Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 3
 Görüntüleme 17
 İndirme 1
İsmâilîlik’te Varlığın Hudûdu ve Âdem’in Hübûtu
2021
Dergi:  
Kader
Yazar:  
Özet:

İsmâilîlerin Âdem’in yeryüzüne inişi, diğer bir deyişle insanın yeryüzünde bulunma nedeni konusunda diğer Müslümanlardan farklı olarak ne söyledikleri bu makalenin temel sorusunu oluşturmaktadır. Çalışmada, öncelikle konuyla ilişkili görülen varlık hiyerarşisi ve bu bağlamda açığa çıkan hadd/hudûd ve tevhit kavramları üzerinde durulmaktadır. Zira İsmâilîlik’te âlemlerin doğuşu ve her türlü varoluş belli bir hiyerarşiye göre zuhur etmektedir. Bu hiyerarşi, aynı zamanda uyulması gereken ilahî sınırları belirlemenin ölçütü olarak da kabul edilmektedir. Bu bağlamda kritik bir terim olan hadd yahut çoğul formuyla hudûd”, basitten karmaşığa doğru sıralanan tüm varlıkların kendilerine ait ilahi makamdaki derecelerini ifade etmektedir. Bu öğretiye paralel olarak Âdem’in ezelde işlediği hata, kendisinden daha üstün konumda olanlara gereken bağlılığı göstermemesi nedeniyle bir tür hadsizlik olarak kabul edilmektedir. Bu bağlamda makalede konuyla bağlantılı olarak ele aldığımız bir diğer önemli kavram ise “tevhit”tir. Çünkü İlk Akl’ın, tüm İbdâ‘ Âlemini Mübdi‘in tevhidine davet ettiği unutulmamalıdır. Bu davete icabetin en önemli kuralı ise, her iki âlemde bulunan varlıkların tevhit ilkesini idrakte ve dolayısıyla da kemale ermede kendisinden üstün olanı tanıması ve ona itaat etmesidir. Makalede Âdem’in hubûtu konusunda İsmâilî klasik kaynaklarda, biri temsilî, diğeri ise felsefî sayılabilecek iki izah şeklinin ön plana çıktığı vurgulanmaktadır. Temsili anlatımlarda Âdem’in yeryüzünde bulunma nedeni, ezeli âlemde işlediği hata nedeniyle kaybettiği makamı geri kazanmak olarak açıklanmaktadır. Bu hata, cismanî değil tüm insanlığı temsil eden ruhanî Âdem tarafından işlenmiştir ve esasında nefsteki (psykhe) eksikliği sembolize etmektedir. Kur’an’da geçen Âdem’in cennetten çıkışıyla ilgili kıssa da bu anlatımla uyumlu bir şekilde te’vil edilmektedir. Daha ziyade Neoplatonizm felsefesi ile uyumlu olan açıklamalarda ise nefsin (psyche) gelişimi merkeze alınmaktadır. Nefs, Akıl’dan sonra varlık alanına çıktığı için eksiktir. Bu nedenle cismani âlemin yaratılma nedeni, nefsi ilim ve hikmet ile daha iyi kılmak ve nihai gelişimini sağlamaktır. Bu durumda nefs kendisini, yeryüzündeki en yüce temsilcisi olan Âdem aracılığıyla gerçekleştirmiş olmaktadır. İşte kozmosun hareketini başlatma nedeni temelde nefsteki bu eksikliktir. Sonuç olarak makalede; her iki izah şeklinde de nefsin eksikliğine yapılan vurgunun ön planda olduğu belirtilmektedir. Yani nefste, yahut onun yeryüzündeki sureti olan Âdem’de, Tanrıdan uzaklığın doğurduğu bir eksiklik nedeniyle bir makam kaybı ve zamana düşüş söz konusudur. Bu nedenle nefsin kemale ermesi yahut Âdem’in asli yerini geri kazanması için, cismani âlemin var olması ve yedi aşamalı bir sürecin tecrübe edilmesi gerekmektedir.

Anahtar Kelimeler:

Åsmâilílik'te Varlığın Hudûdu vedem'in Hubûtu
2021
Dergi:  
Kader
Yazar:  
Özet:

The descent of Adam on the earth, in other words, is the main question of what they say, unlike other Muslims, about the cause of man being on the earth. In the study, it focuses on the hierarchy of the existence that is related to the subject and on the concepts of hadd/hududud and tevhit that are revealed in this context. In the world, the birth of the worlds and the existence of all kinds of existence, according to a certain hierarchy. This hierarchy is also considered as a measure of determining the divine boundaries to be followed. In this context, a critical term hadd or multidisciplinary form of hudûd means the degrees of all beings ranged from simple to complex in their own divine position. Parallel to this doctrine, the mistake that Adam committed in the misery is considered a kind of misery because he does not show the necessary devotion to those who are in a higher position than him. In this context, another important concept we discuss in this article in connection with the subject is "tevhit". It should not be forgotten that the first Akl has invited all the Idda’s world to the Tevhid of the Mubdi. The most important rule of response to this invitation is that the creatures in both worlds know the principle of Tevit and therefore know the one that is superior to him and obey him. In the article, it is emphasized that in the Islamic classical sources about Adam's habitat, one is representative and the other can be considered philosophical, two forms of explanation come to the forefront. The reason for Adam’s presence on the earth is to regain the position he lost because of his fault in the wicked world. This mistake is made by the spiritual Adam, who represents the whole humanity, and in essence symbolizes the absence of the soul (psychhe). In the Qur’an, Adam’s exit from Paradise is shortly confirmed in accordance with this narrative. In the explanations that are more compatible with the Neoplatonism philosophy, the development of the psyche is centered. Nefs is missing because it comes to the field of existence after the Mind. Therefore, the reason for the creation of the cismani world is to make the soul better with knowledge and wisdom and to ensure its ultimate development. In this case, the soul has achieved himself through Adam, the greatest representative on earth. This is the reason why the movement of the cosmos begins is basically this lack in the breath. As a result, in the article; in both forms of explanation, the emphasis on the lack of self is on the forefront. Thus, in the breath, or in Adam, which is his image on earth, it is a matter of a loss of office and fall into time due to a lack of distance from God. Therefore, it is necessary that the soul may fall into the shadow or that Adam may return to his original place, that the body world may exist and that a seven-stage process may be experienced.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler












Kader

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 605
Atıf : 1.159
2023 Impact/Etki : 0.185
Kader