Bu çalışmanın amacı, Nuri Bilge Ceylan’ın “Bir Zamanlar Anadolu’da” adlı filmine eleştirel söylem analizi uygulayarak, filmi, Anadolu’ya ait bürokrasi, iktidar ilişkisi, erkeklik halleri, rutine yönelik tavır alış, ast-üst ilişkisi kavramları üzerinden değerlendirmeye tabi tutmaktır. Anadolu’nun taşrasında geçen ceset arayışı, söylem üzerinden gerçeklik, bürokrasi, hiyerarşi, aidiyet, iyi ve kötü olmak olgularının açığa çıkmasına neden olmaktadır. Özellikle eril dilin hakim olduğu bu mekanda, neredeyse tüm karakterlerin erkek olduğu, kadınların görünmez ve konuşmaz bir konuma sahip olduğu bir yapı mevcuttur. “Bir Zamanlar Anadolu’da”, tekinsiz bir taşra hayatının, insan davranışındaki irrasyonelliğin, iktidarın devir tesliminin, eril yapının onarılma gayretinin söylem üzerinden açığa çıktığı bir zamansızlık ve mekansızlık haline sahiptir. Bu bağlamda çalışma, savcı, doktor, komiser, muhtar ve katil zanlısına kadar uzanan karakterleri imgesel evreninden koparıp, simgesel düzeni ortaya çıkarma gayretiyle şekillenmiştir. Bu aşamada amaç, özellikle güç ilişkilerinden ideolojiye, etik ve değerler alanından kimlik tanımlanmasına, çeşitli sosyal olguların dilsel kurgulamalar yoluyla yansımasını ortaya çıkarmaktır.
The aim of this study is to apply critical speech analysis to Nuri Bilge Ceylan's film "Once in Anatolia" and to submit the film to the assessment through the concepts of Anatolia's bureaucracy, power relationship, male state, routine-oriented attitude acquisition, ast-up relationship. The search for the bodies in Anadolu's threshold causes the revelation of the facts of reality, bureaucracy, hierarchy, belonging, good and evil through speech. Especially in this place where the eril language dominates, there is a structure where almost all characters are male, where women have an invisible and speechless position. "Once in Anatolia" has become a timelessness and spacelessness in which the unified life, the irrationality of human behavior, the submission of power, the attempt to repair the eril structure are revealed through the speech. In this context, the characters of the study, the prosecutor, the doctor, the commissioner, the master and the murderer, extended to the subjects, have been shaped from the imaginary universe and formed by the attempt to reveal the symbolic order. In this phase, the goal is to reveal, especially from power relationships to the identification of the field of ideology, ethics and values, the reflection of various social facts through linguistic concepts.
Alan : İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|