the beings which don’t have at least one of these attributes are not personal; He is among the philosophers who consider to ascribe to God personality necessary. According to Bowne, God’s being personal means that He knows, determines and directs Himself and His activities.         According to Bowne’s comprehension, the objections which are asserted against God’s personality arise from the delusion that the limitations which are peculiar to human personality restricts also the absolute personality of God. The supposition that human personality and God’s personality are the same, underlies this delusion. But personality must be regarded as two separate categories one of which is perfect that is complete personality and the other of which is finite that is incomplete personality. According to this disjunction, perfect personality is peculiar to only God who is an Infinite being. The absolute knowledge and self-possession which are necessary to perfect personality can be found only in the absolute and infinite being upon whom all things depend. But finite personality is peculiar to mankind. The finiteness and incompleteness of the human personality arise from the dependence of human upon God to come into being and to exist. This finite personality of man is the feeblest and faintest image of God’s personality.         But in our opinion, because we don’t have any sensorial perception and empirical knowledge about God, it cannot be alleged that to assert the claim that God’s personality is the infinite and perfect form of human personality and human personality is the incomplete and finite form of God’s personality is necessary. For this reason, the thesis that “human personality is entirely different from Divine personality with regard to its nature and there is no structural similarity between them” can be defended reasonably and equally at least as the thesis that “human personality is the feeblest and faintest image of God’s personality that is man’s personality is the finite and incomplete form of God’s personality”. In this context, it can be asserted that as a result of a mental illusion, the bearing of both Divine and human attributes on the same world of objects cause the supposition that there is an ontological and structural similarity between the attributes and personalities of God and man.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler






Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 599
Atıf : 1.656
2023 Impact/Etki : 0.16
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)