Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 3
 Görüntüleme 64
 İndirme 13
Geleneğin İcadı ve Yeniden Canlandırılması Tartışmaları Ekseninde Bir Kazak Geleneği: Amal Merekesi-Körisüv Küni (Amal Bayramı/Görüşme Günü)
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Sovyetler Birliği’nin çöküşünün ardından bağımsızlığına kavuşan Kazakistan, millî unsurlarını öne çıkaran devlet politikasıyla dikkat çekmektedir. Kazakistan’da kurucu Devlet Başkanı Nursultan Nazarbayev öncülüğünde ortak Türk kimliğini ve Kazak millî kimliğini güçlendirmeye yönelik faaliyetler yürütülmektedir. Kazak halkının millî kültürü, Kazak millî kimliğinin güçlendirilmesinde önemli bir kaynak olarak görülmektedir. Bu kapsamda devlet eliyle Kazak halkına özgü özel günlerin, millî bayramların kutlanmasına büyük önem verilmektedir. Kazaklara özgü bu bayramlardan biri Amal Merekesi/Körisüv Küni (Amal Bayramı/Görüşme Günü) adını taşımaktadır. Bu gelenek, Kazakistan’da 14 Mart’ta, Nevruz Bayramı’ndan bir hafta önce kutlanmaktadır. Körisüv Küni geleneği, Nevruz Bayramı ile büyük bir benzerlik göstermektedir. Bu bayram Güneş takvimine göre 13 Mart’ta kış mevsiminin biterek 14 Mart itibariyle bahar ayı olan Amal (Hamal) ayının başlamasıyla kutlanmaktadır. Bayram bu nedenle Amal Merekesi olarak da adlandırılmıştır. Öte yandan, konargöçer Kazak yaşayışı da bayramın Körisüv Küni olarak adlandırılmasında etkili olmuştur. Uzun kışın ardından baharda halkın birbiriyle görüşmesi bu ismin çıkış noktasıdır. Bayram, günümüzde özellikle Batı Kazakistan’da yaygın olarak kutlanmaktadır. Batı bölgelerindeki yerel yönetimler bu bayramda ses getiren etkinlikler düzenlemektedir. Daha çok yerel bayram özelliği taşıyan Körisüv Küni, son birkaç yıldır ise devlet eliyle ülke geneline mal edilmeye çalışılmaktadır. Bu makalede Kazak halkının Körisüv Küni geleneği hakkında bilgiler verilmiştir. Körisüv Küni’nin tarihi, kutlanması, bu bayramda yapılan ritüeller üzerinde durulmuştur. Geçmişte ve günümüzde Körisüv Küni’nin nasıl kutlandığı ele alınmıştır. Körisüv Küni’nin yerel bir gelenek iken son yıllarda ulusallaşarak ülke çapında kutlanan bir bayrama dönüş serüveni ortaya konulmuştur. Bayramın yerelden genele dönüşünün neden ve nasıl değiştiğine odaklanılmıştır. Ayrıca Kazakistan’ın farklı bölgelerinde yaşayan kaynak kişilerin görüşleri doğrultusunda Körisüv Küni’nin Kazak insanının zihninde günümüzde ne ifade ettiği, bu bayramın nasıl algılandığı, halk nezdinde gerçekten yerel bir gelenekken ulusal bir geleneğe dönüşüp dönüşmediği, Körisüv Küni geleneğinin nasıl ortaya çıktığı, icat edilen bir gelenek mi yoksa yerelken ulusallaşan bir gelenek mi olduğu sorularına yanıtlar aranmıştır. Kazakistan’ın farklı bölgelerinde yaşayan kaynak kişilerle yapılan görüşme verileri ve eldeki diğer veriler Körisüv Küni’nin Nevruz Bayramı’na dayandırılarak icat edilmiş bir gelenek olduğu izlenimini vermektedir. Geçmişte Rus yoğunluğu ve baskısı Kazakistan’ın batı bölgelerinde daha çok hissedildiği için Sovyet devrinde Nevruz Bayramı’nı açık açık kutlayamayan Batı Kazakistan halkı, kendi halk takvimine uygun olarak Nevruz’un bütün ritüellerini muhafaza ederek “Körisüv Küni” adıyla Nevruz Bayramını kutlamıştır. 1988’de Nevruz Bayramı’nın 21-22 Mart tarihinde sabitlenmesinin ardından ise Nevruz Bayramı ile birlikte 14 Mart’ta kutlanan “halk hafızasındaki Nevruz” da Körisüv Küni adıyla kutlanmaya devam etmiştir. Günümüzde Körisüv Küni, içeriği bakımından Kazak millî kimliğinin güçlendirilmesinde argüman olarak kullanılmaya oldukça elverişlidir. Bayramın içeriğinde yer alan ve millî kimliği temsil eden  ritüeller son yıllarda bayramın devlet eliyle kutlanmasında etkili bir unsur olmuştur. Kazak halkının millî kimliğini öne çıkaran, Kazaklara özgü unsurlara dikkat çeken Körisüv Küni, günümüzde Kazak halkı açısından önemli ve özgün bir gelenektir.

