Âşıklık geleneği, İslamiyet öncesi dönemden günümüze dek etkisini sürdüren köklü bir gelenek olarak kabul edilmektedir. İslamiyet öncesi dönemde toplumun sesi, temsilcisi konumundaki şaman, kam, baksı isimleriyle anılan kişiler İslamiyet sonrasında bazı özelliklerinden sıyrılmakla beraber saygınlığını koruyan âşıkların öncüsü sayılabilmektedir. Walter J. Ong’un birçok toplumun kültürünü inceleyerek kaleme aldığı Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi kitabında bahsettiği “sözlü kültür” dönemi Türk edebiyatı için de özellikle Âşıklık geleneğinin ilk dönemleriyle örtüşmektedir. Bu dönemin en etkili isimlerinden birisi ise Karacaoğlan’dır. Öte yandan, Karacaoğlan’ın etkisi sadece sözlü kültür döneminde değil, Walter J. Ong’tan sonra yazılı ve ikincil sözlü kültür olarak da adlandırılan dönemlerde de devam etmiştir. Şiirleri sadece yazılı kültür temelinde derlenip yayınlanmakla kalmamış, aynı zamanda gelişen teknolojik koşullara uyarlanmış ve birçok kez müzisyenler tarafından bestelenmiştir. Badem adlı rock müzik grubu, Karacaoğlan’ın ikincil sözlü kültür üzerindeki etkisinin bir örneğidir. Örnek olarak incelenen müzik grubunun müzik dünyasında da tanınmasını sağlayan ilk albümde yer alan tüm şarkılarının sözleri Karacaoğlan şiirlerinden bestelenmiştir. Özellikle “Kara Değil mi?” ismini taşıyan video klipte ise hem âşıklık geleneğinden izler hem de Karacaoğlan’ın ikincil sözlü kültürdeki etkisini görsel işitsel taraflarıyla görebilmek mümkündür. Bu çalışmada, ikincil sözlü kültür bağlamında, söz konusu etkiyi gösteren bestelerden bahsedilecek ve Karacaoğlan’ın ikincil sözlü kültüre taşınma biçimi tartışılacaktır.
The tradition of love is considered to be a rooted tradition that has been influenced from the pre-Islamic period to the present day. In the pre-Islamic period, the voice of society, the representative position of the shaman, the kam, the bakshi, the people mentioned with the names of the people after Islamicism may be considered the predecessor of the lovers who retain their reputation while being separated from some of their characteristics. Walter J. Ong’s oral and written culture: The period of “verbal culture” referred to in his book “Technologization of the Word” is also in line with the early periods of the Tradition of the Turkish Literature. One of the most influential names of this time is Karacaoğlan. On the other hand, the influence of Karacaoğlan is not only in the period of verbal culture, but Walter J. After Ong, it continued in the periods also known as written and secondary verbal culture. Their poems were not only compiled and published on the basis of written culture, but also adapted to the developing technological conditions and many times composed by musicians. The rock music group Badem is an example of Karacaoğlan’s influence on secondary verbal culture. The words of all the songs included in the first album, which also made the music group recognized as an example, are composed of Karacaoğlan poems. Isn’t it “black?” In the video clip that carries its name, it is possible to watch both the love tradition and see the influence of Karacaoğlan in secondary verbal culture with visual hearing aspects. In this study, in the context of secondary verbal culture, the compositions that show the relevant impact will be discussed and the way Karacaoğlan is transferred to the secondary verbal culture.
Alan : Filoloji; Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|