Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 20
 İndirme 1
Tahsin Yücel’in Gökdelen’i bağlamında sinema ve reklam filmlerinde yeni yaşam mimarlarının izinden gitmek
2020
Dergi:  
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
Yazar:  
Özet:

Dilbilim ve göstergebilim alanının en önemli temsilcilerinden biri olmakla birlikte, çok sayıda öykü, roman ve deneme türünde eserler yazan Prof. Dr. Tahsin Yücel’in 2006’da yayımlanan ve 2073 yılını anlattığı “Gökdelen” adlı yapıtı özellikle mekânın insan ve toplum üzerindeki etkisini vurgulaması bağlamında önemlidir. Öte yandan özelleştirilen yargı sistemini ele alan “Gökdelen”, iktidar-medya ve yargı ilişkilerinin kurgusal aktarımı açısından da son derece değerli bir yapıttır. Makalede seçilen reklam ve sinema filminin öykü ve karakterleri, Gökdelen’in temel izleği ve ana karakterlerinin üstlendiği roller bağlamında ele alınmıştır. Bu düşünceden hareketle yapımcılığını Ağaoğlu Şirketler Grubu Başkanı Ali Ağaoğlu’nun inşaat firmasının üstlendiği “AĞAOĞLU MASLAK 1453 İSTANBUL” Projesi reklam filminde ve 2015 yılında gösterime giren “Bana Masal Anlatma” sinema filmindeki müteahhit karakterleri ve bu karakterlerin hedefe yönelik eylemlerinde izledikleri yol ve yöntemleri, her üç anlatı arasındaki “benzer ve farklılıklar” metinlerarası yaklaşımla analiz edilmiştir. Gökdelenin simgesel olarak kullanıldığı her üç anlatıda da (roman, reklam, sinema filmi) zaman, mekân ve eyleyenin/karakterin değişmesine karşın, gerçek ve kurgusal dünyada amacın aynı olduğu görülmektedir. Çünkü kendilerini bir “yaşam mimarı” olarak sunan Ali Ağaoğlu da (reklam-konut), uluslararası bir inşaat firmasıyla ortaklaşa yürüttüğü proje kapsamında eski evleri yıkarak yerine gökdelenler dikmeyi hayal eden müteahhit Timur Arslan da (film-konut) romanın ana karakterlerinden Temel Diker gibi tüm gücünü ve enerjisini İstanbul’u “baştan yaratmaya” adamıştır.

Anahtar Kelimeler:

Take track of new life architects in the cinema and advertising films in the context of Tahsin Yücel's Gökdelen
2020
Yazar:  
Özet:

Although one of the most important representatives of the field of linguistics and indicators, the work of Prof. Dr. Tahsin Yücel, who writes works in numerous stories, novels and experimental types, published in 2006 and described the year 2073 as "Gökdelen" is especially important in the context of emphasizing the impact of the space on man and society. On the other hand, "Gökdelen", which deals with the customized judicial system, is also an extremely valuable structure in terms of the fictional transmission of power-media and judicial relationships. The story and characters of the advertising and film chosen in the article are discussed in the context of Gökdelen's main follow and the roles the main characters take over. From this thought to move the production of the Agaoğlu Companies Group Chairman Ali Agaoğlu’s construction company undertaken “AĞAOĞLU MASLAK 1453 ISTANBUL” Project in the advertising film and in the 2015 showing “Mana Tale Story” film contractor characters and the ways and methods they follow in the actions targeted by these characters, the “like and differences” between the three stories have been analyzed by the intertext approach. In all three stories (roman, advertising, film) in which the sky is used as symbolic, it appears that the purpose in the real and fictional world is the same, despite the change in time, space and character. Because Ali Ağaoğlu, who offers himself as a "life architect", also (reklam-home), in the framework of the project he joins with an international construction company, the contractor Timur Arslan, who dreams of planting clouds instead of washing the old houses, also (film-home) dedicated all his strength and energy from the main characters of the novel as Basel Diker to "create from the beginning" of Istanbul.

Anahtar Kelimeler:

Following The Paths Of The New Life Architectures In Cinema and Commercials In The Context Of Tahsin Yücel’s Gökdelen
2020
Yazar:  
Özet:

Prof. Tahsin Yücel, who wrote numerous short stories, novels, and essays, as one of the major representatives in the fields of linguistics, and semiotics, published his “Gökdelen” in 2006 in which he narrated the year of 2073, and which is important in the context of emphasizing the effects of space, especially on individual and society. Dealing with the problem of denationalized judiciary system “Gökdelen” has been exceedingly influential on transferring the relationships between power-media and judiciary fictionally. The stories, and the characters of a commercial, and a movie selected for this article are discussed in the context of the main track, and the roles undertaken by the main characters of “Gökdelen”. Based on this idea the constructors, and the target-specific ways, and methods they apply in the commercial movie of the project of “AĞAOĞLU MASLAK 1453 İSTANBUL”, which is produced by the chairman Ali Ağaoğlu’s construction company, belonging to Ağaoğlu Corporate Group; and the movie, “Bana Masal Anlatma”, released in 2015 and the “similatities and diferences between these three narratives are analyzed within an intertextual approach. Space, time, and agents/characters are changed in these three narratives (novel, commercial, and movie), in which the skyscraper is engaged symbolically, as in real, and fictional worlds, with the same purposes. For both of the figures; Ali Ağaoğlu, who presents himself as “life architecture” (commercial-dwelling); and the other is constructor Timur Arslan, who dreams demolishing old houses and constructing new skyscrapers in place of them within a project he conducts with an international construction company (movie-dwelling) devoted their all energy, and power to “recreate” İstanbul from the scratch like Temel Diker, one of the main characters of the novel.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 2.664
Atıf : 2.652
2023 Impact/Etki : 0.203
RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi