Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 14
 İndirme 4
VERASETİN İNTİKALİ TÜRKİYE’DE SEKÜLERLİĞİN TEŞEKKÜLÜNÜN İMPARATORLUKTAN CUMHURİYETE FIKHİ GELENEĞİN MODERNLEŞMESİ ÜZERİNDEN ANALİZİ
2023
Dergi:  
Mülkiye Dergisi
Yazar:  
Özet:

Türk Siyasal Hayatı literatürü açısından modernleşme, oldukça yaygın biçimde kullanılan anahtar kavramlardan birisine tekabül etmektedir. Bilhassa 18. Yüzyıldan bugüne getirilebilecek bir tarihsel aralığı işaretleyen bu mefhum çerçevesinde oldukça kapsamlı bir külliyat ortaya çıkmıştır. Halen literatürde hâkim konumda olan ve tarihyazıcılığına yön veren kanonik metinlerin önemli bir bölümü, modernleşmeyi, etkin bir politik aktör olarak devletin tek yönlü biçimde toplumu dönüştürmeye yönelik girişimleri olarak düşünmeye meyillidir. Merkezi iktidar kadroları dışında kalan kesimleri edilgen yığınlar olarak tahayyül eden bu hâkim anlayış özcü ve erekselci varsayımlardan destek almaktadır. Bu doğrultuda sekülerlik kavramı literatürde tarihsel ilerlemeci bir perspektifle modernleşmenin bir nihai varış noktası olarak öne çıkmakta ve incelenmektedir. Türkiye’de sekülerlik, yaygın olarak kavrama öz atfeden bir bakış açısıyla tasavvur edilmekte ve bu süreç doğrudan Cumhuriyet döneminin kurucu elitinin yapıp ettiklerine bakılarak ele alınmaktadır. Bu çalışma Türkiye’nin sekülerlik deneyimlerinin, modernleşme döneminin geneli içinde incelenmeye daha uygun olduğu savından yola çıkmaktadır. Bu doğrultuda mevcut literatürde yaygın olan bakış açısına nazaran daha bütüncül bir okuma yapmayı önermektedir. Buna ek olarak, sekülerleşme ile ilişkili süreçlerin doğrudan tepeden aşağı doğru indiği yönündeki varsayımlara mesafeli bir perspektif geliştirme gayreti taşımakta olup sekülerleşme süreçlerinin, tek yönlü politik uygulamalardan ziyade toplumsal ilişkiler ve koşullarla bağlantılı biçimde ortaya çıkan güç mücadeleleri içinde incelenmesine ihtiyaç olduğunu öne sürmektedir. Zira bu çalışmada, bürokratik açıdan merkezi bir düzen ihdas edebilmek adına ifta ve kaza fonksiyonlarının kurumsal yapılarını değişime uğratan siyasal mücadelelere tanıklık ettiği ve sekülerleşmenin bu süreçlerle bağlantılı biçimde ortaya çıktığı iddia edilmektedir. Bu çalışmada sekülerlik, kavrama özcü ve evrensel bir çerçeve dayatan yaklaşımlara eleştirel bir tavır geliştirilmek suretiyle ele alınmaktadır. Bu noktadan hareketle kavramın, din-devlet arası politik gerilimlere sıkıştırılmış dikotomik bir anlam dairesi içinde incelenmesinin doğru olmadığı savunulmuştur. Bunun yerine tüm modernleşme sürecine yayılmış biçimde siyasal iktidarın merkezileştirilmesi yönündeki Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemi bürokratik düzenlemelerinin önemli bir bileşeni olarak, merkezdeki politik iktidarların toplum nezdinde meşruiyetlerini tesis edebilmek için dini olanla kurdukları ilişkiler sorunsallaştırılmıştır. Bu doğrultuda dini otoritelerin devletin idari aygıtlarınca konsolide edilmesi ve dini bilgi üretiminin merkezi iktidarların uhdesine geçirilmesi yönündeki kimi teşebbüs ve politikalar incelenerek, sekülerliğin toplumsal dönüşümü tesis edebilmek için dinin epistemolojik iktidarını ele geçirmeye yönelik bir güç mücadelesi içinde zuhur ettiği savunulmuştur.

Anahtar Kelimeler:

The Intiqual Analysis of the Modernization of the Religious Tradition from the Empire to the Republic of Turkey
2023
Yazar:  
Özet:

Modernization from the point of view of the Turkish political life literature corresponds to one of the key concepts that are widely used. It is 18. A very extensive culture has emerged in this framework that marks a historical range that can be brought from the century to the present. A significant portion of the canonic texts, which are still dominant in literature and are oriented towards historicity, tend to think about modernization, as an effective political actor, as the attempts of the state to unilaterally transform society. The judges who are the remaining parts of the central power staff are imagined as the assemblies of the judges who are the supporters of the perception and erectile assumptions. In this direction, the concept of secularity is highlighted and studied in literature as a final destination of modernization from a historically progressive perspective. In Turkey, secularity is widely depicted from a perspective of self-attributed conception and this process is addressed directly by looking at what the founding elite of the Republic period has done. This study is based on the argument that the secular experience of Turkey is more suitable for the study in the general period of modernization. In this regard, it suggests to make a more comprehensive reading than the viewpoint that is common in current literature. Furthermore, he strives to develop a perspective far from the assumptions that the processes associated with secularization are down directly from the hill, and suggests that secularization processes need to be studied in the struggles of power that arise in a way related to social relations and conditions rather than one-way political practices. In this study, it is claimed that in order to establish a bureaucratically central order, the false and accidental functions witnessed political struggles that changed the corporate structures and that secularization arose in a way connected with these processes. This study addresses secularity, conceptuality and the development of a critical attitude to approaches that impose a universal framework. From this point of view, it is claimed that the concept of movement is not correct to be studied within a dicotomic meaning department comprised of religious-state political tensions. Instead, as an important component of the bureaucratic arrangements of the Late Ottoman and Early Republic in the direction of the centralization of political power spread throughout the modernization process, the relations that the political powers in the center have established with the religious to establish their legitimacy in the community have been challenged. In this regard, the religious authorities have studied some efforts and policies towards the consolidation of the state by the administrative instruments and the transfer of religious information production to the power of the central powers, and the secularity has been defended in a power struggle to take over the epistemological power of the religion in order to establish the social transformation.

Anahtar Kelimeler:

0
2023
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler










Mülkiye Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 825
Atıf : 1.887
2023 Impact/Etki : 0.078
Mülkiye Dergisi