Modern yaşama geçiş ile birlikte iktidar ve özne ilişkisinin biyo-iktidar ile şekillendiğini düşünen Michel Foucault, bireyi sınırlandıran bu yapıdan kurtulmanın bir yolu olarak heterotopya kuramını geliştirmiştir. Biyo-iktidar içten gelen bir buyruk olarak iktidarın istediği normal insanı tanımlamaktadır. Modern kent hayatı, bireye iş yaşamı içerisinde iktidara uygun bir yaşam biçimi sunarken, bu kurallara aykırı davranan bireyler ise toplumdan uzaklaşmak isteyerek kendilerine yeni mekânlar oluşturmaya çalışmaktadır. Bu kapsamda Foucault yirminci yüzyılda bireylerin yaşadıkları kaygının temelinde mekân fikri olduğunu savunurken yeni mekânlar oluşturma fikrini yani heterotopyayı öne çıkarmak istemektedir. Bu çalışma Foucault’nun heterotopya ve Stavrides’in eşik kuramını temel alarak François Ozon’un L'Amant Double filminde öteki mekan temsili olarak heterotopya alanlarını incelemektedir. L'Amant Double filminde dikkat çekici bir şekilde kullanılan heterotopya alanları çalışmanın örneklemi olarak seçilmesinde etkili olmuştur. Bu kapsamda sapma heterotopyaları olarak psikiyatri klinikleri, zaman heterotopyaları olarak müzeler, olmayan yer olarak ayna heterotopyası ve eşik mekânları olarak köprüler ve merdivenler filmde incelemeye alınan kategorilerdir. Bu çalışma, L'Amant Double filminde öteki mekân temsili olarak heterotopya alanlarına bakarken, heterotopyanın sinemada evrilen biçimlerini göstermeyi amaçlamaktadır.
Michel Foucault, who believes that power and essence relationships are formed by bio-power along with the transition to modern life, has developed the theory of heterotopy as a way to get rid of this structure that restricts the individual. Bio-power defines the normal person the power wants as a sincere command. The modern urban life offers an appropriate way of life to the individual in the business life, while the individuals who violate these rules try to create new spaces for themselves, wanting to get away from society. In this context, Foucault wants to highlight the idea of creating new spaces, the heterotopy, while in the twentieth century the concerns of individuals are based on the idea of space. Based on Foucault's heterotopy and Stavrides' horizontal theory, this study explores the heterotopy fields as representative of the other space in François Ozon's L'Amant Double film. The heterotopic fields notably used in the L'Amant Double film have been influential in the selection as a sample of the study. Psychiatric clinics, time heterotopies, museums, mirror heterotopies, and horizontal spaces, as bridges and stairs, are the categories that are considered in the film. This study aims to show the forms of the heterotopy evolved in the cinema while looking at the heterotopy fields as representative of the other space in the film L'Amant Double.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|