Mahlas, edebiyat terimi olarak özellikle divan şairlerinin şiirlerinde kullandıkları takma ad olarak bilinir. Şairler için bir çeşit imza hükmünde olan mahlaslar genellikle gazellerin son beytinde söylenir. Mahlas beyitlerinde kendisini başka biri gibi düşünen şair, duygu ve düşüncesini daha rahat şekilde dile getiririr, şiirleri ve şairlik yetenekleri üzerine poetik değerlendirmeler yapar ve dönemin şiir zevki ile edebi anlayışı hakkında ipucu verir. Mahlas beyitleriyle ilgili yapılan önceki çalışmalarda daha ziyade şiir ve şaire dair olanlar üzerinde durulmuştur. Bu nedenle bir divanda bulunan gazellerin bütün mahlas beyitlerini incelemeyi düşündük. Bunun için klasik şiirimizin kuruluş devrinde gazelleri ile tanınan Necati Bey’in (ö. 914/1509) divanını seçtik. Necati Bey örneğinden hareketle bir şairin, gazellerinin mahlas beyitlerinde hangi konulara değindiğini, gerçek kimliği ile birlikte başka hangi kurgusal anlatıcı kimlikleri yansıttığını ortaya koymayı amaçladık. Çalışmamızda anlatıcı kimlikleri ana başlıklar halinde kaydettikten sonra işlenen konuları alt başlıklar halinde sıraladık. Söz konusu beyitlerde Necati Bey’in gerçek kimliğinin yanı sıra şair, âşık, nâsih, derviş ve sarhoş gibi beş farklı anlatıcı kimliğiyle karşımıza çıktığını tespit ettik. Son olarak, klasik şiirimizin estetik yapısı gereği çok anlamlı oluşundan dolayı bir mahlas beytinin şairin gerçek hayatını mı yoksa kurgusal hayatını mı yansıttığı kesin olarak bilinemeyeceğinden gösterilen bütün titizliğe rağmen bir başlık altında verilen beytin başka bir başlık altında da değerlendirilebileceği göz önünde tutulmalıdır.
Mahlas is known as the literary term, especially as the adjacent name that divan poets use in their poems. Salms that are in a kind of signature for poets are often said in the last bet of the gazels. The poet, who thinks of himself as another, expresses his feelings and thoughts more comfortably, makes poetic assessments on his poems and poetry abilities, and gives clues about the poetry pleasure and literary understanding of the period. In the previous work on the Mahlas beits, more focused on the poems and the poems. Therefore, we thought to look at all the mahlas beets of the gazels found in a divine. For this reason, the poet Necati, known with his gazels in the establishment of our classical poetry, We have chosen the 914/1509. We aimed at moving from the example of Mr. Necati to show that a poet, his gazelles referred to what subjects in the mahlas beits, with his real identity which other fictional narrative identities are reflected. In our work, after recording the narrative identities in the main titles, we ranked the topics processed in the subtitles.
Alan : Filoloji
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|