User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 2
 Views 40
 Downloands 6
YÜKSEK RÖNESANSTAN ÇAĞDAŞ DÖNEME,FİGÜRÜN MEKAN İÇERİSİNDEKİ KONUMU
2019
Journal:  
Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Author:  
Abstract:

  “Sanat insanlığın var oluşu ile başlar”  İnsanlığın çıkışından günümüze değin hangi bin yılda ya da çağda olursa olsun o günün koşullarını en iyi ifade eden ve günümüze aktaran en önemli unsur Sanat’tır. Belki sanatın görevini yazının bulunması ve kullanılması devralmış olsa da görsel olarak sanat hala her yüzyılı ifadelendirmektedir.  Mağara duvarlarında masumane tavrı ile ortaya çıkan sanat bir çocuğun gelişimi gibi binlerce yıl süren emekleme sürecinden sonra Rönesans’la birlikte ayağa kalkmış ve günümüze değin koşar adımla ilerlemiştir. Bir dönem dinsel anlatılara daha sonrada aristokrasiye hizmet etmiş olan sanat, zaman ilerledikçe kendine has kimliğini edinmeye başlayarak bilimle yan yana yürümüştür. Sanattaki en teknik bilimsellik olan resim yüzeyinde figürün dağılımı hususunda en doğru yerleştirmenin yapılabileceği perspektifte bunlardan biridir.  Sanatın ustaları sayesinde Yüksek Rönesans’a kadar resim yüzeyindeki bütün bilimsellikler tamamlanmıştı. Bu dönemden sonra gelen sanatçılar artık bilimsellik kurallarına başkaldırmaya başlamıştılar. Sanat eserinin konusunu sadece toplumsal olayların yanı sıra sanatçının iç dünyası da belirlemeye başlıyordu. Artık sanatçı bilimsel perspektifin kurallarını fazla önemsemiyor tuval yüzeyine figürlerini özgürce yerleştiriyor ve kendince kurallar oluşturuyordu.  Bu çalışmada figürün resim sanatında tablo içerisindeki seyri ele alınmıştır. Figürler iki boyutlu düzlemdeki yeri Yüksek Rönesans’ta neredeydi günümüz sanatında nerede olduğudur.

Keywords:

High Rönesansstan to the present time, the location of the figure inside
2019
Author:  
Abstract:

“Art begins with the existence of mankind” is the most important element of art that best expresses and translates the conditions of that day, regardless of the thousand years or ages, from the outcome of mankind to today. Per the task of art is to find and use the writing, but visually the art is still expressing every century.  The art that emerged with innocent attitude on the cave walls, after a thousands of years of retirement process, like the development of a child, has risen up with the Renaissance and has progressed by a step to the present day. The art, which later served aristocracy to religious narratives for a period of time, begins to acquire its own identity with time and goes alongside science. The most technical science in art is one of these in the perspective that the most accurate placement of the figure on the painting surface can be done.  Thanks to the art masters, all the sciences on the painting surface were completed until the High Renaissance. The artists that came after this period had now begun to rebell the rules of science. The subject of the work of art began to determine only the social events as well as the interior world of the artist. Artist no longer takes too much attention to the rules of the scientific perspective and freely places his figures on the plate surface and creates rules on his own.  In this work, the figure has been discussed in the painting art. The place of the figures in the two-dimensional flat is where they were in the High Renaissance where they are in today's art.

Keywords:

2019
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles












Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi

Field :   İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 421
Cite : 1.371
2023 Impact : 0.117
Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi