Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 3
 Görüntüleme 67
 İndirme 18
Oryantalizm Ekseninde Sanat, Siyaset ve Din ilişkisi
2020
Dergi:  
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi
Yazar:  
Özet:

Türk sanat tarihi incelendiğinde özellikle geleneksel sanatlar olarak adlandırılan sanatların Oryantalizm etkisinde kaldığı anlaşılmaktadır. “İslam Sanatı” kavramı ve İslam’da resim yasağı söylemleri, İslam Coğrafyası olarak kabul edilen topraklardaki sanatçı ve sanat eserlerinin yok sayılması üzerine temellendirilmiştir. Literatür taramalarında geleneksel sanatlar olarak yapılan tanımlamalar, sanatın yenilikçi, yaratıcı ve sürekli gelişim gösteren özelliğini ortadan kaldırmak üzere temellendirilip yazılı kaynaklara yerleştirilmiştir. Batılılarca “İslamic Art” yani İslami sanat, İslam etkili sanat olarak yazılan ama “İslam sanatı” olarak yerleştirilmiş kavram ekseninde tezhip, minyatür, ebru ve hat gibi sanatlar kutsanırken, bu sanatları icra eden sanatçılar bu tanımlama üzerinden özel statüye kavuşup nemalanmış ve bu tanımlamaya itiraz etmemişlerdir. Oryantalistler “Geleneksel sanat”, “İslam sanatı” kavramını folklorik bir öğe olarak kabul edip tanımlamaktadır. Bu tanımlamaların etkisi bu sanatların gelişim çizgisini sosyal ve siyasi olarak negatife dönüştürmüştür. Hem Kur’an’a hem de sanatın ruhuna aykırı olarak kullanılan "İslam Sanatı" kavramı "dinin emrettiği bir sanat" varmış gibi ortaya konulmaktadır. Bu durum sanat ve genel sanat kuramları için çelişkili ve düşündürücü sonuçlar doğurmaktadır. Hıristiyanlığın özellikle ikinci yüzyılında başlayan ve özellikle 8. ve 9. Yüzyılında zirve yapan resim yasağına dair tartışmalar yapılmıştır. Müslüman toplulukları için de buna benzer tartışmalar söz konusudur. "Dinde resim veya suret yasağı vardır" ile başlayan cümlelerin İslam kitabı olan Kuran'a dayanmadığı bilinmekte iken; bu yasağın israiliyat olarak kabul edilen ve Yahudilikten İslam’a, Yahudilikten Hıristiyanlığa geçenlerin Yahudilikten kalma inanışlarını kültür olarak bu dinlere taşıdığı bilinmemektedir. Bu çalışmada Oryantalizmin sanat terimleri üzerinden İslam coğrafyası üzerine etkisi incelenerek Sanatta dine dayandırılan kavram problemleri olarak “İslam Sanatı” (din sanatı) kavramı dini boyutu, sanat boyutu, siyasi boyutu olmak üzere üç başlık altında incelenecektir.

Anahtar Kelimeler:

Relationship between Art, Politics and Religion in the Orientalism Axis
2020
Yazar:  
Özet:

When the Turkish art history is studied, it is clear that the art, especially known as traditional art, remains under the influence of Orientalism. The concept of "Islamic Art" and the prohibition of painting in Islam are based on the abolition of artists and artworks in the territories considered Islamic Geography. The definitions made in literature scans as traditional arts have been founded and placed on written sources to eliminate the characteristic of art’s innovative, creative and continuous development. The Western "Islamic Art" or "Islamic Art", which is written as an effective art of Islam but is placed as "Islamic Art" in the concept axis of the arts such as thesis, miniature, ebru and line, while the artists performing these arts have gained a special status through this definition and have not objected to this definition. The Orientalists accept and define the concept of "traditional art" and "Islamic art" as a folklore element. The influence of these definitions has transformed the line of development of these arts into social and political negative. The concept of "Islamic Art" used in contradiction with both the Qur'an and the spirit of art is revealed as "a art commanded by religion." This situation produces contradictory and reflective consequences for art and general art theories. Christianity began especially in the second century and especially in the 8th and 9th centuries. It has been discussed about the painting ban that was the top of the century. This is the case for the Muslim community. While it is known that the phrases starting with "There is a painting or shape prohibition" do not rely on the Qur'an, the Islamic Book; it is not known that this prohibition is accepted as Israelity and that those who passed from Judaism to Islam, from Judaism to Christianity have brought their beliefs of remaining from Judaism to these religions as a culture. In this study, the influence of orientalism on Islamic geography through the art terms will be studied under three titles, the concept of "Islamic Art" (religious art) as the conceptual issues based on religion in the art, the dimension of religion, the dimension of art, and the political dimension.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler


Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi

Alan :   Güzel Sanatlar

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 501
Atıf : 1.033
2023 Impact/Etki : 0.298
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi