1914 yılında Litvanya’da doğan Romain Gary 1956 yılında Türkçe’ye Cennetin Kökleri başlığıyla aktarılan Les Racines du Ciel adlı romanıyla Fransa’nın en saygın yazın ödüllerinden biri olan Goncourt ödülünü kazanmıştır. Geçen zaman içerisinde eleştirmenlerin Gary’yi, kendini tekrarlayan, gününü doldurmuş yazar olarak nitelendirmesi üzerine yazın dünyasına bir oyun oynayarak, La Vie devant soi adlı romanıyla, Emile Ajar adıyla da 1975 yılında bu ödülü ikinci kez kazanmış ama avukatı aracılığı ile, Fransa’da bir yazara bir kez verilen ödülü geri çevirerek yazın dünyasının tüm dikkatlerini üzerine çekmiştir. Onun Yalan-Roman başlığıyla Türkçe’ye çevrilen Pseudo adlı romanı da yazarın bu ikili ama çatışkın kimliğinin öyküsünü ironik bir dille anlatıyor. Yer yer, Hegel, Husserl, Heidegger, Bourdieu gibi düşünürlerin kuramlarına başvurarak felsefi ve eklektik bir yaklaşım uygulayacağımız bu çalışmada, bunca yalanın var olduğu bir toplumda, “mış gibi yapmak” yalanı üzerine kurulu bir dünyada “normallik” durumunu ve bununla ilintili olarak, başlangıcı olmayan bir ait oluş içerisinde kendi olmanın ne kadar olanaklı olduğunu tartışmaya çalışacağız. Bu çalışmada, gerçekliği tedavi etme” iddiasındaki psikiyatri klinikleri ile sivil yaşam arasında mekik dokuyan ve “nevrotik bir hastanın sayıklamaları biçiminde de algılanacak olan bu roman çerçevesinde gerçekle uydurmaca olanın mücadelesinde belki de bu sayıklamaların üstün geldiğine dikkat çekmeye çalışacağız ve “ait oluşu iyice azaltmak amacıyla” kendini gizlemeye çalışan birinin var olmama mücadelesiyle nasıl var olduğunu ama aslında kendi olmanın olanaksızlığı ile nasıl yok olduğunu göstermeye çabalayacağız.
Romain Gary, born in Lithuania in 1914, won the Goncourt Prize, one of the most prestigious summer awards in France, with his novel Les Racines du Ciel, which was translated to Turkey in 1956 with the title The Roots of Heaven. In the past, critics described Gary as a repeating, full-day writer, playing a game into the summer world, with his novel La Vie devant soi, Emile Ajar also won this award for the second time in 1975, but through his lawyer, with the rejection of the award once given to a writer in France, he attracted all the attention of the summer world. His novel, Pseudo, which is translated into Turkish with the title "Lake-Roman", also tells the author's story of the identity of this two-but conflict in an ironic language. In this study we will apply a philosophical and eclectic approach by referring to the theories of thinkers like Hegel, Husserl, Heidegger, Bourdieu, in a society where all these lies exist, we will try to discuss the state of "normality" in a world based on the lies of "to do as" and, in this regard, how possible it is to be ourselves in an uninitial existence. In this study, we will try to note that in the struggle between the psychiatric clinics in the claim to treat reality and civil life, which will also be perceived in the form of the numbers of a neurotic patient, we will try to note that these numbers may have come over and we will try to show how someone who tries to hide himself is existing with the struggle to exist but actually disappears with the impossibility of being himself.
Romain Gary, born in Lithuania in 1914, won the Goncourt Prize, one of the most prestigious literary awards of France with his novel Les Racines du Ciel (The Roots of Heaven) in 1956. Over time, although critics describe Gary as a repetitive, fruitless and barren author, he won the prize for the second time with La Vie devant soi signed on Emile Ajar in 1975, but he played a game to the literary world rejecting this prize given to an author only once and for all during his life, and thus he attracted all the attention of the literary world. His novel, Pseudo, tells the story of the ambivalent and conflictual identity of the author in an ironic way. In this work, we will try to discuss the state of normality in a world of pretending, in a society where there are so many lies and how it is possible to be oneself. In this study which will be making use of a philosophical and eclectic approach employing the theories of thinkers such as Hegel, Husserl, Heidegger and Bourdieu from time to time, we will try to draw attention to the fact that this novel, which can be read as the hallucinations of a neurotic who commutes between civilian life and psychiatry clinics, claims to treat reality perhaps surpasses those illusions that prevail in the struggle with the fact and fiction. We will try to show how someone trying to hide himself to reduce belonging makes his existence possible within the effort of non-existence, and, on the other hand, how he could be non-existent in the impossibility of being-oneself.
Alan : Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|