Anahtar Kelimeler:

A Kazakh Tradition in the Axis of Discussions on Tradition and Resurrection: Amal Merekesi-Körisüv Küni (Amal Day/Conversation Day)
2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Kazakhstan, which has gained independence after the collapse of the Soviet Union, is attracted by its state policy that highlights its national elements. In Kazakhstan, under the leadership of the founding President Nursultan Nazarbayev, activities are carried out to strengthen the common Turkish identity and the Kazakh national identity. The national culture of the Kazakh people is seen as an important source in strengthening the Kazakh national identity. In this context, a great importance is given to the celebration of the national holidays, the special days of the people of Kazakhstan with the hands of the state. One of these festivities is called Amal Merekesi/Körisüv Küni (Amal Day/Conversation Day). This tradition is celebrated in Kazakhstan on March 14, a week before the Nevruz Day. The tradition of Körisüv Küni shows a great similarity to Nevruz's holiday. This holiday, according to the solar calendar, is celebrated on March 13 with the end of the winter season and the beginning of the month Amal (Hamal), which is the spring month from March 14. This is why it is also called the Amal Merekesi. On the other hand, the Conargöcher Kazak life has also been influential in the name of the holiday as the Gulf Cube. After a long winter, the meeting of the people in the spring is the starting point of this name. The holiday is celebrated widely today, especially in Western Kazakhstan. The local governments in the western regions are organizing events that bring sound on this holiday. More local holidays have been carried out, but over the past few years the government has been trying to spend the country in its own hands. This article provides information about the tradition of the Kazak people's Körisuv Kuni. The history, celebration and celebration of Körisüv Küni is focused on the rituals held on this holiday. It has been discussed in the past and in the present day how the Cursus Cursus was celebrated. As a local tradition of Körisüv Küni in recent years has been nationalized and a festival celebrated across the country has been revealed. The focus is on why and how the holiday returns from the local to the general. In addition, according to the opinions of people living in different regions of Kazakhstan, the source has sought answers to the questions of what the Gulisuv Kuni expresses in the minds of the Kazak people today, how this holiday is perceived, whether it is truly a local tradition in the public and whether it has not become a national tradition, how the Gulisuv Kuni tradition has emerged, whether it is an invented tradition or a local nationalized tradition. The sources living in different regions of Kazakhstan and the conversations with people and other data in possession give the impression that Körisüv Küni is a tradition invented on the basis of the Nevruz Day. In the past the Russian intensity and pressure were more felt in the western regions of Kazakhstan, the people of Western Kazakhstan, who were unable to openly celebrate the Nevruz Day in the Soviet era, celebrated the Nevruz Day under the name of "Körisuv Kuni" by preserving all the rituals of Nevruz according to their popular calendar. In 1988 after the establishment of the Nevruz Day on 21-22 March, the "Nevruz in the people's memory" celebrated on 14 March along with the Nevruz Day continued to be celebrated under the name of Körisüv Küni. Currently, Körisüv Küni is quite convenient to be used as an argument in strengthening the Kazak national identity in terms of its content. The rituals that are included in the festival and represent national identity have been an effective element in the celebration of the festival with the government's hands in recent years. The Körisüv Küni, which highlights the national identity of the Kazakh people, attracted attention to the Kazak elements, is today an important and original tradition for the Kazak people.

Anahtar Kelimeler:

2020
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler
Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.690
Atıf : 8.962
2023 Impact/Etki : 0.158
Milli Folklor