Kelime anlamı olarak “gizli, örtülü, anlaşılması güç, işaret ve remiz yoluyla söylenmiş söz veya şey”; edebiyat terimi olaraksa bir ismin gizlenmesi amacıyla tertip edilmiş bilmeceleri içeren türe ad olan muamma, şu anki bilgilere göre Arap edebiyatında ortaya çıktığı düşünülen, oradan Fars edebiyatına geçerek müstakil bir ilim haline gelip teorisi en ince ayrıntısına kadar ortaya konulmuş edebî bir maharettir. Klasik Türk edebiyatında ilk nüvelerini 15. yüzyılda gördüğümüz ve 16. yüzyıla gelindiğindeyse altın çağını yaşayan muamma, şarihlerin dikkatini çeken bir tür olmayı başarabilmiştir. Özellikle muamma yazma konusunda klasik edebiyatın mihenk taşı sayılan Emrî’nin muammaları, hem kendi döneminde hem de kendinden sonraki dönemlerde adından söz ettirebilmiş ve şarihler tarafından şerh edilmeye değer manzumeler olarak görülmüştür. Muammâyî Ahmed Çelebi’nin Şerh-i Muammeyât-ı Emrî’si de bu anlayışla kaleme alınan eserlerden biridir. Türk edebiyatında “muamma” denince akla gelen ilk isim olan Emrî’nin muammalarını müstakil olarak içeren bu eser, onun muammalarının halli (çözümü) ve edebî değerinin ortaya konulması açısından önemli bir yere sahiptir. Çalışmamızda Türk edebiyatındaki “şerh” ve “muamma” kavramları hakkındaki bilgilere kısaca değinildikten sonra Muammâyî Ahmed Çelebi’nin Şerh-i Mu’ammeyât-ı Emrî adlı eseri nüshaları ile birlikte tanıtılmıştır.
As the word means "secret, covered, understood by means of power, sign and remise"; as a literary term, the muamma, which is a type of name containing the knowledge that has been concealed for the purpose of hiding a name, is a literary narrative that is believed to appear in Arabic literature according to the current information, from there to the Persian literature, becoming a specific science and revealed to the finest detail of the theory. In classical Turkish literature, we saw its first nuclei in the 15th century and when it comes to the 16th century, the muamma, who lived in the golden age, has managed to become a kind that attracted the attention of the sharihs. Specifically in the context of the writing of the classical literature, the memories of the Emrî, which are considered the mikhenkstone of the classical literature, are seen as memories that can be mentioned in his name in both his time and his subsequent periods and are valued to be honored by the writers. This is one of the most important things in the world, and this is one of the most important things in the world, and this is one of the most important things in the world. In the Turkish literature, the first name that comes to mind is the Emrî’s treatments, this work has an important place in terms of his treatments and literary value. In our work we briefly refer to the information about the concepts of "sherh" and "muamma" in Turkish literature, the work of Muammâyî Ahmed Çelebi's Sherh-i Mu'ammeyât-i Emrî was presented along with the nishas.
Alan : Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|