Osmanlı dönemi kitap üretim anlayışına göre eserin içindekiler kadar fiziksel durumu da önem arz etmekteydi. Bu çerçevede üretilecek nüshanın yazılması, süslen- mesi, resimlenmesi, ciltlenmesi gibi aşamaları da sanatın bir parçası olarak görülmüş ve önemsenmiştir. Dönemin şartları içerisinde kitap üretimi masraflı bir iş olduğu için sanat değeri yüksek eserler çoğunlukla sarayın himayesinde üretilmiştir. Bugüne kadar yapılan çalışmalarla Osmanlı kitap sanatının farklı veçheleri gün yüzüne çıkartılmış olmakla birlikte resimleme sürecine ilişkin bilinenler oldukça sınırlıdır. Nakkaşın bir kitabı nasıl resimlediği, sahnelerin çiziminde üzerinde çalışılan kitabın içeriğinin ne kadar belirleyici olduğu, geleneğin ne kadar etkisinin bulunduğu, kitabın müellifinin bu sürece dâhil olup olmadığı çeşitli çalışmalarda sorgulanan ve açıklığa kavuşturul- maya çalışılan meselelerdir. Ancak dönem eserlerinde bu soruları cevaplamaya imkân verecek kayıtlar/bilgiler çok sınırlıdır. Bununla birlikte III. Mehmed döneminde saray nakkaşhanesinde üretilmiş olan Dâsitân-ı Ferruh u Hümâ adlı eserde bulunan bu yöndeki kayıtlar, süreci anlama hususunda bilgi verecek mahiyettedir. Eserin müellif nüshası ve bundan hareketle saray nakkaşhanesinde temize çekilmiş ve resimlenmiş olan nüshası elimizde bulunmaktadır. Eserin bu özelliği, nadir bulunan bir hususiyet- tir. Bu yönüyle böyle bir karşılaştırma yapma imkânı vermektedir. Müellif nüshasında resim çizilecek alanlar boş bırakılmış ve bu alanların kenarına nasıl bir resim çizmesi gerektiği ile ilgili nakkaşı yönlendirici notlar yazılmıştır. Bu yazıda Dâsitân-ı Ferruh u Hümâ’daki söz konusu bilgiler ışığında Osmanlı döneminde üretilen kitapların resimlenme süreçleri sorgulanmaya çalışılacaktır.
The Ottoman era, according to the conception of the book production, the physical condition of the work was as important as it was. The phases of writing, decorating, painting, painting, and painting that will be produced in this framework have also been seen as a part of art and has been considered. In the conditions of the period, because the production of books was a costly work, art-value works were mostly produced under the palace’s custody. With the work done so far, the various features of the Ottoman book art have been brought to the face of the day, but the knowledge of the process of painting is quite limited. How the book is painted, how determining the content of the book is studied on the drawing of the scenes, how influential the tradition is, whether the author of the book is involved in this process, are questions that are questioned and made clear. However, the recordings/informations that will be able to answer these questions in the period are very limited. However III. This is the case in the book of the Holy Qur’an, which is written in the Qur’an, which is written in the Qur’an, which is written in the Qur’an, which is written in the Qur’an, which is written in the Qur’an. We have the work of the purification and the work of the work and the work of the work which is cleaned and painted in the palace. This characteristic is a rare character. This is an opportunity to make such a comparison. The fields to be drawn are left empty and the notes are written about how to draw a picture on the edge of these fields. In this article, in the light of the relevant information in Dâsitân-i Ferruh u Huma, the processes of painting of the books produced in the Ottoman era will be attempted to question.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|